رونمایی از نقشه دقیق و عجیب جهان

اغلب نقشه های جهان کاملا دقیق نیستند. مثلا آفریقا کمی بزرگ‌تر از چیزی که هست به نظر می‌رسد و گرینلند نیز چندان وسعتی ندارد.

رونمایی از نقشه دقیق و عجیب جهان

به گزارش کلیک، اکنون یک طراح ژاپنی نقشه دقیقی ابداع کرده که به خوبی یک کره کار می کند و احتمالا یکی از بهترین تخمین های اندازه واقعی کشورها را دارد.

این طراحی با نام AuthaGraph آن‌قدر خوب است که بزرگ‌ترین جایزه طرح برتر ژاپن(با نام Good Design Awar) را از آن خود کرده است.

هاجیمه ناروکاوا، هنرمند و معمار این نقشه را طوری طراحی کرده است که در نگاه اول بسیار عجیب به نظر می رسد و یک تغییر جهت بین آسیا و آمریکایی شمالی دارد اما واقعا یکی از مناسب ترین نقشه های دنیا است.

نقشه ناروکاوا

طراحی یک نقشه مسطح و دقیق از سیاره کروی ما واقعا سخت است. نقشه ای که معمولا بر روی دیوار کلاس های درس نصب شده و همین‌طور داخل اطلس ها دیده می شود، با اصطلاح تصویر مرکاتور شناخته شده و اولین بار توسط جغرافی دان بلژیکی به نام گراردوس مرکاتور در سال ۱۵۶۹ ارائه شد.

این تکنیک کمابیش مناسب ییشتر کشورهای جهان در یک کاغذ دو بعدی بوده و برای اقیانوس نوردی نیز عالی است. اما در اینجا مشکل دقت پیش می آید. تصویر مرکاتور باعث می شود کشورهای نزدیک به قطب بزرگ تر از آنچه که هستند، دیده شوند.

برای مثال، با اینکه آفریقا ۱۴برابر بزرگ‌تر از گرینلند است اما گرینلند در نقشه ها تقریبا هم اندازه آفریقا دیده می شود. اکنون اتوگراف در نظر دارد این مشکل را اصلاح کند و جهان را به ۹۶ منطقه برابر تقسیم کرده است. سپس این بخش ها را از یک کره به یک هرم انتقال داده است. به این ترتیب ناروکاوا موفق شد نسبت صحیح سرزمین ها و آب ها را روی نقشه پیاده کند.

atou-graph

در شرح جایزه بهترین طراحی ژاپن گفته شده است "اتوگراف تمامی اقیانوس ها و کشورها از جمله قطب جنوب را ارائه می‌کند. همه این ها در یک قاب مستطیل شکل بدون هیچ فاصله ای کنار هم قرار گرفته اند. این نقشه یک چشم انداز پیشرفته و دقیق از سیاره ما را ارائه می کند."

البته این نقشه جدید چندان هم کامل نیست و شمال الزاما در بالا قرار ندارد و شاید برای هدایت و راهنمایی چندان مناسب نباشد.

ارسال نظر