قو‌ی‌ترین تلسکوپ جهان منشاء پیدایش جهان را بررسی خواهد کرد

در آینده‌ای نزدیک شاهد رونمایی از قوی‌ترین تلسکوپ جهان خواهیم بود؛ تلسکوپی که به ما اجازه خواهد داد نگاه عمیق‌تری به فضا داشته و بیش از پیش درباره چند و چون آغاز زمان اطلاعات کسب کنیم.

قو‌ی‌ترین تلسکوپ جهان منشاء پیدایش جهان را بررسی خواهد کرد

به گزارش کلیک، تلسکوپ فضایی "جیمز وب" که به مدت ۲۰ سال در توسعه بوده و جانشین تلسکوپ فضایی هابل است مراحل آخر ساخت را طی می‌کند. این دستگاه بدون سرنشین ۷/۸ میلیارد دلاری احتمالا در اکتبر ۲۰۱۸ در مدار خورشید قرار خواهد گرفت و به مدت یک دهه (و شاید هم بیشتر) مرتفع‌ترین رصدگاه فضایی جهان خواهد بود.

تلسکوپ فضایی سه طبقه "وب" اندازه‌ای به وسعت یک زمین تنیس داشته و بزرگ‌ترین نمونه ارسال شده به فضا خواهد بود. این تلسکوپ صدها برابر قوی‌تر از تلسکوپ هابل است.

تلسکوپ جیمز وب

جان ماتر، متخصص فیزیک نجومی و برنده جایزه نوبل قدرت "وب" را این طور توصیف می‌کند: "اگر یک زنبورعسل باشید و شروع به چرخیدن به دور ماه کنید، این تلسکوپ قادر به دیدن شما خواهد بود!"

تلسکوپ‌ها نه تنها قادر به مشاهده چیزهایی هستند که فاصله بسیار زیادی با ما دارند بلکه قادر به نگاه به گذشته هم خواهند بود و این مهم به خاطر محاسبه مقدار فاصله‌ای که نور کهکشان‌های دور برای رسیدن به زمین طی خواهد کرد، میسر خواهد بود. این به تلسکوپ "وب‌" این امکان را فراهم خواهد کرد که با استفاده از اشعه‌های مادون‌قرمز، اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها که ۱۳ میلیارد سال قبل یعنی تنها اندکی بعد از انفجار بزرگ (بینگ‌بنگ) شکل گرفته‌اند را مشاهده کند.

در این رابطه ماتر می‌گوید: "ما موفق به دیدن چیزهایی خواهیم شد که تا قبل از این هرگز ندیده بودیم. ما قلمرو‌های فضایی جدیدی را اکتشاف خواهیم کرد."

همچنین دانشمندان با کمک تلسکوپ فضایی "وب" فضای کهکشان‌ها را برای یافتن سیاراتی شبیه به زمین که امکان زندگی روی آنها وجود دارد را هم بررسی خواهند کرد؛ ضمنا امکان مطالعه دقیق‌تر روند تکامل منظومه شمسی هم میسر خواهد شد.

البته حتی بعد از قرارگیری "وب" در مدار، تلسکوپ هابل ۲۶ ساله که هم اکنون در مدار زمین می‌چرخد همچنان به فعالیت خود در زمینه ارسال تصاویر فوق‌العاده زیبا و سحرآمیز از فضا ادامه خواهد داد.

اما هابل در مقایسه با "وب" یک امتیاز بسیار عالی دارد؛ به خاطر فاصله نزدیک هابل به زمین، سازمان ناسا همچنان امکان روانه کردن فضانوردان برای تعمیر یا به‌روزرسانی آن را خواهد داشت. بعد از قرارگیری "وب‌" در مدار، ناسا قادر به انجام ماموریت‌های مورد نیاز برای تعمیر یا به‌روزرسانی آن نخواهد بود.

چندی پیش رئیس سازمان ناسا، چارلز بولدن در مرکز پرواز فضایی Goddard، از آینه بسیار بزرگ و طلاکاری شده "وب" رونمایی کرد. این آینه که در واقع ترکیبی از اتصال ۱۸ آینه کوچک‌تر به یکدیگر است. وی از تلسکوپ جدید با عنوان "دستاوردی بسیار بزرگ" در رصد فضایی یاد کرد؛ تلسکوپی که مدت‌های زیادی است که همگان چشم‌ انتظار آن بوده‌اند.

در سال آینده این آینه که عرضی تقریبا ۷ متری دارد وارد پروسه آزمایش‌های بسیار سختی خواهد شد تا از مقاومت کافی آن در برابر ارتعاشات و صداهای پرتاب اولیه و همچنین تحمل دمای منفی ۳۹۰ درجه‌ای فضا اطمینان حاصل شود.

بعد از قبولی در این امتحانات این آینه به یک محافظ خورشیدی بزرگ و یک فضاپیما متصل خواهد شد؛ در آخر با تعبیه شدن این تلسکوپ در یک موشک، کار پرتاب آن از جایگاه پرتاب گویان فرانسه آغاز خواهد شد. این محافظ ۵ لایه زمانی که تلسکوپ در چرخش است در برابر گرما و نور خورشید از آن محافظت خواهد کرد.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" هم نام دومین رئیس سازمان ناساست. این تلسکوپ توسط همین سازمان و با همکاری و پشتیبانی آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا ساخته شده است.

ارسال نظر