شخصیت شناسی شبکه های اجتماعی

رسانه کلیک - طبق تحقیقی که به‌ تازگی صورت گرفته، کاربران شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک بر اساس ویژگی‌های اجتماعی خود به ۴ گروه تقسیم می‌شوند.

شخصیت شناسی شبکه های اجتماعی

محققان در مطالعه‌ای به بررسی ویژگی‌های کاربران فیس‌بوک پرداخته‌اند و آن‌ها را بر این اساس دسته‌بندی کرده‌اند. در این مطالعه از ۴۷ نفر با گروه سنی بین ۱۸ تا ۳۲ سال خواسته شد تا به پرسش‌های مختلف درباره احساس خود درباره استفاده از فیس‌بوک پاسخ دهند.

این پرسش‌ها شامل عباراتی همانند "فیس‌بوک اضطراب زیادی در من ایجاد می‌کند و مرا افسرده می‌کند" یا "فیس‌بوک به من کمک می‌کند محبت خود را به دیگران ابراز کنم و به دیگران هم کمک می‌کند تا محبت خود را به من ابراز کنند" بود و از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا نظر خود را در مورد این عبارات تنها با پاسخ‌هایی همچون "موافقم" و "موافق نیستم" بیان کنند.

محققان پس از بررسی پاسخ‌های شرکت کنندگان، مصاحبه کاملی با آن‌ها انجام دادند تا درک کاملا درستی از واکشن‌های مختلف کاربران شبکه های اجتماعی به دست آورند. نتایج تحقیق نشان داد کاربران فیس‌بوک به چهار گروه مختلف به شرح زیر تقسیم می‌شوند:

افرادی که برای برقراری ارتباط صمیمانه از فیس‌بوک استفاده می‌کنند

این افراد دوست دارند در فیس‌بوک با دیگران ارتباط برقرار کنند و با دوستان و آشنایان خود رابطه صمیمی داشته باشند. در واقع این افراد فیس‌بوک را بخشی از زندگی از زندگی حقیقی خود می‌دانند و به این شبکه اجتماعی تنها به چشم یک جامعه باز مجازی برای برقراری ارتباط افراد با یکدیگر، نگاه نمی‌کنند، بلکه معتقدند فیس بوک مکانی برای به اشتراک‌گذاری افکار، احساست و داستان‌های صادقانه آن‌ها است. این افراد معمولا فیلم‌های احساسی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این کاربران تصویر افرادی را که دوستشان دارند، معمولا در روز چهار بار به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها به هر پستی که در بخش News Feed آن‌‌ها گذاشته می‌شود، واکنش نشان می‌دهند و نظر خود را در مورد آن بیان می‌کنند. معمولا مادران جزء این دسته از کاربران فیس‌بوک هستند.

افرادی که خود را صرفا ملزم به استفاده از این شبکه های اجتماعی می‌دانند

دسته‌ای دیگر از کاربران فیس‌بوک افرادی هستند که نوعی تعهد اجتماعی نسبت به فیس‌بوک دارند و خود را ملزم به استفاده از آن می‌دانند. این افراد به ندرت تصویر ارسال می‌کنند و پروفایل خود را به‌روز‌رسانی می‌کنند و با دیگران هم تقریبا هیچ ارتباطی ندارند. در واقع این افراد فقط می‌خواهند بدانند دیگران در فیس بوک چه کار می‌کنند و آن را رسانه‌ای اجتماعی برای ارزیابی مردم می‌دانند. چنانچه گاهی اوقات پروفایل فیس‌بوک کاربری را که تحت تاثیر او قرار گرفته‌اید و از علایق و رابطه‌های او با دیگران اطلاع دارید، مشاهده می‌کنید و یا صرفا برای اطلاع از حال دیگران از فیس‌بوک استفاده می‌کنید، جزء این دسته از کاربران این شبکه اجتماعی هستید.

افرادی که برای مطلع کردن دیگران از فیس‌بوک استفاده می‌کنند

این افراد صرفا برای مطلع کردن دیگران از اتفاقات و حوادثی که در جریان است، از فیس‌بوک استفاده می‌کنند و نیازی به اشتراک‌گذاری جزییات زندگی شخصی خود با دیگران نمی‌بینند. اگر تصویر پروفایل خود را برای مدت زیادی تغییر نداده‌اید و از فیس بوک صرفا برای به اشتراک‌گذاری مقالات قابل‌اعتماد و مفید استفاده می‌کنید، جزء این دسته از کاربران فیس‌بوک محسوب می‌شوید.

استفاده نکردن این دسته از کاربران فیس بوک برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان خود، به معنای عدم علاقه آن‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران نیست، بلکه این افراد دوست دارند به جای برقراری ارتباط مجازی با دوستان و آشنایان خود و ارسال استیکرها و گیف‌های مختلف برای آن‌ها، با آن‌ها تماس بگیرند.

افرادی که علاقه زیادی به گرفتن تصاویر و فیلم‌های سلفی دارند

این دسته از کاربران فیس بوک معمولا علاقه زیادی به جلب توجه سایر کاربران، نظرات و لایک‌های سایر کاربران دارند و دوست دارند کاربران دیگر موارد مختلف اشتراک گذاشته شده توسط آن‌ها را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند.

خصیصه‌های اجتماعی این کاربران شبکه های اجتماعی همانند کسانی است که برای برقراری ارتباط صمیمانه از فیس‌بوک استفاده می‌کنند؛ با این تفاوت که آن‌ها سعی می‌کنند تنها برای خودنمایی و جلب توجه کاربران، از این شبکه اجتماعی استفاده کنند و به‌ دنبال برقراری ارتباط صمیمانه و پایدار با دیگران نیستند.

این کاربران شبکه های اجتماعی از فیس بوک به‌عنوان مجله شخصی خود استفاده می‌کنند و تنها تصاویر شخصی خود را در آن به اشتراک می‌گذارند. این کاربران به همان اندازه که در اینستاگرام فعال هستند، در فیس‌بوک هم فعال هستند. اگر شما هم معتقد هستید که دریافت نوتیفیکیشن‌های بیشتر به معنای تایید بیشتر شما توسط دوستانتان است، باید بپذیرید که شما هم جز این دسته از کاربران هستید.

به طور کلی شبکه‌های اجتماعی تقریبا با زندگی همه عجین شده و ممکن است در مورد اینکه چرا از آن‌ها استفاده می‌کنید، هیچ نظری نداشته باشید و فقط از روی عادت از آن‌ها استفاده کنید و آن‌ها را ابزاری برای برقراری ارتباط با دیگران بدانید.

ارسال نظر