اپراهای فضایی که بر پیشرفت تکنولوژی تاثیر داشته‌اند!

جنگ‌های ستارگان، مجموعه فیلم‌های حماسی در ژانر اپرای فضایی است که همراه با بررسی آن‌ها در کارگاه «سینما به روایت جنگ ستارگان»، سینمای هالیوود نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

اپراهای فضایی که بر پیشرفت تکنولوژی تاثیر داشته‌اند!

به گزارش کلیک، حافظ آهی، کارشناس سینما و مروج علم، در مورد انتخاب مجموعه فیلم‌های سینمایی جنگ ستارگان گفت:«مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان از جمله مهم‌ترین مجموعه فیلم‌های تاریخ سینمای آمریکا است که جا دارد که بیشتر از این‌ها مورد مطالعه قرار گیرد. از آن‌جایی که این سری فیلم‌ها، نزدیک به چهل سال قدمت دارند-از اولین قسمت در سال ۱۹۷۷ تا امروز در سال ۲۰۱۶-می‌توان غیر از بررسی خود فیلم‌ها، از دریچه تماشای آن‌ها می‌توان تاریخ سینمای آمریکا نیز نگاهی انداخت.»

این مدرس سینما به وجود تم فضا در این سری فیلم‌ها اشاره کرد و افزود:«فیلم‌های جنگ ستارگان پیش از هرچیز در دسته اپراهای فضایی قرار می‌گیرند، یعنی ملودرام‌ها یا فیلم‌های فانتزی که تم فضایی دارند. برای مثال داستان‌های افسانه‌ای پسر کشاورزی که دنبال نجات شاهزاده خانمی می‌رود و به جای این که سوار اسب باشند، سوار سفینه فضایی می‌شوند.اما اهمیت جنگ ستارگان فقط به خاطر این موضوع نیست، و از زاویه‌های مختلفی که به فضا، علم و مباحث علمی تخیلی پرداخته هم قابل بررسی است.»

آهی سیر پیشرفت تکنولوژی در این فیلم‌ها را کاملا مشهود دانست و اظهار داشت:«جنگ ستارگان با وجود این که بیشتر در دسته فیلم‌های فانتزی قرار می‌گیرند تا علمی تخیلی، اما تاثیر بسیاری در جلو بردن نگاه علمی و تکنولوژی داشته‌اند. برای مثال وقتی شرکت SpaceX سال گذشته موشکی را معرفی کرد که می‌تواند روی پایه خود فرود بیاید، ما را به یاد جنگنده‌هایی انداخت که در قسمت اول جنگ ستارگان دیدیم.»

وی ادامه داد:«در فیلم اول، سیاره‌ای را می‌بینیم که حول دو ستاره در حال چرخش است و ما غروب دو خورشید را روی آن سیاره می‌دیدیم. چیزی که در سال ۱۹۷۷ یک اتفاق بسیار عجیب بود. اما همین دو یا سه سال پیش سیاره‌ای را کشف کردیم که حول دو خورشید می‌چرخد.»

مدرس دوره سینما به روایت جنگ ستارگان در نهایت ابراز داشت:«هر فیلم نسبت به فیلم قبلی از لحاظ تکنولوژی روز بهتر می‌شود. به عنوان نمونه، Computer-generated imaginary) CGI) را می‌بینیم که در سه قسمت دوم فیلم‌ها از آن استفاده می‌شود. در جلسه چهارم این دوره به بهانه جنگ ستارگان مفصل راجع به تکنولوژی در سینما توضیح خواهیم داد.»

کارگاه سینما به روایت جنگ ستارگان جمعه‌ها از ساعت ۱۴ تا ۱۹ و طی هشت جلسه، در موسسه طبیعت آسمان شب برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام با شماره تلفن ۲۲۸۵۳۴۲۰، واحد آموزش، تماس حاصل کنند.

ارسال نظر