فرود موفقیت‌آمیز راکت CRS-8 روی کشتی بدون سرنشین

اسپیس ایکس با موفقیت راکت CRS-8 خود را بر روی یک کشتی بدون سرنشین فرود آورد.

فرود موفقیت‌آمیز راکت CRS-8 روی کشتی بدون سرنشین

به گزارش کلیک، پس از پرتاب راکت فالکون۹ در یک ماموریت ارسال محموله به ایستگاه بین المللی فضایی در روز جمعه، اسپیس ایکس پس از پنج بار تلاش موفق شد در مرحله اول موشک خود را بر روی کشتی بدون سرنشین فرود آورد.

با یک موفقیت در فرود روی دریا، شرکت می‌خواهد با پرتاب مجدد راکت، میزان هزینه‌های مربوط به پرتاب راکت‌ها را کاهش دهد. علاوه بر فرود روی کشتی، اسپیس ایکس موفق شد راکت را بر روی زمین نیز فرود آورد. با این حال فرود روی دریا برای شرکت مناسب تر است زیرا هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

crs8-landing

الون ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس مرد پر مشغله‌ای است. پس از پرده برداری از تسلا مدل۳ در هفته گذشته، اکنون نوبت آژانس هوافضای ماسک است که تیتر خبرها را با پرتاب خود در دماغه کاناورال پر کند. این شرکت ماه گذشته نیز تلاش کرده بود یک راکت را بر روی کشتی فرود آورد اما ناموفق بود. پس از این شکست، الون ماسک نیز گفته بود که امیدی به موفقیت این پرتاب نداشته است.

در مورد پرتاب روز جمعه، رسما هشتمین از چهارده ماموریتی است که ناسا از طریق برنامه تجاری‌اش به اسپیس ایکس محول کرده است. با این حال، در صورت موفقیت تنها هفتمین ارسال محموله موفقیت‌آمیز به ISS خواهد بود زیرا فالکون۹ ماه ژوئن گذشته تنها دو دقیقه پس از پرتاب، منفجر شد.

در کنفرانس ماهواره ۲۰۱۶ رئیس اسپیس ایکس، گوین شاتول تاکید کرد اهمیت راکت‌هایی با قابلیت استفاده مجدد، در صورتی که پرتاب مجدد موفقیت آمیز داشته باشند، هزینه‌ها را تا سی درصد کاهش خواهد داد. علاوه براین فرود بر روی یک کشتی یک راه موثر برای حفط سوخت است و راه امن‌تری برای فرود موشک محسوب می‌شود.

در حال حاضر برنامه پرتاب راکت به دلیل تغییر آب‌وهوا تغییر خواهد کرد. اگر به هر دلیلی برنامه کنسل شود، آژانس روز شنبه هشتم آوریل، ساعت ۱:۲۰ بعد از ظهر را برای پرتاب تعیین کرده است. ارتباط زنده با مراحل پرتاب از طریق پخش اسپیس ایکس، بیست دقیقه قبل از پرتاب باز خواهد شد.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر