کشف اثر امواج سطح خورشید بر روی آب و هوای زمین

برای اولین بار امواج عظیم مغناطیسی که حرکاتی موجی دارند بر روی خورشید کشف شده اند، این امواج که امواج روسبی نامیده می شوند الگوی آب و هوا را تغییر می دهند.

کشف اثر امواج سطح خورشید بر روی آب و هوای زمین

به گزارش کلیک ، محققان شهودی یافته اند مبنی بر اینکه امواج عظیم مغناطیسی به واسطه جو زمین (که ممکن است این جو روی خورشید هم وجود داشته باشند) حرکات موجی دارند.

این امواج تحت عنوان امواج سیاره ای یا روسبی شناخته شده اند، و معمولا در بالای سطح زمین حرکت می کنند، این امواج الگوی آب و هوا را تغییر می دهند و باعث ایجاد تندبادهایی می شوند. اما این بار، اولین باری است که امواج بر روی خورشید کشف شدند و در این مورد بزرگی این امواج به اندازه امواج سیاره است.

این اکتشاف می تواند توضیح دهد که چرا پیش بینی فعالیت خورشیدی مانند طوفان های خورشیدی و شعله های خورشیدی برای ما بسیار سخت است؟ و این موضوع در آینده می تواند موضوعی مهم تلقی شود در صورتی که جهت شعله خورشیدی مستقیما به سمت زمین باشد.

با اکتشاف امواج روسبی روی خورشید این امکان وجود دارد که بتوان هوای جو را خیلی زودتر پیش بینی کرد.

امواج روسبی روی زمین هم در جو و هم در اقیانوس وجود دارند، این امواج در سیالات چرخان تشکیل می شوند. در جو، این امواج مسیر تندبادها و سیستم های فشار بالا و پایین را تحت تاثیر قرار می دهند، بنابراین آب و هوای روی زمین را هم تحت تاثیر قرار می دهند.

در اقیانوس، یک موج روسبی بزرگ در حال حرکت به دور سیاره و به سمت غرب شناسایی شده است و این موج مسئول صدای عجیبی است که از سمت دریای کاریبین می آید.

با در نظر گرفتن اینکه خورشید در حال چرخش است و به طور وسیعی از پلاسما ساخته شده و مانند یک اقیانوس وسیع مغناطیسی عمل می کند، گمان می شود امواجی روسبی گونه نیز ممکن است بر روی ستاره میزبان ما تشکیل شوند. اما این اولین باری است که محققان توانسته اند آن ها را کشف کنند.

در گذشته تلاش ها برای شناسایی این امواج با شکست روبرو شده است، زیرا ما تنها از یک نقطه روی زمین می توانستیم به مطالعه خورشید بپردازیم.

اما بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ راه هایی به وجود آمد که سبب شد محققان بتوانند جو کامل خورشید را یکباره ببینند، این امر با کمک مشاهدات صورت گرفته از رصدخانه دینامیک خورشیدی و رصدخانه ارتباطات زمینی خورشیدی انجام پذیرفت، ماموریت آخر با استفاده از دو سفینه فضایی جدا صورت گرفت که در مدار اطراف خورشید در حرکت بودند.

این داده ها به محققان اجازه داد که بتوانند نمایی ۳۶۰ درجه ای از خورشید را مشاهده کنند و خروج هر نوع الگوی روسبی گونه را بررسی کنند.

آن ها میدان هایی از فعالیت مغناطیسی را یافتند که به آرامی از میان خورشید منتشر می شد که بسیار شبیه امواج روسبی یافت شده روی زمین بودند.

این امواج به طور متوسط با سرعت تقریبی ۳٫۲۵ متر بر ثانیه در نیمکره شمالی خورشید و سرعت تقریبی ۲٫۶۵ متر بر ثانیه در نیمکره جنوبی به سمت غرب در حرکتند.

هنوز روزهای اول است و در این مرحله گروه محققان مطمئن نیستند که این امواج چه تاثیری بر روی خورشید می گذارند. اما آن ها در حال بررسی روی این فرضیه هستند که امواج می توانند در ارتباط با چرخه ۱۱ ساله خورشیدی باشند، یعنی جایی که فعالیت خورشیدی به طور منظم کاهش و افزایش می یابد.

امکان دارد که تمامی این موارد به هم مرتبط باشند، اما ما باید یک دید جهانی داشته باشیم تا این موارد را مشاهده کنیم.

محققان بر این باوردند افراد دهه هاست که تاثیرات این امواج روسبی گونه را مشاهده کرده اند اما نتوانسته اند تصویر کاملی از آن را کنار هم بگذارند.

اگر فعالیت خورشیدی مرتبط با این امواج روسبی گونه باشد، این امر نشانی برای فهم ما از الگوی هوای غیرقابل پیش بینی خورشید خواهد بود، شعله های خورشیدی، ارتباطات دوربرد را بهم می ریزند اما محققان هنوز در تلاشند که زمان آمدن آن ها را پیش بینی کنند.

هوای بد در فضا می تواند مانع از عملکرد صحیح ماهواره و ارتباطات و سیستم های هوانوردی شود، همچنین می تواند سبب قطع شبکه برق و آسیب های شدید اجتماعی اقتصادی شود.

تخمین ها سالانه خطرات هوای فضا را ۱۰ بیلیون دلار رقم می زنند.

اخبار بد ممکن است زمانی گفته شود که محققان دیدی ۳۶۰ درجه از خورشید داشته باشند و تلاش کنند که به معنای تمام چیزهایی که بیان شد پی ببرند. این انگیزه برای ناسا وجود دارد که هرچه زودتر و بهتر به مشاهده خورشید بپردازد.

ارسال نظر