روند نظارت بر بازی‌‌های موبایلی اعلام شد

رسانه کلیک – روند نظارت بر بازی‌ های موبایلی قبل و بعد از انتشار در مسئله ممیزی و نظام ESRA از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام شد.

روند نظارت بر بازی‌‌های موبایلی اعلام شد

به گزارش خبرنگار کلیک ، اوایل سال ۱۳۹۴ موج عظیمی از بازی‌های رایانه‌ای در پلتفرم موبایل در بین اقشار مختلف کشور شکل گرفت که باعث شد تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران به عنوان متولی صنعت بازی ایران نسبت به وظایف خود اقدام به ایجاد راهکاری برای نظارت بر بازی‌ های موبایلی کند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در همین راستا و پس از توافقات و مذاکرات گسترده با فروشگاه‌های دیجیتالی عرضه کننده بازی‌ های موبایلی یعنی مارکت‌هایی از قبیل کافه بازار و مایکت و غیره با در نظر گرفتن لزوم اعلام نظر و تایید محتوای بازی‌ها از سمت بنیاد راهکاری را برای ممیزی پس از انتشار بازی ایجاد کرد؛ بدین منظور تمامی مارکت‌ها پنلی اختصاصی به منظور بررسی بازی‌ها در اختیار نظام رده بندی سنی بازی‌ها یا ESRA قرار داده‌اند.

تولیدکنندگان بازی باید با توجه به ممیزی‌های تعیین شده از سوی ESRA اقدام به تولید بازی کنند و در صورتی که شبهاتی در زمینه ممیزی بازی موبایلی وجود داشته باشد، بازی‌های دارای مشکل از مارکت‌ها تا زمانی که تغییرات بر اساس ممیزی در آن ایجاد شود، حذف می‌شود و اجازه انتشار نخواهد داشت. همچنین بازی سازان باید توجه داشته باشند که ممیزی‌های نظام رده بندی سنی بازی‌ها علاوه بر نسخه اولیه در بروزرسانی‌های بازی نیز اعمال می‌شود.

گفتنی است؛ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران اعتقاد دارد که با استفاده از نظام رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای و ممیزی و نظارت بر بازی‌ های موبایلی می‌تواند روند انتشار بازی در کشور و شکوفایی حوزه بازی را ایجاد کند که در نهایت این مسئله باعث شکوفایی صنعت بازی سازی ایران در حوزه پلتفرم موبایل شده است.

معیارهای ممیزی برای تولیدکنندگان بازی

از جمله معیارهای ممیزی از سوی نظام رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ایران باید به معیار خشونت، سلامت، استفاده از دخانیات، ترس، هنجار اجتماعی، ناامیدی و محتوای خلاف عفت و غیر اخلاقی، خلاف ارزش‌های دینی و اسلامی جامعه ایرانی و خلاف امنیت و آسایش عمومی کشور اشاره داشت.

ارسال نظر