مقایسه‌ی تصویری آیپد پرو اپل و سرفیس بوک مایکروسافت

آیپد پرو اپل (Apple iPad Pro) یک تبلت فوق‌العاده قدرتمند و بهره‌مند از صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت است که به واقع می‌توان از آن به عنوان یک لپ‌تاپ استفاده کرد. در سمت مقابل سرفیس بوک مایکروسافت (Microsoft Surface Book) یک به طور بالقوه یک لپ‌تاپ است، اما می‌توان از این محصول به عنوان یک تبلت پیشرفته هم استفاده کرد و حتی صفحه کلید آن را جدا نمود.

مقایسه‌ی تصویری آیپد پرو اپل و سرفیس بوک مایکروسافت

آیپد پرو اپل (Apple iPad Pro) یک تبلت فوق‌العاده قدرتمند و بهره‌مند از صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت است که به واقع می‌توان از آن به عنوان یک لپ‌تاپ استفاده کرد. در سمت مقابل سرفیس بوک مایکروسافت (Microsoft Surface Book) یک به طور بالقوه یک لپ‌تاپ است، اما می‌توان از این محصول به عنوان یک تبلت پیشرفته هم استفاده کرد و حتی صفحه کلید آن را جدا نمود.

به طور کلی هر دو محصول نامبرده شده از نظر کیفیت ساخت و قدرت عملکرد محصولاتی فوق‌العاده هستند که هر کاربری از خرید آن‌ها پشیمان نشده و مطمئنا از قابلیت‌های این دو محصول لذت خواهد برد. ما در این مقاله قصد داریم که به مقایسه‌ی تصویری و جامع آیپد پرو اپل و سرفیس بوک مایکروسافت بپردازیم، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با کلیک دات آی‌آر همراه باشید.

کارایی اصلی

1

همانطور که اشاره کردیم، سرفیس بوک مایکروسافت در اصل یک لپ‌تاپ بسیار باریک و ظرفیت است. اما آیپد پرو اپل در اصل یک تبلت بزرگ با کارایی بالا است که صفحه کلیدی اختصاصی نیز برای آم عرضه شده و به نوعی می‌تواند برای شما شبیه به یک لپ‌تاپ عمل نماید.

سایز و اندازه

2

سرفیس بوک مایکروسافت از نظر طول 5 درصد بلندتر از آیپد پرو بوده و از نظر عرض هم 2 درصد از این محصول بلندتر است. البته دقت داشته باشید که در این مقایسه، آیپد پرو در وضعیت افقی قرار داشته و به نوعی تصور کنید که صفحه کلید اختصاصی آن متصل بوده و شما به مانند یک لپ‌تاپ در حال استفاده از آن هستید.

در سمت مقابل ضخامت بدنه‌ی آیپد پرو اپل برابر با 6.9 میلیمتر است. این موضوع در حالیست که سرفیس بوک مایکروسافت در شرایط بسته بودن نمایشگر خود ضخامتی برابر با 13 میلیمتر را به همراه دارد. همچنین ضخامت صفحه نمایش این محصول تنها 7.14 میلیمتر است.

وزن

3

برای اندازه‌گیری وزن این دو محصول باید شرایط ویژه‌ و مختلفی را در نظر بگیریم. به عنوان مثال هنگامی که سرفیس بوک مایکروسافت به همراه صفحه کلید متصل به آن وزن شود، وزنی برابر با 1576 گرم دارد. این موضوع در حالیست که اگر صفحه کلید دستگاه را از آن جدا کنیم، وزن آن برابر با 718 گرم خواهد بود.

در سمت مقابل نسخه‌ی بدون قابلیت LTE تبلت آیپد پرو اپل وزنی برابر با 713 گرم داشته و نسخه‌ی پشتیبانی کننده از اتصال LTE آن 723 گرم وزن دارد. به طور کلی اگر صفحه کلید سرفیس بوک مایکروسافت را از آن جدا کنید، تقریبا وزن دو محصول مد نظر برابر خواهد بود و میزان اختلاف وزنی مابین آن دو محسوس نخواهد بود.

جنس بدنه

4

تبلت ایپد پرو اپل از موارد آلومینیومی تشکیل شده است، اما جنس بدنه‌ی سرفیس بوک مایکروسافت از فلز منیزیم است. بنابراین هر دو محصول نامبرده شده از بدنه‌ای تمام فلزی بهره می‌برند.

پد لمسی

5

سرفیس بوک مایکروسافت به همراه صفحه کلید اختصاصی خود، پد لمسی را نیز ارائه می‌کند. اما تبلت آیپد پرو قابلیت پشتیبانی از پد لمسی را ندارد. شایان ذکر است که به طور کلی قابلیت پشتیبانی از پد لمسی، موس و یا موارد شبیه به آن به کلی برای سیستم عامل آی او اس تعریف نشده است.

قلم نوری

6

هر دو محصول مد نظر به قلم نوری اختصاصی خود مجهز هستند. قلم نوری سرفیس بوک مایکروسافت سرفیس پن (Surface Pen) نام داشته و به طور پیش فرض به همراه دستگاه ارائه می‌شود. اما فلم نوری آیپد پرو اپل به طور مجزا قابل خرید خواهد بود.

تنوع رنگ

7

سرفیس پرو مایکروسافت از نظر تنوع رنگی تنها در یک رنگ نقره‌ای عرضه شده است. این موضوع در حالیست که آیپد پرو اپل در سه رنگ نقره‌ای، طلایی و خاکستری عرضه می‌شود.

اندازه‌ی صفحه نمایش

8

صفحه نمایش سرفیس بوک مایکروسافت نمایشگری 135 اینچی است، این موضوع در حالیست که آیپد پرو اپل از صفحه نمایشی 12.9 اینچی بهره می‌برد.

وضوح تصویر صفحه نمایش

9

لپ‌تاپ سرفیس بوک مایکروسافت وضوح تصور 3000 در 2000 پیکسلی را ارائه می‌کند که به موجب آن تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به 267 پیکسل در هر اینچ رسیده است. اما در سمت مقابل صفحه نمایش آیپد پرو اپل وضوخ تصویر 2048 در 2732 پیکسلی را به همراه دارد و تراکم پیکسلی آن معادل با 26 پیکسل در هر اینچ است.

پشیتبانی از نرم‌ افزارهای ویندوزی

10

همانطور که اشاره داشتیم، سرفیس بوک مایکروسافت در واقع یک لپ‌تاپ زیبا و بسیار ظریف است، بنابراین این محصول قابلیت پشتیبانی از نرم افزاری ویندوزی را دارد. اما تبلت آیپد پرو اپل مبتنی بر سیستم عامل آی او اس بوده نمی‌تواند از نرم افزاری ویندوزی پشتیبانی به عمل آورد.

قابلیت تقسیم نمایشگر و مولتی‌تسیکنگ

11

هر دو محصول نامبرده شده قابلیت اجرای دو برنامه یا بازی به طور همزمان و در وضعیتی که صفحه نمایش آن‌ها به دو نیم تقسیم شده باشد را اارائه می‌کنند.

قابلیت تشخیص چهره

12

لپ‌تاپ سرفیس بوک مایکروسافت از تکنولوژی تشخیص چهره‌ی کاربر پشتیبانی به عمل می‌آورد. این تکنولوژی جایگزین بسیار مناسبی برای رمز عبورهای مختلف است و عملکرد آن نیز به شکل فوق‌العاده سریع و دقیقی انجام می‌شود. اما متاسفانه تبلت آیپد پرو اپل از این قابلیت بی‌بهره است.

اسکنر اثر انگشت

13

در سمت مقابل آیپد پرو اپل به اسکنر تشخیص اثر انگشت کاربر مجهز است، اما سرفیس بوک مایکروسافت این قابلیت را ارائه نمی‌کند.

پردازنده

14

اپل در تبلت آیپد پرو از سیستم روی یک چیپ (SoC) اختصاصی A9X خود استفاده کرده است که جزئیات دقیق مربوط به آن ارائه نشده، اما می‌دانید که این تراشه نسخه‌ی ارتقاء یافته‌ی چیپست A9 اپل محسوب می‌شود. در سمت مقابل سرفیس بوک مایکروسافت که یک لپ‌تاپ است از نظر پردازنده و قابلیت‌های مربوط به این زمینه مطمئنا قدرتمندتر از تبلت آیپد پرو خواهد بود. سرفیس بوک مایکروسافت از نظر پردازنده در دو نسخه‌ی Core i5 و Core i7 عرضه می‌شود. پردازنده‌های این لپ‌تاپ از دو هسته‌ی پردازشگر تشکیل شده‌اند فرکانس‌های کاری متنوعی را ارائه می‌کنند.

رم

15

با توجه به اینکه سرفیس بوک مایکروسافت یک لپ‌تاپ است، مطمئنا از نظر ظرفیت رم هم نسبت به تبلت آیپد پرو برتری خواهد داشت. سرفیس بوک مایکروسافت از این نظر در دو نسخه‌ی مجهز به رم‌های 8 و 16 گیگابایتی عرضه می‌شود. این موضوع در حالیست که رم تبلت آیپد پرو اپل ظرفیت 4 گیگابایتی را ارائه می‌کند.

پردازنده‌ی گرافیکی

16

پردازنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در آیپد پرو اپل بخشی از تراشه‌ی AX9 آن است. اما سرفیس بوک مایکروسافت از پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی HD 520 اینتل و همچنین پردازنده‌ی گسسته‌ی GeForce انویدیا بهره می‌برد.

باتری

17

باتری آیپد پرو اپل یک باتری 38.5 وات ساعتی است که در بررسی‌های انجام شده توانسته زمانی معادل با 10 ساعت را صرف پخش ویدئوی دائم نماید. در سمت مقابل لپ‌تاپ سرفیس بوک مایکروسافت در صورتی که به کیبورد متصل باشد، توانی برابر با 51 وات ساعت را ارائه کرده و در شرایطی که به صفحه کلید متصل نبوده و تنها به شکل یک تبلت استفاده شود، توانی معادل با 18 وات ساعت را ارائه خواهد کرد. طبق بررسی‌های انجام شده، باتری سرفیس بوک توانسته در شرایط پخش ویدئویی مشابه چیزی در حدود 12 ساعت دوام را ارائه نماید.

پورت اتصال USB

متاسفانه با توجه به تبلت بودن آیپد پرو، این محصول از پورت اتصال USB بهره‌مند نیست. اما سرفیس بوک مایکروسافت به دو پورت اتصال USB 3.0 مجهز شده است.4

18

حافظه‌ی داخلی

19

لپ‌تاپ سرفیس بوک از نظر ظرفیت حافظه‌ی داخلی در چهار نسخه‌ی 128، 256، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی عرضه می‌شود. این موضوع در حالیست که تبلت آیپد پرو اپل از این نظر در دو نسخه‌ی 32 و 128 گیگابایتی روانه‌ی بازار شده است.

قابلیت پشتیبانی از SD کارت

20

متاسفانه شما نمی‌توانید با استفاده از حافظه‌ی جانبی، فضای ذخیره‌سازی اطلاعات تبلت آیپد پرو را افزایش دهید. این موضوع در حالیست که سرفیس بوک مایکروسافت از این قابلیت پشتیبانیبه عمل می‌آورد.

پورت خروجی ویدئو

21

سرفیس بوک مایکروسافت به پورت اتصال ویدئویی Mini DisplayPort مجهز است و با استفاده از آن می‌توانید این محصول را به یک پروژکتور و یا هر مونیتور دیگری متصل کنید. این قابلیت برای ایپد پرو اپل نیز در نظر گرفته شده و این محصول بدین منظور از پورت لایتنینگ بهره می‌برد، البته برای استفاده از آن شما باید حتما یک آداپتور اختصاصی را خریداری کنید.

قابلیت تماس تلفنی

22

نسخه‌ای از آیپد پرو اپل با قابلیت پشتیبانی از تماس تلفنی عرضه شده است. اما لپ‌تاپ سرفیس بوک مایکروسافت از این قابلیت پشتیبانی به عمل نمی‌آورد.

سنسور دوربین

23

دوربین اصلی و سلفی ایپد پرو اپل به ترتیب از سنسورهایی 8 و 1.2 مگاپیکسلی تشکیل شده است، در سمت مقابل سرفیس بوک مایکروسافت از سنسور دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی و سنسور دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی بهره‌مند است.

سیستم عامل

24

آیپد پرو اپل از سیستم عامل آی او اس 9 بهره‌مند بوده و سرفیس بوک مایکروسافت به سیستم عامل ویندوز 10 مجهز است.

تاریخ عرضه

25

اپل در ماه نوانبر سال 2015 به طور رسمی تبلت آیپد پرو را روانه‌ی بازار کرد. در سمت مقابل سرفیس بوک مایکروسافت در ماه اکتبر سال 2015 روانه‌ی بازار شد.

قیمت پایه‌ای

26

قیمت نسخه‌ای پایه‌ای آیپد پرو اپل که از حافظه‌ی داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد برابر با 799 دلار است. حال اگر صفحه کلید و قلم نوری اختصاصی آن را نیز خریداری کنید، مبلغ قابل پرداخت شما برابر با 1067 دلار خواهد بود.

در سمت مقابل نسخه‌ی پایه‌ای لپ‌تاپ سرفیس بوک مایکروسافت که از حافظه‌ی داخلی 128 گیگابایتی، رم 8 گیگاباتیی و پردازنده‌ی Core i5 بهره می‌برد معادل با 1499 دلار در نظر گرفته شده و به همراه خرید آن، صفحه کلید اختصاصی و قلم نوری دستگاه نیز ارائه می‌شود.

منبع: gizmag

ارسال نظر