قرص های دوربین دار: ابزاری جدید در شناسایی سرطان

به زودی برای اولین بار از يك قرص دوربين دار که از نور فلورسنت برای شناسايي سلولهاي سرطاني در گلو يا ديگر اعضاي داخلي بدن انسان استفاده می کند، رونمایی می شود.

قرص های دوربین دار: ابزاری جدید در شناسایی سرطان

به گزارش کلیک، اين دستگاه جديد مي تواند جايگزينی برای دستگاه هاي عجیب و غریب لوله دار قبلي که برای معاینه و بررسی بیشتر، وارد بدن بیمار می کردند باشد. قرص هاي دوربین دار فعلی از نور برای به تصویر کشیدن اعضای داخلی بدن بیمار استفاده می کنند در واقع این قرص ها یک پیشرفت جدید در این حوزه به حساب می آیند و از شيوه نوین اندوسكوپي فلورسنت بي سيم استفاده مي كنند. روشي كه در آن براي شناسايي سلولها در بافت هاي بدن استفاده می شود و روال کاری آن به صورت جذب انرژي طول موج های آبي رنگ و ساطع کردن نوري به رنگ سبز است؛ با اين روش می توان به شناسايي سلول هاي سرطاني در بافت هاي مختلف بدن از جمله روده و مري پرداخت چرا که بافت هاي سرطاني، تراكم سلولي حدود سه برابر سایر بخش های بدن است و نفوذ در آنها کار ساده ای نیست.
یک دکتر از دانشگاه گلاسکو دراین باره اظهار داشت: "سيستمي كه ما طراحي كرده ايم، به اندازه كافي كوچك و كم مصرف است و مي تواند براي بيش از ١٤ ساعت، از تمام بخش هاي معده و روده، تصويربرداري كند."
سوالی مطرح است که چگونه محققان مدلی بي سيم از اندوسكوپي فلورسنت را ابداع کرده اند كه دیگر نيازي به فرو كردن لوله در بدن بيمار ندارد؟ در پاسخ می توان گفت، در این روش يك حسگر مخصوص وجود دارد كه SPAD ناميده مي شود و داراي قابليت تشخيص فوتون های (واحد شدت نور) خارج شده از مولكول ها در بافت هاي بدن است.
حساسيت فوق العاده این دستگاه باعث می شود كه اين قرص به وسيله يك ديود ساطع كننده نور كه شدت نوري معادل ٧٨ ميكرووات با طول موج ٤٦٨ نانومتر دارد، وارد بدن انسان شود.
جزئيات بیشتر مربوط به اين دستگاه در مجله Nature Scientific Reports به چاپ رسيده است.
اين كپسول كوچك تنها ٣٠.٩ ميلي وات انرژي مصرف مي كند و براي تامين نيرو تنها به دو باتري سلولي ١٠٥ ولتي نياز دارد. اين سیستم كم مصرف به دستگاه اين امكان را مي دهد كه بيش از ١٤ ساعت به تصويربرداري و انتقال داده ها در درون بدن انسان بپردازد.
محققان اخیزاً دو آزمايش براي بررسي میزان توانايي هاي قرص دوربين دار انجام داده اند. نتایج به دست آمده در مرحله اول نشان داد كه دستگاه توانايي شناسايي نوري كه از مولكول هاي دروني بدن ساطع مي شود، دارد. در مرحله دوم،محققان به این نتیجه رسیدند كه دستگاه مي تواند حتي مولكول هايی را كه از خارج بدن وارد مي شوند و به بافت هاي بدن مي چسبند را نيز بررسی نموده و درنهایت از آنها تصویر برداری نمایند.
یک مهندس الکترونیک شاغل در دانشگاه گلاسکو در این باره اعتقاد دارد که هنوز كارهاي زیادی برای به تولید انبوه رساندن این محصول و رساندن آنها به کلینیک ها، باقی مانده است؛ ولي در عین حال محققان در حال مذاكرات اوليه براي روانه كردن اين دستگاه به بازار هستند.
او در توضيحاتش می افزاید: دانشمندان به سمت توسعه توانايي هاي عملکرد قرص هاي دوربين دار در زمينه هايي مانند امكانات فراصوتي در آينده نزديك دارند.
اين قرص هاي دوربین دار بلعیدنی مي توانند در زمينه مصرف انرژي نیز بسيار سودمند باشند و در آينده نزديك، در سطح كلان مورد استفاده قرار گيرند.
منبع: Spectrum

ارسال نظر