راهکار جالب دولت تایوان برای جلوگیری از فرار مغزها

وزارت آموزش تایوان در برنامه ای جدید اقدام به افزایش حقوق‌ اساتید دانشگاه‌های دولتی این کشور و افزایش تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها کرده تا از فرار مغزها جلوگیری کند.

راهکار جالب دولت تایوان برای جلوگیری از فرار مغزها

به گزارش کلیک، پدیده ی فرار مغزها که به مهاجرت نخبه های فکری و علمی و فرهنگی از کشوری معمولا جهان سومی به کشوری پیشرفته و با امکانات بالا اطلاق می شود؛ یکی از پدیده هایی است که بسیار به بافت فکری و علمی یک جامع ضرر می زند. در اقدامی جدید کشور تایوان برنامه ای چیده است که در آن بسیاری از دانشگاه‌های عالی‌رتبه تایوانی برای حفظ اساتید مشهور و باسابقه خود در این طرح دولت برای جلوگیری از فرار مغزها شرکت می‌کنند.

در کشور تایوان تا قبل از آغاز این طرح، میزان حقوق پرداختی به اساتید در این کشور نسبت به دیگر کشورهای آسیایی همجوار کمتر بوده است و این موضوع در این طرح در نظر گرفته شده است.براساس اعلام وزارت‌ آموزش، دانشگاه‌های دولتی تایوان می‌توانند برای اعضای جدید، حقوق ماهیانه حداقلی بین ۱۰ تا ۳۰ هزار دلار تایوان در نظر بگیرند.

هاچنگ هانگ رییس دانشگاه سینگ‌هوا اعلام کرد: این دانشگاه علاوه بر این مبالغ، حق مسکن نیز برای اساتید خود در نظر می‌گیرد که این امتیاز بالایی برای حفظ اساتید در این کشور است

رییس دانشگاه سینگ‌هوا افزود: میزان افزایش حقوق اسایتد در این دانشگاه بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار دلار تایوان در نظر گرفته خواهد شد.

با این روند می توان گفت که اساتید ارشد این دانشگاه می‌توانند با ارتقای درجه خود، ماهانه ۵۰۰ هزار دلار تایوان حقوق دریافت کنند.

یکی از اساتید حوزه بهداشت دانشگاه ملی تایوان در همین زمینه گفت: در حال حاضر یک محقق با درجه فوق دکترا در دانشگاه هاروارد، بعد از کسر مالیات حدودا ۲۰۰۰ دلار آمریکا حقوق دریافت می‌کند که شرایط محققان در تایوان به توجه به تسهیلات مسکن و حقوق ۶۰ هزار دلار تایوان، بسیار بهتر است.

این اقدام در پی فرار مغزهای زیادی که در سالهای گذشته اتفاق افتاده است صورت می پذیرد،دانشگاه‌های مالزی و سنگاپور اقدام به شکار و جذب اساتید تایوانی کرده‌اند و بخش خصوصی این کشور تلاشی برای جلوگیری از این وضعیت نکرده است و به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است تا با ایجاد شرایط مناسب، از خروج اساتید باسابقه و باکیفیت این کشور جلوگیری کند.

ارسال نظر