پلیس فتا: رمز عبور مودم های خانگی را تغییر دهید

رسانه کلیک – رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا، سرگرد مهدی شکیب نسبت به هک شدن مودم‌های وایرلس و ADSL کاربران عادی توسط افراد سودجو و هکرها برای اعمال مجرمانه در فضای سایبری هشدار داد.

پلیس فتا: رمز عبور مودم های خانگی را تغییر دهید

به گزارش کلیک ، رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا، سرگرد مهدی شکیب با اشاره به برخی از قربانیان فضای مجازی از طریق هک شدن و استفاده افراد سودجو از مودم‌های وایرلس و یا ADSL توضیح داد و اعلام کرد: برخی از هموطنان به دلیل انتخاب پسورد نامناسب برای مودم‌های وایرلس و یا ADSL و نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با نحوه صحیح استفاده از مودم‌های اینترنت خانگی و تنظیمات امنیتی آنها دچار دردسرهای بزرگی می‌شوند که یکی از نمونه‌های بزرگ و رایح آن بکارگیری و سو استفاده کردن از اکانت اینترنتی کاربران عادی توسط هکرها و مجرمان سایبری برای ارتکاب جرم است.

مهدی شکیب افزود: زمانی که یک هکر یا مجرم سایبری از اکانت اینترنتی شما استفاده می‌کند، در واقع اطلاعات شما در این عمل مجرمانه ثبت شده و کاربر عادی که خبری از این ماجرا ندارد، بدون اعمال مجرمانه قربانی فضای مجازی می‌شود و باید در مقابل مقام قضایی پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از کاربران، بعد از دریافت و خرید مودم از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، نام کاربری و رمز عبور خود را تغییر نمی‌دهند و از حالت پیش فرض استفاده می‌کنند که باعث دسترسی سریع افراد سودجو به مودم‌های وایرلس یا ADSL آنها برای استفاده و انجام اعمال مجرمانه می‌شود.

رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا عنوان کرد: کاربران و استفاده کنندگان از مودم های وایرلس و ADSL در قبال اکانت خود مسئول بوده و باید با تغییر رمزهای عبور پیش فرض و انتخاب رمزهای عبور مناسب از سوءاستفاده افراد سودجو جلوگیری کنند؛ در غیر این صورت مشکلات پیش آمده به عهده کاربران است.

مهدی شکیب، رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا از جرائم سایبری از ایجاد نام کاربری و رمز عبور مناسب به عنوان یکی از ملزومات مهم در فضای مجازی نام برد و گفت: رمز عبور مناسب رمزی است که بیش از ۸ کاراکتر و ترکیبی از اعداد، حروف کوچک و بزرگ و علائم باشد و به هیچ عنوان از مشخصات فردی یا سازمانی برای تعریف نام کاربری و رمر عبور استفاده نشود.

وی رمزهای عبور را سدی برای جلوگیری از سو استفاده هکرها دانست و گفت: کاربران باید رمز عبور مودم خود را هنگام خرید تغییر داده و به صورت دوره‌ای نیز اقدام به تغییر رمز عبور خود کنند. همچنین کاربران باید از در اختیار قرار دادن رمز عبور به دیگران خودداری کنند تا دچار مشکلات امنیتی نشوند.

مهدی شکیب با بیان این مسئله که مودم‌های اینترنت را باید در مواقع غیر ضروری و بلا استفاده خاموش کرد، تصریح کرد: مودم‌های اینترنت در منازل و شرکت‌ها در مواقع غیر ضروری و بالا استفاده باید خاموش باشد. همچنین قابلیت WPS باید خاموش باشد تا افراد دیگر بدون داشتن رمز عبور به مودم متصل نشوند.

سرگرد شکیب در خصوص یکی از راهکارهای تشخیص استفاده از وای فای شخصی توسط دیگر کاربران اظهار داشت: کاربران می‌توانند با وارد کردن آی پی آدرس مودم در نوار آدرس مرورگر اینترنت و ورود به صفحه تنظیمات مودم و رفتن به قسمت کلاینت مشاهده کنند که چند دستگاه به مودم متصل است که با کلیک بر روی دکمه بلوک می‌توانند دسترسی دستکاه مورد نظر برای استفاده از اینترنت را مسدود کنند.

سرگرد مهدی شکیب یادآور شد: در صورتی که شخص بعد از دسترسی به رمز عبور مودم مرتکب جرایمی مانند جعل، سرقت، کلاهبرداری، هتک حیثیت، نشر اکاذیب و یا سایر جرایم رایانه ای گردد، فردی که صاحب خط تلفن و اکانت اتصال به اینترنت است باید به عنوان متهم در برابر اتهام وارد شده در مقابل مقام قضایی از خود دفاع کند.

ارسال نظر