سردرگمی هکرها از سیستم جدید تولید اعداد تصادفی

محققان موفق به ساخت سیستم جدیدی شدند که می تواند به صورت کاملا تصادفی و رندوم رشته ای از اعداد ساخته و امکان حدس زدن آن را برای هکر ها غیر ممکن کند.

سردرگمی هکرها از سیستم جدید تولید اعداد تصادفی

به گزارش کلیک ، بهترین روش برای حفاظت از سیستم های حساس در برابر هکر ها استفاده از کلید های رمز نگاری است. این گونه قفل ها برای عمل کردن به اعدادی احتیاج دارند که به صورت اتفاقی و بدون هیچ گونه ساختار مشخصی ساخته شده باشند. انجام این کار دشوار است، ولی اخیرا سیستمی برای انجام آن ابداع شده است.

هنوز هم بهترین و کارآمد ترین وسیله برای برقراری ارتباط محرمانه را می توان کلید های رمز نگاری به حساب آورد. یک کلید رمز نگاری رشته ای از داده هاست که برای قفل یا باز کردن توابع رمز نگاری، از جمله تایید اعتبار، مجوز دهی و رمز گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. این کلید همواره مخفی باقی می ماند تا برقراری ارتباطات به صورت ایمن را تضمین کند. به طور کلی، کلید های رمز نگاری بر اساس خصوصیات و کاربرد هایشان دسته بندی می شوند. یک کلید ممکن است یکی از این خصوصیات را داشته باشد: متقارن، عمومی یا خصوصی. همچنین می توان این کلید ها را به عنوان جفت کلید های نامتقارن گروه بندی نمود که از یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی تشکیل می شود.

برای این که یک کلید رمز نگاری به خوبی کار کند، باید بر اساس یک سری اعداد تصادفی و بدون هیچ گونه ساختار تشکیل شده باشد (دقیقا بر عکس به کار گیری اعداد پر استفاده، مثل تاریخ تولد). انتخاب اعدادی که به صورت کامل تصادفی باشند برای مردم بسیار دشوار است (بدون به کارگیری از اعداد رایج در زندگی آن ها). تمایل انسان ها برای ربط دادن اعداد رایج در زندگی و ذهنشان به رمز های عبور باعث سوء استفاده هکر ها و سرقت رفتن اطلاعات افراد می شود. محققان دانشگاه ژنو برای غلبه بر این ضعف رویکرد نوینی را ابداع کرده اند.

این پژوهشگران سوییسی موفق به ابداع یک شماره ساز رندوم جدید بر اساس اصول فیزیک کوانتوم شده اند. بر اساس نظریه فیزیک کوانتوم بعضی از رویداد های فیزیکی به صورت کاملا رندوم و تصادفی اتفاق می افتند، به گونه ای که پیش بینی آن ها غیر ممکن است. این سیستم جدید به کاربران اجازه می دهد تا اطمینان پذیری اعداد تصادفی را در همان لحظه ساخت بررسی و تایید کنند. هدف از انجام این کار سخت و پیچیده سازی کار هکر هاست. بنابر این دیگر آن ها نمی توانند با سو استفاده از ضعف طبیعی موجود در ذهن انسان به حساب ها و ارتباطات محرمانه نفوذ کنند.

پرفسور نیکولاس برونر در این باره توضیح می دهد: اگر یک فوتون (ذره ای از نور) را به سمت یک آینه نیمه شفاف ارسال کنید، این ذره یا از آینه منعکس می شود و یا از آن عبور می کند. ولی در هر صورت پیش بینی این که کدام یک از این دو رفتار رخ خواهد داد، حتی بر روی کاغذ نیز غیر ممکن است. این ایده اصلی سیستم شماره ساز رندوم بر اساس کوانتوم است. نتیجه این پژوهش به اصطلاح "شماره ساز رندوم کوانتومی نام گذاری" شده است.quantum random number generator

ارسال نظر