رویای گوگل، اپل و فیس بوک در استفاده از هوش مصنوعی

گوگل، اپل و فیس بوک چه رویایی برای هوش مصنوعی در سر می پرورانند؟

رویای گوگل، اپل و فیس بوک در استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش کلیک، شرکت اموشنت با استفاده از هوش مصنوعی، قادر به تشخیص احساسات مختلف از روی حالات چهره افراد است و با توجه به تصاحب این شرکت توسط اپل در ماه گذشته، انتظار می رود که شاهد تغییرات بزرگی در تلفن های همراه هوشمند باشیم.
اپل با این حرکت، علاقه خود به این حوزه را نشان داده و در این عرصه به دو غول دیگر فناوری، گوگل و فیس بوک پیوسته و آتش نبرد در حوزه هوش مصنوعی را شعله ورتر کرده است. بنابراین صرفا همین مسئله باید باعث شود که این سه شرکت، به منظور تعامل بهتر با مصرف کنندگان در سطح عاطفی احساسی، به سمت یادگیری در مورد این فناوری های جدید و تلفیق هوش مصنوعی با سایر محصولات روی بیاورند.

قابلیت هوش مصنوعی برای واکنش به حالت، ژست، زبان طبیعی و سایر رفتارهای پیچیده انسان بسیاری از مشکلات مانند کشف، توجه و سهولت استفاده از محصول یا خدمات را که مشتریان و شرکت ها با آنها رو به رو هستند را حل می کند. گوگل، اپل و فیس بوک، به منظور کسب مزیت رقابتی در اقتصادی که در آن مورد توجه بودن منبعی نایاب است، هر کدام به روشی متفاوت از هوش مصنوعی بهره می برند. برای درک بهتر تاثیر این بازیگران عرصه هوش مصنوعی بر چگونگی شکل دادن مسیری که مشتریان تان از آن طریق کسب و کار شما را پیدا و با آن ارتباط برقرار می کنند به بررسی اجمالی رویای این شرکت های بزرگ درباره به کار گیری هوش مصنوعی در محصولات و خدمات آینده می پردازیم.

facebook-inc-inaugurates-artificial-intelligence-research-lab-in-paris

گوگل
هدف نهایی گوگل سازمان دهی اطلاعات تمام دنیا و ساده سازی دسترسی به این اطلاعات برای همگان است. موفقیت این شرکت در گروی میزان سادگی مسیر یافتن اطلاعات لازم توسط کاربران و مدت زمانی است که آنها به شدت به این اطلاعات نیاز دارند. این مسئله خصوصا در زمانی که مقدار اطلاعات در دسترس فراتر از قدرت محاسبه مغز انسان باشد اهمیت بیشتری پیدا می کند. در زیر شاهد نحوه شکل گیری آینده این هدف هستیم:

• سرویس Google Now با توجه به اطلاعاتی که بر روی تلفن همراه خود دارید، به شما محتوای مناسب را پیشنهاد می دهد.
• جواب های آماده و پیش بینی شده سرویس جی میل به کاربران اجازه می دهد به صورت دقیق تنها با یک کلیک ساده به ایمیل های شان پاسخ دهند.
• در حال حاضر سرویس Google Map قابلیت پیش بینی مقصدتان را دارد و اطلاعات لحظه ای ترافیک را با توجه به مسیرهایی که به طور معمول ازشان استفاده می کنید در اختیارتان قرار دهد.
با وجود این، رویای گوگل پیش بینی نیازهای کاربر و پیش دستی کردن در این مسئله است. در واقع می توانید این طور تصور کنید که گوگل به دنبال این است تا برای ارائه راهکارهای متناسب با موقعیت به کاربر، حتی پیش از این که او به نیازهای خود فکر کند از قدرت یادگیری ماشین و بافت های ارتباطی اینترنت اشیا استفاده کند. تصور کنید که Google Now زمانی که احساس می کند اقلام مصرفی مانند خواروبار در حال اتمام است آن اقلام را سفارش دهد، یا برای سالگرد ازدواج تان یک ماه جلوتر در رستوران مورد علاقه تان میز رزرو کند. بنا به اظهارات شرکت گوگل، آینده جستجو به سمت ارائه راه کارهای خودکار متناسب با موقعیت به کاربران پیش می رود.

اپل
تلاش اپل برای استفاده از هوش مصنوعی در راستای شعارش یعنی فراهم کردن بهترین تجربه کاربری ممکن است. با توجه به این که موفقیت آینده اپل در گروی محصولات همراهش است، اپل به این باور رسیده که تجربه کاربری باید از بند محدودیت های تعاملی با رابط کاربری در یک صفحه لمسی کوچک آزاد شود و به همین دلیل خرید شرکت اموشنت راهبردی منطقی به نظر می رسد. هوش مصنوعی مبتنی بر احساس روش های تعامل جدیدی را به دنیای تجربه کاربری اپل وارد می کند. در واقع با این خرید، برنامه «سیری» (Siri) به سیستم پردازش تصویری مجهز می شود و قابلیت تشخیص و پیش بینی نیازهای کاربر را پیدا می کند. با استفاده از فناوری شرکت اموشنت، برنامه سیری به زودی قادر خواهد بود که حالات چهره تان را از طریق دوربین جلوی تلفن همراه تشخیص داده و آنها را تفسیر کند و بدون این که حتی این برنامه را فعال کنید، در تمام موارد مورد نیازتان به شما کمک کند که این مسئله می تواند شرایط را به نفع این شرکت تغییر دهد.

nvidia-car-tech-ces-2015-flickr

فیس بوک
رویای مارک زاکربرگ برای فیس بوک این است که دنیا را در دسترس تر و مرتبط تر کند. با وجود این، به منظور تشکیل یک رابطه جدید، این رابطه باید معنادار باشد. فیس بوک قصد دارد در عصر انباشت اطلاعات، از هوش مصنوعی به عنوان روشی برای تضمین حفظ معنادار بودن این ارتباطات استفاده کند. اولین اقدام فیس بوک در حوزه هوش مصنوعی استفاده از یادگیری ماشین برای بهبود دقت پیش بینی الگوریتم خوراک خبری خود و ارائه محتوای متناسب با سلیقه کاربر بود و به نظر می رسد که برای تبلیغات برندها خبر خوبی است. همچنین فیس بوک به منظور تسهیل هوشمندانه اقدامات و ارتباطات از طریق دستیار مجازیش به نام M، بر پیشرفت تنوع کاری پلتفرم پیام رسان خود تمرکز دارد. اخیرا مارک زاکربرگ در مورد چالش شخصی جدیدش توضیحاتی ارائه کرده است. او به دنبال ساخت یک سیستم هوش مصنوعی مانند سیستم هوش مصنوعی جارویس در فیلم مرد آهنی است که اداره منزلش و انجام وظایف پیچیده از قبیل تشخیص دوستان او و دادن اجازه ورود به آنها را انجام دهد. باید انتظار چنین قابلیت هایی در دستیار مجازی M را نیز داشته باشیم، البته با این تفاوت که این قابلیت ها در این برنامه، بر روی یافتن مشتریان بالقوه و محتوا تمرکز بیشتری خواهند داشت.

این پیشرفت ها چه تاثیری بر کسب و کار ما خواهد گذاشت؟

بعد از مرگ ماروین مینسکی که مانند چشمه ای سرشار ایده بود و از شخصیت های تاثیرگذار در هوش مصنوعی به شمار می آمد، استفان ولفرام در مقاله ای در مدح او بر میزان پافشاری ماروین بر هدف خود یعنی «کشف روند تفکر در انسان و چگونگی القا این روند به ماشین ها» را ستود. تمرکز مینسکی بر طراحی ماشین هایی بود که بتوانند شیوه منطقی تفکر و تحلیل ما را قدم به قدم دنبال کنند. ولی هوش انسان بیشتر از یک قدرت محاسباتی است و چیزی که از ما یک انسان می سازد احساسات قوی و واضح و توانایی ما در استفاده از تجارب گذشته برای گرفتن تصمیماتی از روی شم شهودی است. در حالی که گوگل، اپل و فیس بوک هر کدام رویایی متفاوت برای استفاده از هوش مصنوعی دارند اما همگی بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که در محیطی غیرقابل پیش بینی، بدون داشتن شم شهودی، توانایی احساس از روی غریزه در ماشین برای تعیین این که چه چیزی برای یک فرد مناسب است امکان پذیر نیست.

به بازاریابان برند پیشنهاد می شود که دو مسیر را برای پیشی گرفتن در به کارگیری هوش مصنوعی در پلتفرم ها اتخاذ کنند. اولا باید با به کارگیری برنامه های کاربردی مانند Google Now و Map به دنبال راهبرد جستجویی باشند که قابلیت پیش بینی را داشته باشد که با این کار بازاریابان بین برند و آنچه که مصرف کنندگان در نهایت نیاز دارند و به دنبال آن هستند رابطه احساسی برقرار می سازند.
دوما، برندهای کوچک تر باید در مقابل ایده های شخصیت انگاری برندهای بزرگ، بیشتر در مورد ارائه محتوای پر ارزش و متناسب با سلیقه کاربران فکر کنند. این مسئله مفهوم جدیدی نیست ولی به واسطه تفسیر حالات چهره به احساس و عواطف، می تواند با روشی جدید انجام شود. در حالی که بر همگان واضح و مبرهن است که گوگل، اپل و فیس بوک پیشرفته ترین هوش مصنوعی حال حاضر را در اختیار دارند، زمان تفکر دیگر اهالی علم و فناوری به این موضوع فرا رسیده؛ زیرا آینده از آن هوش مصنوعی خواهد بود.

منبع: Dailytelegraph

ارسال نظر