فراز و نشیب های دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶ (بخش دوم)

در این مطلب نیز قصد داریم به بررسی فناوری های نوظهور در سال ۲۰۱۶ و پیش بینی اتفاقات مختلف در دنیای فناوری در سال ۲۰۱۷ بپردازیم و همچنین اتفاقات سیاسی و اقتصادی امسال را که ممکن است فناوری های مختلف را تحت تاثیر قرار دهند، بررسی خواهیم کرد.

فراز و نشیب های دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶ (بخش دوم)

کلیک - در ادامه بخش اول قصد داریم نگاهی کوتاه به فناوری های نوظهور در سال ۲۰۱۶ داشته باشیم و آینده فناوری های مختلف در سال ۲۰۱۷ را نیز بررسی کنیم. همچنین برخی از اتفاقات سیاسی و اقتصادی رخ داده در سال ۲۰۱۶ مانند ریاست جمهوری ترامپ، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و سایر موارد را که به نوعی می تواند فناوری های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد نیز بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

فناوری های نوظهور در سال ۲۰۱۶ و اتفاقات سیاسی و اقتصادی مهم امسال

واقعیت مجازی

wired_this-room-size-vr-game-makes-you-into-an-actual-action-hero_new

واقعیت مجازی فناوری نوظهوری است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و در زمینه های مختلف در آن استفاده شد. برخی از افراد معتقدند که این فناوری در حال حاضر فقط برای کسب درآمد ایجاد شده است و معایب و محدودیت های زیادی دارد. به عنوان مثال هیچ نرم افزار اختصاصی برای بهره گیری از این فناوری تهیه نشده است و از سویی دیگر تجهیزات استفاده از واقعیت مجازی واقعاً گران قیمت هستند و در حال حاضر محتوای ارائه شده برای آن هم محدود است. از سویی دیگر وقتی کاربر محتوا و تجهیزات مورد نیاز این فناوری را تهیه می کند، فقط در چند روز یا چند هفته اول از آن ها استفاده می کند و بعد آن ها را کنار می گذارد و دیگر جذابیتی برای او ندارد.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (Brexit)

brexit_new

این اقدام بریتانیا که باعث تعجب کشورهای زیادی شد، ممکن است شرکت های فناوری و سایر شرکت های بریتانیایی را تحت تاثیر قرار دهد. برگزاری همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا و مثبت بودن نتیجه آن، شرکت های انگلیسی را برای رسیدن به اهداف خود شدیدا تحت تاثیر قرار داد (مثلا خرید شرکت انگلیسی ARM (که طراح نرم افزار و نیمه رساناها است) توسط شرکت مخابراتی ژاپنی Softbank). دستیابی این شرکت ها به اهداف خود، به روند مذاکرات آن ها در سال های پیش رو بستگی دارد. خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دو حالت می تواند داشته باشد: این تصمیم انگلستان هم می تواند سرآغاز یک فاجعه اقتصادی در اتحادیه اروپا و پس از آن سرایت این فاجعه به کل جهان باشد و هم می تواند باعث رشد و شکوفایی بیش از پیش این کشور در زمینه تجارت باشد. این کار همچنین می تواند مشکلات بلندمدت مرتبط با حوزه تولید این کشور را نیز برطرف کند و کشور را به سمت شرایط بهتری سوق دهد. به هر حال هنوز برای قضاوت در مورد نتیجه این تصمیم زود است. در حال حاضر قیمت محصولات فناوری و سایر محصولات در این کشور در حال افزایش است.

پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۱۶۰۵۱۸-trump-portrait-jsw-145p_1c226e6636be4572928409c157f0d50a-nbcnews-ux-2880-1000_new

این اتفاق یکی از بزرگترین اتفاقات سیاسی در سال ۲۰۱۶ بود. اگر ترامپ دقیقا طبق گفته های خود عمل کند، میزان تورم در آمریکا افزایش خواهد یافت؛ زیرا این کشور برای ساخت پروژه های عظیم زیرساختی ملی خود، هزینه زیادی صرف خواهد کرد و میزان استقراض آن از سایر کشورها نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. فناوری یکی از زمینه هایی است که ترامپ بیشترین توجه را به آن دارد و قصد دارد کارخانجات آمریکایی تولید کننده محصولات فناوری را تا حد ممکن به آمریکا بازگرداند. قضاوت در مورد عواقب این تصمیم ترامپ هنوز زود است. از سویی افرادی که فجایع اقتصادی و سیاسی را پیش بینی می کنند، معتقد هستند که این تصمیم می تواند از ایجاد جنگ جهانی سوم و استفاده از سلاح های ویران گر هسته ای جلوگیری کند و از سویی دیگر این تصمیم رئیس جمهور جدید، می تواند باعث رشد و اعتلای هر چه بیشتر این کشور شود. همانطور که گفتیم قضاوت در این مورد زود است؛ اما می توان پیش بینی کرد که واقعیت آینده این کشور چیزی بین او دو است. ترامپ در زمینه تجارت تجربه زیادی است، اما در عرصه سیاست به اندازه تجارت کارکشته نیست. چیزی که واضح و مشخص است این است که جهان به طریقی خود را با تصمیمات ترامپ تطبیق می دهد؛ اما چگونگی آن هنوز مشخص نیست.

دنیای فناوری در سال ۲۰۱۷ چه اتفاقاتی را تجربه خواهد کرد

قطعا در سال ۲۰۱۷ اتفاقات زیادی در زمینه فناوری رخ خواهد داد؛ اما ما در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از افت و خیزهای مالی دنیای فناوری که ممکن است در سال ۲۰۱۷ رخ دهد و همچنین پیش بینی برخی از اتفاقات در دنیای اقتصاد بپردازیم. چیزی که باید آن را مورد توجه قرار دهیم این است که ما هنوز در یک بازار مالی قرار داریم که بعد از بحران جهانی اقتصادی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به استمرار خود ادامه داده است و قیمت ها در آن افزایش یافته است و یا انتظار می رود که افزایش پیدا کند. اگر نگاهی به تاریخ جهان اقتصاد داشته باشیم، متوجه می شویم که وقت یک سری اصلاحات رسیده است و مشخص نیست اتفاق بدی که باعث ایجاد یک بحران اقتصادی در سراسر جهان خواهد شد، چه چیزی است.

پیش بینی آینده ریاست جمهوری ترامپ

به نظر می رسد که تصمیم ترامپ برای بازگرداندن کارخانه های آمریکایی به داخل کشور، هزینه های زیادی دربر داشته باشد و میزان استقراض این کشور را نیز افزایش خواهد داد که باعث افزایش تورم در این کشور و در نهایت تضعیف دلار خواهد شد و می تواند سیاست پولی این کشور را محدود کند.

از سویی دیگر بازگشت کارخانه ها به داخل آمریکا هزینه های دیگر نیز دارد؛ به عنوان مثال هزینه های زندگی در آمریکا نسبت به کشورهایی همچون چین و ویتنام بالاتر است و به تبع آن درآمد افراد نیز باید بیشتر باشد و این موضوع مسلما می تواند سود شرکت ها، قیمت محصولات و یا ترکیبی از هر دو را تغییر دهد. با توجه به اینکه در دنیای فناوری، آمریکا یکی از پیشتازان در تولید محصولات فناوری است و تولید این محصولات در داخل این کشور، نیز هزینه زیادی دربر دارد، ممکن است با انتقال کارخانه ها به خاک آمریکا، قیمت این محصولات افزایش پیدا کند. کافی بودن یا نبودن رشد اقتصادی و افزایش میزان سود این کشور برای هدایت تقاضا به سمت دلار برای جلوگیری از تضعیف بیش از حد آن، هنوز مشخص نیست و عوامل دیگری نیز هستند که می توانند این مسائل را تغییر دهند. البته کاهش مالیات شرکت های دیگر را نیز باید در نظر گرفت و از سویی دیگر سرمایه زیادی نیز به کشور باز می گردد و حتی ممکن است سود حاشیه ای (سودی که به صورت غیر منتظره در زمینه روش های انتخابی برای سرمایه گذاری حاصل می شود) نیز افزایش یابد. از سویی دیگر این کار می تواند به شرکت های آمریکایی کمک کند تا اهداف خود را محقق کنند و از منابع مالی جدیدی که به تازگی در دسترس آن ها گرفته است، به بهترین شکل استفاده کنند. با این کار سود سهام و میزان بازخرید سهام (خرید سهام منتشره یک شرکت توسط خود شرکت) بی تردید افزایش پیدا خواهد کرد. فناوری های مختلف بیشترین بهره را از این پولی که به کشور برگشت داده شده است، خواهند برد.

بسیار بعید به نظر می رسد که ترامپ پس از بازگشت کارخانجات و شرکت های آمریکایی به این کشور، قوانین جدیدی وضع کند؛ اما باز هم با قطعیت نمی توان در مورد این موضوع سخن گفت.

مشکلات اقتصادی چین

همه می دانند که چین مکان مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست و ممکن است از یک سو میزان استقراض آن افزایش پیدا کند و از سویی دیگر رشد اقتصادی آن سیر نزولی پیدا کنند. همه دنیا و حتی خود مسئولان کشور چین به این موضوع واقف هستند؛ اما نمی توان گفت که این وضعیت بد تا چه اندازه ای در این کشور حاکم است و تا چه اندازه ای می تواند فاجعه بار باشد. ترامپ کشور چین را کشوری می داند که دائما سرمایه ارزی خود را با واحد پول خود تبادل می کند و در صورتی که این کشور از واحد خود آن طور که باید، پشتیبانی نکند، تاثیرات این سیاست پولی تشدید می شود و کشور را به سمت رشد صادرات هدایت می کند؛ چنانچه چین به تعهدات خود در زمینه پشتیبانی از واحد پول خود عمل نکند و رشد صادراتی کشور را محقق نکند؛ عملکرد این کشور می تواند باعث تسریع روند بحران اقتصادی جهانی بعدی شود. البته چین در حال حاضر بخش زیادی از دلار آمریکا را در اختیار دارد (اگر چه چین دیگر جزء بزرگترین وام دهندگان به کشور آمریکا محسوب نمی شود)؛ به هر حال جنگ بین آمریکا و چین بر اثر تعرفه کمرگی، واحد پول و تجارت، چندان خوشایند به نظر نمی رسد.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

اگر بخواهیم عملکرد کشور انگلستان در زمینه فناوری را بررسی کنیم، باید بگوییم که نه در این حوزه عملکرد ضعیفی ندارد و نه مانند آمریکا، یک کشور پیشتاز در زمینه فناوری است. چنانچه ارزش پوند تضعیف شود، انتظار می رود که شرکت های خارجی بتوانند به شرکت های انگلیسی (شرکت های فعال در زمینه فناوری و سایر شرکت ها) کمک کنند تا به اهداف خود دست پیدا کنند. همچنین انتظار می رود میزان سود این شرکت به دلیل تورم ناشی از تضعیف ارزش پوند، افزایش پیدا کند؛ البته این روند در صورتی اتفاق خواهد افتاد که روند رشد اقتصادی این کشور تضعیف نشود و این مساله زمانی که جهان بار دیگر با بحران اقتصادی مواجه شود (می توان گفت این اتفاق حتما رخ خواهد داد)، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. چنان رشد اقتصادی تضعیف شود، زندگی برای افرادی که پول کمتری دارند، سخت تر از حال حاضر می شود و در این زمان دولت مزایای خود را کاهش می دهد، هزینه های زندگی را افزایش می دهد و میزان استقراض آن نیز افزایش پیدا می کند.

مشکلات اتحادیه اروپا

واحد پول کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است. ارزش یورو در بلندمدت در برابر دلار کاهش پیدا کرده است و این روند همچنان به روند خود ادامه می دهد و باعث شده است روند استقراض این کشورها همچنان ادامه پیدا کند که خود نوعی بحران تلقی می شود. ایجاد مخالف هایی با تصمیمات اتحادیه اروپا در میان مردم کشورهای عضو و افزایش احزاب سیاسی مخالف سیاست های اتحادیه اروپا و همچنین بحران مهاجران که موجی از خشم را برانگیخته است، موجب شده است اتحادیه اروپا از سمت فاجعه ای به سمت فاجعه دیگر حرکت کند و بعید به نظر می رسد که اتحادیه اروپا بتواند این مشکلات را در سال ۲۰۱۷ برطرف نماید.

تضعیف ارزش یورو در برابر دلار، می تواند باعث تضعیف بیشتر اقتصاد کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، یونان، اسپانیا و پرتغال شود و حتی می تواند اقتصاد فرانسه را نیز به صورت بالقوه تضعیف کند. این کشورها برای مبارزه با این تضعیف اقتصادی روابط خود را با بانک مرکزی اروپا محدود کرده اند.

فناوری کلان داده ها

داده ها امروز در دنیای اقتصاد و فناوری نقش مهمی را ایفا می کنند و حجم آن ها نیز به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. فناوری کلان داده ها روشی موثر برای مدیریت، تحلیل و بهره گیری از میزان زیادی از اطلاعات است. این اطلاعات شامل اطلاعاتی که افراد در مورد معاملات به قانون گذاران مالی گزارش می دهند (که تحلیل نیز آن ها کار واقعاً دشواری است) و همچنین اطلاعات حساس توییتر، الگوریتم های خواندن اطلاعات توسط کامپیوتر و سایر موارد می شود. در سال های اخیر میزان بسیار زیادی از اطلاعات تولید شده است.

فناوری زنجیره قالب

متخصصان امر در حال تحقیق و بررسی در مورد این فناوری، نمونه سازی برای آن و انجام کارهای ابتدایی برای عملی سازی آن در جامعه جهانی اقتصاد هستند. در حال حاضر این فناوری بیشتر در حوزه واحد پول دیجیتالی رمزگذاری شده مانند بیت کوین و سایر موارد جایگزین آن به کار گرفته می شود؛ اما ارزش این فناوری بیش از این ها است. در آینده فعالیت های اقتصادی بیشتری بر پایه فناوری زنجیره قالب بر اساس دفتر کل انجام خواهد شد.

واقعیت مجازی

sm-r322nzwaxsg-340308-0_new

تردیدی نیست که این فناوری هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و هنوز برای به تکامل رسیدن راه زیادی دارد؛ این فناوری در حوزه های مختلف و به اشکال گوناگونی به کار گرفته شده است؛ اما هنوز یک نرم افزار اختصاصی برای آن طراحی نشده است و این سوال هم وجود دارد که آیا این فناوری می تواند روزی از وضعیت کنونی خود که فقط برای کسب درآمد ایجاد شده است، فاصله بگیرد یا نه. با توجه به اینکه اکثر بازی ها با وضوح ۱۰۸۰p به بازار عرضه می شوند، این فناوری راه زیادی برای تبدیل شدن به یک فناوری بزرگ و انقلابی در پیش دارد. البته در مورد کامپیوترهای بازی، قضیه کمی متفاوت است، با توجه به قیمت نسبتا پایین پردازنده های گرافیکی مورد نیاز برای اجرای واقعیت مجازی و همچنین افزایش قدرت آن ها، ممکن است توانایی بالقوه کامپیوترها در استفاده از این فناوری، بیشتر از وسایل دیگر باشد.

خودروهای بدون راننده

lexus_selfdriving_new

این فناوری همچنان به رشد خود ادامه می دهد. شرکت های زیادی دست به طراحی و عرضه این خودروها زده اند؛ از شرکت های خودروساز گرفته تا شرکت هایی همچون Uber، اینتل، Mobileye، Nvidia، اینتل و سایر شرکت ها. حال این سوال مطرح می شود که آیا این خودروها امن هستند؟ در استفاده های روزانه به احتمال زیاد این چنین است؛ اما اگر سیستم هدایت خودکار آن ها به عمد هک شوند، ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند. پیش بینی می شود این خودروها در سال ۲۰۱۷ روند آزمایشی خود را طی کنند و به صورت رسمی عرضه شوند.

ارسال نظر