انرژی نهفته در رعدوبرق چقدر است؟

تا به امروز میزان انرژِی آزاد شده توسط رعد و برق ها نامشخص بوده است، اما دانشمندان به تازگی راهی پیدا کرده اند که می توانند انرژی آزاد شده از رعد و برق ها را اندازه بگیرند.

انرژی نهفته در رعدوبرق چقدر است؟

به گزارش کلیک، تا به امروز تشخیص مقدار انرژِی آزاد شده توسط یک رعد و برق غیر ممکن بود و کسی نمی توانست مقدار انرژی ای که با هر رعد و برق آزاد می شود را محاسبه کند. اما این موضوع ثابت نماند و زمین شناسان و محققان دانشگاهی در فلوریدا موفق شدند راهی پیدا کنند که بتوان اندازه انرژی آزاد شده توسط رعد و برق را اندازه بگیرند. این محققان فهمیدند که با بررسی قسمتی که رعد و برق به آن اثابت کرده است می توانند انرژی آزاد شده را محاسبه کنند.

آن ها در ابتدا به اثراتی ک رعد و برق بر روی قسمت مورد اثابت گذاشته است، نگاه میکنند، سپس به بررسی و تحقیق در باره ی آن می پردازند و آن را از لحاظ زمین شناسی بررسی می کنند تا بفهمند آن بخش از زمین چه تغییرات شیمیایی کرده است و شکل زمین چه تاثیری بر شکل رعد و برق و سرعت آن دارد.

این تیم پژوهشی بیش از ۲۵۰ قطعه سنگ را که مورد اثابت رعد برق قرار گرفتند، بررسی کردند. آن ها موفق شدند که اطلاعات مربوط به رعد و برق ها را محاسبه کنند. آن ها متوجه شدند که پس از برخورد رعد و برق به بخشی از زمین، آن را به شدت تغییر می دهد و مقدار زیادی فسفریک به آن افزوده می افزاید، که در حالت عادی همچین ترکیبی در طبیعت یافت نمی شود و با استفاده از آن سنگ ها می توان منابع معدنی زیادی تولید کرد.

اما بگذارید سوال اصلی را دوباره مطرح کنیم. چه مقدار انرژی از هر رعد و برق آزاد می شود؟

واحد انرژی ای که توسط رعد و برق آزاد می شود به صورت Mj/m است. یک مگاژول انرژی برابر با انرژی لازم برای روشن کردن یک لامپ حبابی ۶۰ واتی است. انرژی آزاد شده از یک رعد و برق تا حدود ۲۰Mj/m می رسد.

احتمال این که بتوانیم در آینده از انرژِی رعد و برق ها استفاده کنیم بسیار کم است و این تحقیق ها فقط برای اندازه گرفتن میزان انرژی آزاد شده بوده و برای ایمن سازی ساختمان ها در برابر جلوگیری از آسیب های احتمالی انجام شده است.

ارسال نظر