تا ۵ سال آینده اولین داروهای ضد پیری به بازار می‌آیند

با توجه به پیش‌بینی کارشناسان اولین قرص‌های ضد پیری تا سال ۲۰۲۸ وارد بازار شوند. سم آلتمن، رئیس چت‌بات «ChatGPT» حدود ۱۸۰ میلیون دلار در یک شرکت بیوتکنولوژی فعال در حوزه توسعه داروهای ضدپیری سرمایه‌گذاری کرده است. جف بزوس نیز سه میلیارد دلار در استارت آپ فعال در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

تا ۵ سال آینده اولین داروهای ضد پیری به بازار می‌آیند

به گفته یک متخصص سلامت و نویسنده کتاب «جاودانه: علم جدید بالا رفتن سن بدون پیر شدن» در سال ۲۰۲۰، قرص‌هایی که می‌توانند به افراد کمک کنند اثرات پیری را معکوس کند، می‌توانند تا پنج سال آینده وارد بازار شوند.

گزارش‌ها حاکی از اینست سم آلتمن ۳۷ ساله و رئیس شرکت سازنده ربات گفتگوگر «ChatGPT» ماه گذشته ۱۸۰ میلیون دلار در استارتاپ بیوتکنولوژی «Retro BioScience» سرمایه‌گذاری کرده است. او آخرین نفر در صف طولانی میلیاردرهای سیلیکون ولی است که ثروت قابل توجه خود را برای پیشبرد علم جوانسازی سرمایه‌گذاری کرده است.

گزارش شده است که جف بزوس صاحب آمازون نیز سه میلیارد دلار در استارتاپ «Altos Labs » سرمایه‌گذاری کرده است. پیتر تیل، یکی از بنیانگذاران« PayPal» در بنیاد «Methuselah » سرمایه‌گذاری کرده است.

با وجود تمام این منابع برای درمان پیری، «اندرو استیل»(Andrew Steele) نویسنده کتاب «جاودانه: علم جدید بالا رفتن سن بدون پیر شدن»، معتقد است که قرص‌های جلوگیری از پیری ممکن است ظرف پنج سال آینده در قفسه داروخانه‌ها موجود باشند. او به داروهای موجود - مانند قرص دیابت متفورمین - اشاره می‌کند که می‌تواند به عنوان درمان‌های ضد پیری مورد استفاده قرار گیرد.

استیل گفت: با این میلیاردرها، من مطمئن هستم که برخی از آن‌ها این کار را صرفاً برای منافع شخصی انجام می‌دهند چرا که آن‌ها این همه پول دارند و احتمالاً نمی‌توانند آن را تنها برای خود خرج کنند. اما اگر سرمایه‌گذار باهوشی هستید، می‌توانید ببینید که داروهای ضد پیری یک فرصت تجاری بزرگ است. من فکر می‌کنم که این بزرگترین انقلاب در حوزه پزشکی از زمان کشف آنتی بیوتیک‌ها خواهد بود و به عنوان یک فرد باهوش، شما می‌خواهید در بخش اصلی آن انقلاب باشید. در حالی که افزایش سن به طور مستقیم باعث مرگ افراد نمی‌شود، افراد مسن در معرض خطر بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند آلزایمر، بیماری قلبی و سرطان هستند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، روزانه حدود ۱۰۰ هزار نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن جان خود را از دست می‌دهند.

آقای استیل می‌گوید: پیری بزرگترین چالش بشردوستانه در تمام دوران است. او توضیح داد که ۲۰ تا ۳۰ شرکت در حال توسعه داروهای جدیدی هستند که به نام «سنولیتیک»(senolytics) شناخته می‌شوند و سلول‌های پیری را در بدن از بین می‌برند. در موش‌ها، این داروها باعث می‌شوند حیوانات مسن به طور ناگهانی سرزنده و سالم شوند.

استیل افزود: بسیاری از این داروها، داروهایی هستند که ما از قبل آنها را می‌شناسیم و برای اهداف مختلف استفاده می‌کنیم، بنابراین ما مجبور نیستیم داروهای جدیدی تولید کنیم. نمونه‌ای از درمان سنولیتیک ترکیبی از داساتینیب(انگلیسی: Dasatinib) که برای شیمی درمانی استفاده می‌شود و کوئرستین(به انگلیسی: Quercetin)، مولکولی است که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. با استفاده از آنها، سلول‌های پیر که بسیاری از مشکلات مرتبط با پیری را به همراه دارند، حذف می‌شوند. یکی دیگر از داروهای ضد پیری عمومی بالقوه متفورمین(metformin) است. این دارو برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ برای دیابت نوع ۲ تایید شد، این دارو با بهبود سلامت رگ‌های خونی باعث افزایش طول عمر می‌شود.

این نویسنده بیان کرد: برخی از آن شرکت‌ها در تلاشند داروهای جدید و مؤثرتری تولید کنند که می‌توانند همین کار را بهتر انجام دهند. این چیزی است که بسیار بسیار نزدیک به تحقق بالینی است و اگر پنج سال دیگر در کلینیک مقداری داروی سنولیتیک نداشته باشیم، شوکه خواهم شد. احتمالاً در ابتدا برای پیری نخواهد بود. این برای یک بیماری خاص خواهد بود و شاید تا ۱۰ سال دیگر، ما از آن برای پیری استفاده کنیم. این چیزها بسیار بسیار نزدیک هستند.

استیل معتقد است، سرمایه‌گذاری جف بزوس در آزمایشگاه‌های Altos - بزرگترین شرکت بیوتکنولوژی در تمام دوران‌ها - شانس کمی برای موفقیت دارد. این شرکت متخصص یافتن و توسعه سلول درمانی است که می‌تواند روند پیری را متوقف کرده و در نهایت معکوس کند.

آقای استیل می‌گوید: این به فرآیندی به نام برنامه‌ریزی مجدد سلولی متکی است. نشان داده شده است که این آزمایشگاه روی سلول‌ها کار می‌کند و شواهدی وجود دارد که روی موش‌ها کار می‌کند اما این یک قطعه علمی فوق العاده پیچیده است. این مانند علمی است که به نظر می‌رسد از طریق یک کرم چاله از آینده افتاده است و حتی اگر کار کند، آیا ما درک کاربردی بیولوژیکی در دهه ۲۰۲۰ داریم تا آن را به یک درمان قابل اجرا تبدیل کنیم؟

زمانی که سرمایه‌گذاری جف بزوس در آزمایشگاه Altos اعلام شد، ایلان ماسک در توییتر به طعنه گفت: اگر کار نکرد، او از مرگ شکایت خواهد کرد.

استیل می‌گوید که به‌طور واقع بینانه، درمان‌هایی که احتمالاً در کوتاه‌مدت شاهد آنها هستیم، با مقابله با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، طول سلامت را افزایش می‌دهد و شروع مشکلاتی مانند زوال عقل را به تأخیر می‌اندازد.

دکتر «کتی اسلک»(Cathy Slack) زیست‌شناس از دانشگاه استون در بریتانیا، با این موضوع موافق است و می‌گوید: هدف افزایش تعداد سال‌های طول عمر سالم به جای طولانی‌تر کردن دوره‌های اواخر عمر و سلامت ضعیف در افراد است.

او گفت در حال حاضر مطالعات منتشر شده زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات ژنتیکی یا محیطی می‌تواند طول عمر سالم را در افراد افزایش دهد.

او می‌گوید: بسیاری از سیستم‌های بیولوژیکی که نشان داده شده است در پیری سالم در این مدل‌های حیوانی نقش دارند، در انسان نیز وجود دارند و عملکردهای مشابهی را انجام می‌دهند بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم همین فرآیندها بر پیری انسان تأثیر می‌گذارند. هدف نهایی واقعا تلاش و دستکاری این سیستم‌ها در طول پیری انسان برای حفظ سلامت و کیفیت زندگی اوست.

دکتر اسلک معتقد است که درمان‌های موفق احتمالاً ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی هستند. ما می‌دانیم تغییراتی که در سبک زندگی به وجود می‌آید می‌تواند به حفظ جنبه‌های مختلف سلامتی در طول پیری کمک می‌کند. مثلاً ورزش کنید. اما مصرف مکمل با داروهایی که چندین پارامتر فیزیولوژیکی پیری را هدف قرار می‌دهند، می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد مسن داشته باشد.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر