اولین کشتی آمونیاکی جهان امسال به آب انداخته می‌شود

یک استارتاپ آمریکایی قصد دارد امسال اولین کشتی جهان را که با نیروی آمونیاک حرکت می‌کند، راهی دریا کند.

اولین کشتی آمونیاکی جهان امسال به آب انداخته می‌شود

به نقل از آی‌ای، شرکت آموگی(Amogy) مستقر در بروکلین آمریکا یک هدف بلندپروازانه برای خود تعیین کرده است تا اولین کشتی جهان را که از آمونیاک نیرو می‌گیرد، قبل از پایان سال جاری به نمایش بگذارد.

در بیانیه مطبوعاتی این استارتاپ آمده است که این شرکت در صورت موفقیت می‌تواند عرضه کشتی‌های تجاری از این نوع را در سال آینده آغاز کند.

به دلیل گسترش وسایل نقلیه زمینی سبز و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی، دنیای حمل و نقل دریایی در تنگنا قرار گرفته است. این صنعت که مسئول ۳ درصد از انتشار کربن در جهان است، مشتاق است به یک وسیله حمل و نقل سبزتر روی آورد. با این حال، فناوری‌های موجود مانند باتری‌های الکتریکی امروزی نمی‌توانند از حمل و نقل طولانی مدت دریایی پشتیبانی کنند.

اینجاست که آمونیاک به عنوان یک سوخت جایگزین و امیدوارکننده مطرح می‌شود، اما ابتدا باید خود را ثابت کند.

توسعه کشتی‌های آمونیاکی تا سال ۲۰۵۰

هدف استارتاپ آموگی که در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده است، کربن زدایی از حمل و نقل سنگین دریایی با راه حل‌های انرژی با چگالی بالا مبتنی بر آمونیاک است.

این شرکت سال گذشته نشان داد که چگونه می‌توان ماشین آلات سنگین مانند تراکتور و کامیونت را با نیروی آمونیاک تامین کرد و اکنون چشمان خود را معطوف به نمایش فناوری خود در وسایل نقلیه دریایی کرده است.

آموگی ابتدا با یک کشتی یدک‌کش شروع به کار کرده است. در حالی که یک کشتی یدک‌کش ممکن است اولین چیزی نباشد که هنگام بحث در مورد کشتی‌های دریایی به ذهن خطور می‌کند، اما بخش مهمی از صنعت کشتیرانی است که اغلب برای کشیدن کشتی‌های بزرگ در دریا استفاده می‌شود.

قایق انتخابی آموگی در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است و از ژنراتورهای دیزلی برای تامین انرژی موتورهای الکتریکی خود استفاده می‌کند. این شرکت قصد دارد ژنراتور دیزلی آن را با یک ژنراتور آمونیاکی جایگزین کند.

چیزی که این کشتی را منحصر به فردتر می‌کند این است که این ژنراتور یک مگاواتی سه برابر خروجی بیشتری را نسبت به نمونه مورد استفاده برای کامیونت‌ها دارد.

اگرچه آموگی قبلاً از آمونیاک به عنوان سوخت احتراقی استفاده کرده بود، اما برای این نمایش قصد دارد این آمونیاک را به هیدروژن و نیتروژن تجزیه کند تا بتوان از آن در یک پیل سوختی برای تولید برق و نیرو دادن به موتورهای الکتریکی استفاده کرد.

آمونیاک ممکن است به اندازه گازوئیل، تراکم انرژی نداشته نباشد، اما احتراق آن منجر به انتشار کربن نمی‌شود. البته در حال حاضر تولید آن یکی از منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای است، اما تلاش‌ها برای تولید آمونیاک سبزتر در حال انجام است که به زودی به بار می‌نشیند.

برنامه‌های این شرکت برای رونمایی از اولین کشتی مجهز به آمونیاک در جهان می‌تواند توسط شرکت‌های دیگری که قبلاً برای انجام همین کار و ثبت این رکورد به نام خود تلاش کرده‌اند، خنثی شود.

پیش از این گزارش شده بود که یک شرکت قصد دارد یک کشتی ۷۵ فوتی را با استفاده از آمونیاک تغذیه کند. این شرکت موسوم به Fortescue Future Industries برای خود سال ۲۰۲۲ را هدف قرار داده بود که موفق به تحقق آن نشد.

در نهایت چندان مهم نیست چه کسی و کدام شرکت این رکورد را به نام خود ثبت خواهد کرد، بلکه آنچه مهم است برآورده کردن نیاز روز به نوآوری‌های متعدد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حمل و نقل دریایی است. اگر بخواهیم تا سال ۲۰۵۰ یا قبل از آن به هدف مهم انتشار صفر کربن دست یابیم، هر کمکی از هر شرکتی کمک کننده خواهد بود.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر