ترک سیگار با یک فناوری جدید

یک گردنبند جدید هوشمند، به زودی برای ترک کردن، به کمک سیگاری‌ها می‌آید.

ترک سیگار با یک فناوری جدید

یک دستگاه هوشمند پوشیدنی در حال توسعه است که می‌تواند سیگاری‌ها را موقع روشن کردن سیگار بپاید و ببیند که آیا برای ترک سیگار به کمک نیاز دارند یا نه.

این ابزار گردنبندشکل که اسموکمون «SmokeMon» نام دارد، در حال حاضر از یک جعبه آبی نسبتا ساده تشکیل شده که با فناوری حسگر دما کار می‌کند که البته در آینده می‌تواند به شکل گردنبند شیکی دربیاید که هر سلیقه‌ای آن را بپسندد. این فناوری ساده و فاقد هر گونه ابزار شناسایی هویت کاربر است و هدف این امر، رفع نگرانی مصرف‌کنندگان نسبت به مسائل مربوط به حریم خصوصی و انگ اجتماعی است.

اگر سیگار می‌کشید، احتمالا خودتان می‌دانید که این عادت سلامتی شما و اطرافیان شما را به خطر می‌اندازد و به طور بالقوه روی سلامتی نسل‌های آینده هم اثرگذار است. با توجه به تاثیری که سیگار کشیدن بر سلامت عمومی دارد، روش‌های علمی زیادی برای ترک این عادت پیشنهاد شده است. هرچه کارشناسان در مورد رفتارهای سیگاری‌هایی که مایل به ترک هستند بیشتر بیاموزند، راه‌حل‌ها و شیوه‌های بهتری هم برای ترک می‌توانند ارائه دهند.

دستگاه نظارتی که توسط محققان دانشگاه نورث وسترن امریکا ساخته شده، با زیر نظر گرفتن عادات سیگار کشیدن افراد، درصدد کمک به ترک سیگار است.

نبیل الشورافا، نویسنده ارشد مقاله و متخصص علوم رفتاری می‌گوید: «برای بسیاری از افرادی که تلاش می‌کنند سیگار را ترک کنند، لغزش در حد یک یا دو نخ سیگار یا حتی یک پاکت است. اما یک لغزش با عود (بازگشت به سیگار کشیدن منظم) یکسان نیست. فرد می‌تواند لغزش‌هایی داشته باشد، اما بداند که شکست نخورده بلکه تنها یک شکست موقت داشته است. برای جلوگیری از بازگشت مجدد به سیگار، می‌توانیم تمرکز خود را بر مدیریت محرک‌های کشیدن سیگار و مقابله با هوس‌ها بگذاریم.»

مزیت کلیدی این فناوری جدید این است که رفتار فرد موقع سیگار کشیدن را با دقت و احتیاط بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌های نمونه اولیه بررسی می‌کند. این دستگاه که با باتری کار می‌کند از حسگرهای حرارتی برای تشخیص گرمای تابش شده از نوک سیگار روشن و جمع‌آوری اطلاعات در مورد هر نخ سیگار استفاده می‌کند. این اندازه‌گیری‌ها شامل جزئیاتی مانند تعداد پٌک‌ها، میزان دود استنشاق شده و فاصله بین دو پٌک می‌شود.

۱۹ نفر در این مطالعه شرکت کردند و دانشمندان رفتار سیگار کشیدن آنها را در حین استفاده از دستگاه در ۱۱۵ جلسه، هم در محیط آزمایشگاهی و هم در شرایط واقعی مشاهده کردند. آزمایش دستگاه در خارج از آزمایشگاه به تیم اجازه داد تا تعیین کند که آیا سیگاری‌ها از پوشیدن گردنبند در اماکن عمومی احساس ناراحتی می‌کنند یا خیر و آیا آنها واکنشی را از سوی تماشاگران گزارش می‌دهند یا نه.

اکثر شرکت‌کنندگان گزارش کردند که این امر در زندگی روزمره یا رفتار سیگار کشیدن آنها تداخلی ندارد و آنها نگران ایجاد ناراحتی یا تجاوز به حریم خصوصی خود یا اطرافیانشان نبودند. یکی از شرکت‌کنندگان گفت: «دوستم از من پرسید که این دستگاه برای ضبط چی است؟ و وقتی گفتم صدا یا تصویر ضبط نمی‌کند خیالش راحت شد.»

محققان نسبت به این دستگاه امیدوارند اما نیاز به داده‌های بیشاری دارند. آن‌ها اعلام کردند که محدودیت‌هایی هم در استفاده از این دستگاه وجود دارد. مانند اینکه چگونه بررسی عملکرد افراد سیگاری در محیط‌های سرد، تحت تاثیر دمای هوا قرار می‌گیرد.

برای تسهیل تحقیقات آینده که هدف آن توضیح یا ارزیابی رفتار سیگار کشیدن است، محققان یک پلتفرم پردازش داده اوپن‌سورس ارائه کرده‌اند.

این مطالعه در «Proceedings of the ACM on Interactive, Mobile, Wearable, and Ubiquitous Technologies» منتشر شده است.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر