جهان متاورس چیست و کی باید منتظر آن باشیم؟

مقامات فیس‌بوک اخیرا نام شرکت خود را به متا (Meta) تغییر داده‌اند. این مسئله باعث شده است نظر افراد به سمت جهان متاورس جلب شود.

جهان متاورس چیست و کی باید منتظر آن باشیم؟

جهان متاورس چیست؟

«نیل استیونسن» سال 1992 در رمان علمی تخیلی خود به نام «سقوط برف»، از اصطلاح «متاورس» یا «فرا دنیا» استفاده کرد؛ جهانی که در آن آواتارهای مختلف در ساختمان‌های سه‌بعدی واقع‌گرایانه و سایر محیط‌های وابسته به واقعیت مجازی با یکدیگر ملاقات می‌کردند. از آن زمان تا کنون تلاش‌های بسیاری انجام شده است تا متاورس از چارچوب ذهنی بشر خارج شده و پا به دنیای واقعی بگذارد.

امروزه متاورس یک دنیای مجازی آنلاین است که واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آواتارهای هولوگرافیک سه‌بعدی، ویدئو و سایر وسایل ارتباطی را در خود جای داده است. با توسعه و رشد متاورس، یک دنیای دیجیتالی جایگزین به وجود می‌آید که انسان می‌تواند در آن همزیستی کند. در حال حاضر نشانه‌هایی از متاورس در برخی بازی‌های آنلاین مثل «فورتنایت»، «ماینکرفت» و «روبلاکس» و همچنین برخی آثار سینمایی همچون «بازیکن شماره یک آماده» مشاهده می‌شود.

اکتبر 2021 بود که مالک فیس‌بوک یعنی «مارک زاکربرگ» نام شرکت را به «متا» تغییر داد و با این کار رسما ورود خود به حوزه متاورس را اعلام کرد. وی می‌گوید: «شما می‌توانید در متاورس هر کاری را که تصور کنید انجام دهید؛ با اعضای خانواده و دوستانتان دور هم جمع شوید، کار کنید، آموزش ببینید، بازی کنید، خرید کنید، تولید محتوا کنید و تمام تجربه‌هایی را که انجام آن به وسیله موبایل یا بازی‌های کامپیوتری فعلی ممکن نیست، از نزدیک حس کنید.

زاکربرگ معتقد است متاورس می‌تواند مفهوم اینترنت را به شکلی ما اکنون آن را می‌شناسیم، به کلی تغییر دهد.

اما متا تنها شرکتی نیست که در حوزه متاورس سرمایه‌گذاری کرده است. کمپانی بزرگ مایکروسافت نیز اقدامات بزرگی را در این راستا انجام داده و در حال توسعه زیرساخت‌های لازم برای ترکیب دنیای واقعی با فناوری واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) است. این شرکت اوایل ماه نوامبر از برنامه‌های جدید خود برای افزودن واقعیت ترکیبی (MR) به Microsoft Teams در سال 2022 رونمایی کرد.

کی باید منتظر متاورس باشیم؟

طبق گفته‌های مارک زاکربرگ، حدود 5 الی 10 سال طول می‌کشد تا خصیصه‌های بنیادین متاورس به زندگی ما راه پیدا کنند. با این حال برخی ملزومات آن مثل پهنای باند فوق سریع، هدست های واقعیت مجازی و دنیاهای آنلاین همیشه فعال، در حال حاضر نیز قابل دسترسی هستند.

جهان متاورس حامیان و البته مخالفان بسیاری دارد. ورود به این دنیا می‌تواند بسیاری از مشکلات انسان امروزی را حل کند. کافی است عینک واقعیت مجازی را به چشم بزنید و جهان را به گونه‌ای متفاوت حس کنید. از طرفی اگر متاورس را شکل گسترش‌یافته اینترنت فرض کنیم، باید تمام خطراتی که اکنون در فضای مجازی با آن‌ها مواجه هستیم را، از توهین‌های مجازی گرفته تا حملات بزرگ سایبری، به جان بپذیریم.

نظر شما درباره جهان متاورس چیست؟ آیا آمادگی ورود به چنین دنیایی را دارید؟

ارسال نظر