آینده شغل‌های امروزی 10 سال بعد چگونه خواهد بود؟

پیشرفت اتوماسیون و رشد سریع فناوری هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، همه ما را به این فکر فرو برده است که شغل کنونی ما طی 10 سال آینده با چه تغییراتی مواجه می‌شود. 

آینده شغل‌های امروزی 10 سال بعد چگونه خواهد بود؟

شغل‌های امروزی 10 سال بعد چه تغییراتی می‌کنند؟

دنیای تکنولوژی مدام در حال تغییر و توسعه است. فناوری‌های مدرن در تمام لحظات زندگی ما نفوذ کرده و امور حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند. در این میان عده‌ای نگران شغل کنونی خود هستند که مبادا طی چند سال آینده به وسیله اتوماسیون از بین برود. عده دیگر نیز به دنبال تقویت استعدادها و یادگیری مهارت‌های جدید هستند تا بلکه به واسطه آن یک شغل پردرآمد برای خود دست و پا کنند.

در این مطلب برخی از اتفاقات قابل پیش‌بینی در رابطه با اتوماسیون، مشاغل و محیط‌های کار در سال 2030 را با یکدیگر مرور می‌کنیم تا بلکه به درک عمیق‌تری از آینده برسیم.

محیط کار در سال 2030 چگونه خواهد بود؟

طبق مطالعات انجام‌شده توسط CBRE و Genesis، پیش‌بینی می‌شود محیط کار در سال 2030 با آنچه امروز شاهد آن هستیم تفاوت بسیاری داشته باشد.

1. تخصیص محیط‌های ویژه برای کار: در آینده محیط‌های آرام‌تری برای کار کردن وجود دارد که افراد می‌توانند آن‌ها را به سلیقه خود انتخاب کرده و دور از هیاهو به انجام وظایف بپردازند.

2. سازمان‌های کوچک‌تر: تا چند سال آینده ابعاد شرکت‌ها کوچک‌تر شده و افراد جامعه، فرصت بیشتری برای همکاری خواهند داشت. بدین ترتیب دیگر نیازی به تجارت بزرگ و پرهزینه نیست.

3. حذف عناوین و القاب: در سال 2030 تمام اعضای گروه این توانایی را خواهند داشت تا برای مدتی رهبری تیم را بر عهده بگیرند و باعث پیشرفت کل شرکت شوند. در چنین شرایطی القابی مانند مدیر و معاون دیگر معنایی نخواهد داشت.

4. تأکید بر سلامتی: دفاتر کار در آینده نه تنها روی سلامت جسم، بلکه روی سلامت روان نیز تأکید ویژه‌ای خواهند داشت. نور کافی، اتاق‌هایی برای استراحت و خواب، موسیقی و آوردن حیوانات خانگی به محیط کار، از جمله ویژگی‌های دفاتر کار خواهند بود.

5. نشان دادن مسیر: هنگامی که کارکنان وارد شرکت می‌شوند، گجت‌های پوشیدنی راه و شماره طبقه را به آن‌ها نشان می‌دهد. مسیر موردنظر بسته به اطلاعاتی که به دستگاه داده می‌شود، تغییر می‌کند.

6. خداحافظی با میز کار: در محیط‌های حرفه‌ای دیگر خبری از میز کار واقعی نخواهد بود. کارکنان می‌توانند در هر نقطه از شرکت یا سازمان، یک دفتر شبیه‌سازی‌شده داشته باشند.

آینده شغل‌های امروزی 10 سال بعد

7. دستیار ربات: همه کارکنان برای مرتب‌سازی ایمیل‌های دریافتی، برنامه‌ریزی جلسات، استفاده از صفحات گسترده و غیره از دستیارهای رباتیک مثل سیری (siri) یا الکسا (Alexa) استفاده خواهند کرد.

8. گردهمایی‌های مجازی: همایش و جلساتی که از طریق واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برگزار می‌شوند، یک امر عادی و رایج در سال 2030 خواهند بود.

وضعیت مشاغل طی 10 سال آینده

وضعیت مشاغل مختلف در سال 2030 طبق تحقیقات انجام‌شده به شرح زیر خواهند بود:

  1. تنها یک نفر از پنج نفر در زمینه‌های فعلی مشغول فعالیت خواهند بود.
  2. فرصت‌های شغلی و مهارت‌های موردنیاز در زمینه‌های کشاورزی، تجارت و ساخت‌وساز، بیشتر از قبل خواهند بود.
  3. در زمینه آموزش و پرورش و مراقبت‌های بهداشتی، تنها یک نفر از 10 نفر مشغول کارهایی هستند که امکان رشد و پیشرفت آن‌ها وجود دارد.
  4. از هر 10 نفر، 7 نفر در حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند که آینده آن‌ها نامعلوم است.

لیست مهارت‌های لازم برای تضمین شغل در آینده

گزارش پژوهشی مؤسسه مک کینزی گلوبال، مهارت‌هایی را که فرد برای تضمین شغل در آینده به آن‌ها نیاز خواهد داشت، به سه دسته کلی تقسیم کرده است:

1. مهارت بالای ادراک و شناخت: دسته اول شامل مهارت بالای نوشتن، سواد کافی، تفکر انتقادی، تحلیل کمّی و مهارت‌های آماری است. پزشکان، حسابداران، تحلیلگران پژوهشی و نویسندگان، بیشتر از این مهارت‌ها استفاده می‌کنند.

2. مهارت‌های اجتماعی و عاطفی: این دسته شامل ارتباطات پیشرفته، همدلی، سازگاری و توانایی یادگیری مداوم است؛ مهارت‌هایی که بیشتر به درد توسعه کسب‌وکار، برنامه‌نویسی و علوم مشاوره می‌خورند.

3. مهارت‌های مرتبط با فناوری: دسته آخر مهارت‌های اولیه تا پیشرفته IT، تجزیه و تحلیل داده‌ها و علوم مهندسی را در برمی‌گیرد. پردرآمدترین مشاغل در آینده مربوط به این زمینه‌ها خواهند بود.

همچنین بخوانید: 10 شغل پردرآمد در سال 2022

شغل‌های امروزی 10 سال بعد

مشاغل پرتقاضا در سال 2030

وب‌سایت ZDNet و Cognizant با تجزیه و تحلیل روندهای تکنولوژیکی و تجاری، مشاغل پرتقاضا و نوظهور طی 10 سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. فهرست این مشاغل به شرح زیر است:

  1. دستیار فروش در فروشگاه‌های مجازی
  2. کارگزار داده شخصی
  3. طراح و سازنده مسیرهای واقعیت افزوده
  4. کنترل‌کننده بزرگراه
  5. سازنده ارگان های بدن
  6. نانوپزشک
  7. کشاورزی محصولات تراریخته و نوترکیب
  8. مشاور سلامتی سالمندان
  9. خلبان فضاپیما

نقش اتوماسیون در سال 2030

فرایند اتوماسیون به همان اندازه که باعث از بین رفتن مشاغل می‌شود، فرصت‌های شغلی متعددی نیز ایجاد می‌کند. مقاله‌ای که به تازگی در WSJ منتشر شده، به توضیح درباره نقش اتوماسیون در سه موج مختلف می‌پردازد:

  • موج اول (اوایل سال 2030): الگوریتمی (Algorithmic)
  • موج دوم (اواخر سال 2030): افزونگی (َAugmentation)
  • موج سوم (از سال 2030): خودمختاری (Autonomy)

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، 3 درصد از مشاغل فعلی در همان موج اول از بین می‌روند. این رقم در دو موج بعدی به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا 30 درصد مشاغل به اتوماسیون روی می‌آورند و پذیرش خودکارسازی در شرکت‌ها و کارخانه‌ها بیشتر می‌شود.

بانوان به دلیل حضور بیشتر در مشاغل اداری احتمالا بیشتر در معرض خطر اتوماسیون هستند. بسیاری از کارهای دستی که توسط مردان انجام می‌شود نیز به احتمال زیاد در موج اول و دوم، جایگزین می‌شوند.

ارسال نظر