کفی های کفش هوشمند می شوند

 این که آیا شما یک ورزشکارید یا دچار درد پا هستید، مهم است چراکه می توانید مناطقی که بیشتر تحت فشار هستند را در کف کفش های خود از بین ببرید.

کفی های کفش هوشمند می شوند

ساخت یک کفی آزمایشی نشان داد، می تواند به کاهش فشار پا در مناطق و طی فعالیت های مختلف کمک کند. در حال حاضر، به منظور تولید کفی کفش کاملا شخصی، متخصصان از یک سطح دیجیتال برای اسکن پا استفاده می کنند و سپس کفی های سفارشی برای بیماران یا متقاضیان ساخته می شوند که برای تسکین فشار در مناطقی از پا است، که دچار فشار می شود.

در حالی که سیستم فعلی اسکن پا خوب کار می کند، به آرامی گام نهادن روی صفحه دیجیتال لزوماً منعکس کننده تمام فعالیت هایی نیست که شخص در طول یک روز معمولی انجام می دهد. همچنین این روش قطعاً تصویر کاملی از فشار پا برای ورزشکاران که در هنگام دویدن و پریدن اتفاق می افتد، ارائه نمی دهد.

بنابراین، دانشمندان دانشگاه زوریخ به دنبال یک جایگزین بهتر کفی های جدیدی را توسعه دادند.به گزارش سیناپرس، این دستگاه ها که درون یک جفت کفش قرار می گیرند، حاوی چندین سنسور پیزوالکتریک هستند که در مناطقی که فشار به طور معمول رخ می دهد، واقع شده اند.

اگرچه نمونه های اولیه فعلی به رایانه متصل هستند، اما ایده این است که نسخه نهایی بی سیم می تواند در طول روز برای چند روز پوشیده شود و نقاط فشار را ضبط و نقشه برداری کند. سپس از این داده ها می توان برای تولید مجموعه ای از کفی های چاپی سه بعدی استفاده کرد.

به گفته محققان در حقیقت، همین کفی های فشار سنج نیز به صورت سه بعدی چاپ شده اند. ابتدا یک لایه پایه انعطاف پذیر از نانوذرات سیلیکون و سلولز گذاشته می شود. در مرحله بعد، از جوهر نقره ای رسانا برای چاپ هادی ها بر روی آن پایه استفاده می شود. سپس از جوهر سیاه کربن برای چاپ سنسورها بر روی هادی ها استفاده شده و سرانجام ، یک لایه دیگر سیلیکون برای محافظت از لایه الکترونیک اعمال می شود.

این فرآیند تولید نسبتاً ساده و ارزان یکی از نقاط اصلی فروش فناوری است، زیرا این امکان را می دهد که کفی ها با قیمت بسیار پایین تر از محصولات موجود فروخته شوند. گفتنی است که کفی های جدید در تست های انجام شده تاکنون بسیار خوب عمل کرده اند.

گیلبرتو سیکیرا (Gilberto Siqueira) رهبر این مطالعات می گوید: شما می توانید از الگوهای تشخیص داده شده فشار بفهمید که شخص در حال قدم زدن، دویدن، بالا رفتن از پله ها یا حتی حمل بار سنگین در پشت خود است چراکه الگوی فشار بیشتر به پاشنه تغییر می کند.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر