کنترل یک جنگنده تاکتیکی به مدت 17 ساعت دست هوش مصنوعی افتاد

به گفته لاکهید مارتین برای اولین‌بار کنترل یک جنگنده نظامی برای چندین ساعت به هوش مصنوعی سپرده و در این آزمایش موفق بوده است.

کنترل یک جنگنده تاکتیکی به مدت 17 ساعت دست هوش مصنوعی افتاد

یک جت جنگنده خاص از شرکت لاکهید مارتین موسوم به VISTA X-62A به اولین هواپیمای تاکتیکی تبدیل شده که تحت هدایت هوش مصنوعی، بیش از 17 ساعت در آسمان پرواز کرده است. این هواپیما می‌تواند صحنه مبارزات هوایی را به‌کلی دگرگون کند.

لاکهید مارتین اخیراً در خبری اعلام کرده است که در ماه دسامبر 2022 مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را انجام داده و برای نخستین‌بار یک هواپیمای تاکتیکی را به مدت بیش از 17 ساعت به پرواز درآورده است. نام VISTA در این هواپیما از «هواپیمای آزمایش شبیه‌سازی درون-پروازی متغیر» گرفته شده و نسخه‌ای تغییریافته از هواپیمای F-16D است که از تجهیزات هوانوردی Block 40 بهره می‌برد.

VISTA X-62A در ظاهر شبیه به هواپیماهای F-16 معمولی است، اما در زیر پوسته آن قابلیت‌های پیشرفته‌ای تعبیه شده است. بخشی از این قابلیت‌ها شامل «سیستم شبیه‌سازی VISTA» متعلق به شرکت Calspan و «الگوریتم ردگیری مدل» (MFA) و نیز «سیستم کنترل خودکار شبیه‌سازی» (SACS) متعلق به خود لاکهید مارتین است.

جنگنده لاکهید مارتین سکویی برای آزمایش هوش مصنوعی است

دو قابلیت آخر که با یکدیگر یکپارچه هستند، به این هواپیما اجازه می‌دهند تا به‌عنوان یک سکوی آزمایشی برای امتحان‌کردن توانمندی‌های خودکار و هوش مصنوعی استفاده شود. سیستم SACS از ویژگی‌هایی بهره می‌برد که امکان ارتباط با سیستم‌های قدیمی برای به‌اشتراک‌گذاری داده در بخش‌های گوناگون را فراهم می‌کند.

به‌ گفته لاکهید مارتین، VISTA X-62A علاوه‌ بر همه این قابلیت‌های پیشرفته، می‌تواند تغییرات سریع نرم‌افزاری داشته باشد و از توسعه نرم‌افزارهای جدید میزبانی کند. این هواپیما درحال‌حاضر تحت بررسی قرار دارد و به‌زودی دوباره پروازهای آزمایشی خود را از سر خواهد گرفت.

دکتر «کریستوفر کاتینگ»، رئیس تحقیقات دانشکده خلبانی نیروی هوایی آمریکا می‌گوید: «VISTA به ما اجازه خواهد داد تا توسعه و آزمایش هم‌زمان تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی را با طراحی‌های جدید برای وسایل بدون سرنشین ممکن کنیم. این رویکرد در ترکیب با آزمایش متمرکز روی سیستم‌های جدید باعث افزایش سرعت بلوغ پلتفرم‌های بی‌سرنشین می‌شود و اجازه می‌دهد تا توانمندی‌های مرتبط تاکتیکی را به جنگنده‌های نظامی خود اضافه کنیم.»

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر