استرس، خطر آلزایمر را افزایش می دهد

در نتیجه تحقیقات مشخص شده زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. سن بالا، قوی ترین عامل خطر آلزایمر است؛ با این حال، محققان، به دنبال عوامل دیگری هستند که ممکن است دلیل بالاتر بودن خطر ابتلا به این اختلال عصبی مرگبار را در زنان توضیح دهند.

استرس، خطر آلزایمر را افزایش می دهد

بر اساس یافته های جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، استرس، می تواند یکی از این عوامل خطر باشد.

پژوهشگران در این مطالعه به بررسی تأثیر جنسیت بر پاسخ مغز به استرس پرداخته اند؛ یافته های تحقیقاتی نشان داده اند، سطح پروتئین آمیلوئید بتا در موقعیت های استرس زا، به شدت در مغز موش های ماده افزایش می یابد.

علاوه بر این، محققان یک مسیر مولکولی را شناسایی کرده اند که فقط در مغز موش‌ های ماده فعال می شود و منجر به ایجاد پاسخ‌ های متفاوتی به استرس می شود.

استرس، به همراه عواملی مانند افسردگی و انزوای اجتماعی در دسته عوامل خطر اجتماعی-اقتصادی قرار می گیرد که مجموعاً ۸ درصد از خطر ابتلا به آلزایمر را تشکیل می دهند.به گزارش سیناپرس، با این حال، نقش جنسیت، معمولا در این محاسبات نادیده گرفته می شود. زنان، در مقایسه با مردان، سطوح بالاتری از استرس را گزارش می ‌دهند و استرس از بسیاری جهات، مثل سلامت قلبی عروقی، پاسخ‌ های ایمنی و سایر مسائل، به طور متفاوتی بر بدن زنان تأثیر می‌ گذارد.

دانشمندان استدلال کرده اند: استرس، ممکن است بر مغز زنان نیز تاثیر متفاوتی نسبت به مردان بگذارد و این تفاوت‌ ها می توانند به توضیح رابطه میان جنسیت و آلزایمر کمک کنند.

تیم تحقیقاتی، پس از قرار دادن موش ها در شرایط استرس زا، سطوح آمیلوئید بتا - یک پروتئین کلیدی آلزایمر - را در مغز حیوانات اندازه ‌گیری کردند. سطح هورمون های استرس اندازه گیری شده در خون موش های نر و ماده یکسان بود، اما پاسخ های ایجاد شده در مغز آنها متفاوت بود.

در موش های ماده، سطح آمیلوئید بتا در دو ساعت اول به طور قابل توجهی افزایش یافت و تا پایان دوره نظارت بالا ماند. در حالی که در موش های نر، سطح آمیلوئید مغز به طور کلی تغییر نکرد. بر اساس نتایج این مطالعه، کاهش استرس ممکن است برای زنان مفیدتر از مردان باشد و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

نتایج تحقیقاتی این مطالعه در مجله Brain منتشر شده اند.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر