اعاده حیثیت یک شهردار در استرالیا علیه ChatGPT آماده می‌شود

یک شهردار منطقه‌ای استرالیا می‌گوید اگر OpenAI ادعای اشتباه ChatGPT مبنی بر اینکه او به جرم پرداخت رشوه مدتی حبس کشیده است را اصلاح نکند، احتمالاً از این شرکت شکایت خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، اولین دادگاه اعاده حیثیت علیه یک سرویس متنی خودکار برگزار می‌شود.

اعاده حیثیت یک شهردار در استرالیا علیه ChatGPT آماده می‌شود

به گزارش گاردین ، «برایان هود»، شهردار منتخب هپبرن شایر در 120 کیلومتری شمال غرب ملبورن، می‌گوید مردم اخیراً به اطلاع او رسانده‌اند که ChatGPT به‌اشتباه مدعی شده که او در پرونده‌ای مبنی بر پرداخت رشوه به بانک رزرو استرالیا در اوایل دهه 2000 به زندان محکوم شده است.

هود البته در این پرونده نقش داشت، اما او کسی بود که به سازمان‌های نظارتی خبر رشوه به مقامات خارجی را داد و هرگز به هیچ جرمی متهم نشد. وکلای این شهردار استرالیایی می‌گویند در تاریخ 21 مارس (1 فروردین‌ماه) به OpenAI، مالک ChatGPT نامه‌ای ارسال و درخواست کرده‌اند که ظرف چهار هفته این اشتباه را اصلاح کنند، در غیر این صورت با دادگاه اعاده حیثیت روبه‌رو خواهد شد.

اولین شکایت در کمین ChatGPT است

ولی ظاهراً OpenAI هنوز به نامه وکلای برایان هود واکنشی نشان نداده است. اگر او از این شرکت شکایت کند، احتمالاً اولین کسی خواهد بود که بابت نشر اطلاعات نادرست از هوش مصنوعی ChatGPT شکایت خواهد کرد. این چت‌بات در ماه‌های اخیر به محبوبیت قابل‌توجهی دست پیدا کرده است.

«جیمز ناتون»، از شرکای شرکت حقوقی Gordon Legal که با آقای هود همکاری می‌کند، می‌گوید: «این اتفاق می‌تواند یک نقطه عطف باشد؛ از این نظر که قانون اعاده حیثیت را وارد حوزه جدید هوش مصنوعی و انتشار محتوا در فضای IT می‌کند. او یک مقام دولتی منتخب است و اعتبارش اهمیتی کلیدی در نقش او دارد؛ بنابراین برایش مهم است که مردم به این اطلاعات دسترسی داشته باشند یا خیر.»

حداکثر جریمه درخصوص پرونده‌های اعاده حیثیت در استرالیا حدود 400 هزار دلار است. اگرچه آقای هود نمی‌داند که چند نفر این اطلاعات نادرست را دیده‌اند، اما با توجه به جدیت ادعاهای ChatGPT، او احتمالاً می‌تواند بالغ بر 200 هزار دلار از OpenAI غرامت بگیرد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر