اینتل مشخصات کامل ابرکامپیوتر Aurora را اعلام کرد

اینتل بالاخره مشخصات فنی کامل ابرکامپیوتر Aurora را که بالغ بر 2 اگزافلاپ توان خواهد داشت، اعلام کرد.

اینتل مشخصات کامل ابرکامپیوتر Aurora را اعلام کرد

با وجود اینکه تجارت اینتل در سال‌های اخیر در همه حوزه‌ها آسیب دیده، ولی آسیب بخش پردازنده‌های پرتوان (HPC) بیش از بقیه بوده است. حالا این شرکت برای تغییردادن شرایط اعلام کرده که توسعه ابرکامپیوتر Aurora پس از سال‌ها رو به پایان است و توسعه تراشه‌های HPC جدید هم طبق برنامه پیش می‌رود.

زمانی که Aurora در سال 2015 معرفی شد، قرار بود اولین ابرکامپیوتر دنیا با توان یک اگزافلاپ باشد و در سال 2020 عرضه شود؛ ولی این تأخیر کاملاً به ضرر اینتل تمام نشد. این شرکت حالا می‌گوید ابرکامپیوتر آن‌ها توانی بالغ بر دو اگزافلاپ خواهد داشت.

مشخصات فنی ابرکامپیوتر Aurora اینتل

ابرکامپیوتر Aurora چندین « تیغه » (یا گره) دارد که هر تیغه عملاً یک کامپیوتر است و از دو پردازنده 40 هسته‌ای Sapphire Rapids و شش پردازشگر گرافیکی Ponte Vecchio بهره می‌برد. این ابرکامپیوتر 10,624 تیغه دارد، بنابراین از 21,248 پردازنده و 63,744 پردازشگر گرافیکی تشکیل شده است. اینتل می‌گوید پردازشگر گرافیکی Ponte Vecchio در پردازش‌های دنیای واقعی درزمینه علم و مهندسی بسیار سریع‌تر از AMD MI250X و انویدیا A100 و H100 کار می‌کند.

این شرکت تاکنون حدود 10 هزار تیغه از این ابرکامپیوتر را به آزمایشگاه ملی آرگون تحویل داده است و طبق برنامه این سیستم را در دنباله سال فعال می‌کند تا روی دست ابرکامپیوتر فرانتیر بزند. Aurora از نظر ارتباطات داخلی هم هیولایی بی‌رقیب است که حداقل پهنای باند تزریقی آن به 2.12 پتابایت بر ثانیه می‌رسد.

این ابرکامپیوتر از 10.9 پتابایت حافظه DDR5 به‌همراه 1.36 پتابایت ظرفیت HBM از طریق CPU و 8.16 پتابایت ظرفیت HBM از طریق GPU بهره می‌برد. Aurora برای ذخیره‌سازی داده هم از ظرفیت 230 پتابایتی DAOS استفاده می‌کند که حداکثر پهنای باند آن 31 ترابایت بر ثانیه است.

علاوه‌براین، حالا که اینتل بالاخره پردازنده‌های اینتل 7 خود را عرضه کرده، می‌تواند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای محصولات آینده داشته باشد. این شرکت در نظر دارد که هر دو سال یک بار پردازشگرهای گرافیکی HPC خود را روانه بازار کند. پردازنده‌های Xeon هم قرار است سالانه به‌روز شوند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر