فناوری های نوین سال 2021 که سبک زندگی‌مان را تغییر خواهد داد

برترین ترندهای فناوری در سال 2021 تأثیر مهمی در آینده کسب‌وکارها دارند و به همین خاطر باید همپای آن‌ها حرکت کرد.

فناوری های نوین سال 2021 که سبک زندگی‌مان را تغییر خواهد داد

برترین ترندهای فناوری در سال 2021

با سرعت یافتن تکنولوژی و یکپارچگی بیشتر آن، سرعت تغییرات نیز افزایش یافته است. برترین ترندهای فناوری در سال 2021 روند ابتکارات و تجارت دیجیتالی را در آینده تغییر خواهند داد و بدون شک لازمه موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ هستند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه در GPU و ظهور واحدهای پردازنده تنسور (TPU) هوش مصنوعی را به نقطه تمرکز انجمن‌های علمی تبدیل کرده است. هوش مصنوعی به سبب اهمیت فراوان و انکارنشدنی در نحوه زندگی و کار انسان، همچنان در لیست برترین ترندهای فناوری در سال 2021 و حتی سال‌های آینده باقی می‌ماند.

پیش‌بینی، پردازش زبان طبیعی، تشخیص و شناسایی صوت و تصویر از جمله مهم‌ترین کاربردهای AI هستند. با مهارت در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانید در یکی از عناوین شغلی فوق‌العاده پردرآمد زیر مشغول به کار شوید.

  • دانشمند تحقیقاتی هوش مصنوعی
  • مهندس هوش مصنوعی
  • معمار هوش مصنوعی
  • مهندس یادگیری ماشین

رایانش کوانتومی

رایانش کوانتومی به کاربرد پدیده‌های کوانتومی نظیر برهم‌نهی و تنیدگی کوانتومی برای انجام محاسبات اشاره می‌کند. رایانش کوانتومی از زمان پیدایش تاکنون، جزو برترین ترندهای تکنولوژی بوده است و هر روز دستاوردهای بیشتری در این حوزه حاصل می‌شود.

ترندهای فناوری در سال 2021

بانکداری و امور مالی دو مورد از مهم‌ترین کاربردهای رایانش کوانتومی به حساب می‌آیند. از این ترند فناورانه می‌توان در کنترل ریسک اعتبار و تشخیص کلاه‌برداری در معاملات و سایر فعالیت‌های تجاری پرخطر استفاده کرد.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت تعمیم‌یافته (ER) بدون شک جزو برترین روندهای سال 2021 و حتی سال‌های آینده خواهند بود. واقعیت مجازی کاربر را در یک محیط غیرواقعی قرار می‌دهد، درحالی‌که AR موجودیت‌های متعدد را به محیط فعلی کاربر اضافه می‌کند.

بلاکچین

اگرچه بلاکچین با ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین شناخته می‌شود، اما رسالت اصلی آن، حفظ امنیت از جنبه‌های مختلف است. طبق ساده‌ترین تعریف ممکن، بلاکچین حاوی داده‌هایی است که تنها اضافه می‌شوند و امکان تغییر آن‌ها به هیچ وجه ممکن نیست.

بلاکچین بر اساس مکانیزم‌های توافقی عمل کرده، نیازی به شخص ثالث برای انجام تراکنش‌ها نداشته و کنترل داده‌ها در آن غیرممکن است. برای ورود به عرصه بلاکچین باید از مهارت‌های متعددی از جمله زبان برنامه‌نویسی، ساختار داده‌ها، الگوریتم‌ها، توسعه اپلیکیشن ها وب و شبکه برخوردار باشید.

کسب تخصص در حوزه بلاکچین، امکان فعالیت در شغل‌های زیر را فراهم می‌آورد:

  • تحلیلگر ریسک
  • معماری تکنولوژی
  • مدیر انجمن کریپتو
  • مهندس فرانت‌اند

رباتیک و خودکارسازی فرایندهای رباتی

یکی دیگر از برترین ترندهای فناوری در سال 2021 خودکارسازی فرایندهای رباتی یا همان RPA است. با استفاده از RPA می‌توان اپلیکیشن ها، پردازش تراکنش‌ها، مدیریت داده‌ها و حتی پاسخ‌گویی به ایمیل‌ها را به شیوه خودکار انجام داد.

افراد متخصص در حوزه RPA می‌توانند در یکی از مشاغل پردرآمد زیر فعالیت کنند.

  • توسعه‌دهنده RPA
  • تحلیلگر RPA
  • معمار RPA

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء (IoT) یکی دیگر از برترین ترندهای فناوری در سال 2021 به حساب می‌آید. اینترنت اشیاء به معنی اتصال اشیاء مختلف از طریق ارتباطات وای فای به اینترنت و اشتراک داده‌ها با یکدیگر است.

بهبود ایمنی، اثربخشی و تصمیم‌گیری سازمان‌ها و همین‌طور سرعت بخشی به مراقبت پزشکی و بهبود سرویس‌دهی به مشتریان جزو مزایای IoT به حساب می‌آیند. شهر هوشمند مهم‌ترین کاربرد IoT است.

رایانش لبه

با افزایش حجم داده‌ها، رایانش لبه (Edge Computing) به عنوان روش مؤثری برای حل مشکل تأخیر رایانش ابری مطرح شد. رایانش لبه بهترین راه برای تحویل داده‌ها به مراکز داده‌ای به حساب می‌آید و به پهنای باند کمتری احتیاج دارد.

ترندهای فناوری در سال 2021

با افزایش تعداد دستگاه‌های IoT، کاربرد رایانش لبه نیز بیشتر می‌شود. این فناوری می‌تواند داده‌های عظیم جمع‌آوری‌شده توسط این دستگاه‌ها را با سرعت بالایی به سرورها انتقال دهد.

با مهارت در فناوری رایانش لبه و رایانش کوانتومی می‌توانید در هر یک از جایگاه‌های شغلی منحصربه‌فرد زیر فعالیت کنید:

  • معمار ابری و معمار امنیت
  • مهندس اطمینان‌پذیری ابری
  • مهندس زیرساختار ابری
  • مهندس ابری DevOps

5G

نسل‌های قبلی فناوری‌های موبایل امکان جستجو در اینترنت، دسترسی به سرویس‌های داده محور، افزایش پهنای باند و غیره را برای ما فراهم آورده‌اند. اما نسل جدید سرویس‌های موبایل 5G زندگی و جوامع را به طور کامل تغییر می‌دهد.

فناوری 5G با مزایای متعددی مثل سرعت بخشی به نرخ داده‌ها، افزایش ظرفیت ترافیک، اثربخشی شبکه، بهبود سرویس‌های گیمینگ ابری و غیره همراه است.

حوزه‌های کاربردی متعددی از جمله خرده‌فروشی‌های آنلاین، مدیریت ترافیک و ایمنی، کنترل شبکه هوشمند به زودی از فناوری 5G بهره‌مند خواند شد.

امنیت سایبری

امنیت سایبری شاید یک تکنولوژی در حال ظهور نباشد، اما بدون شک یک فناوری رو به تکامل و همچنین یکی از برترین ترندهای فناوری سال 2021 به حساب می‌آید. یکی از دلایل این امر، استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای بهبود امنیت و در مقابل، بهبود مکانیزم‌های حمله است.

ترندهای فناوری در سال 2021

در واقع تا زمانی که هکرها از روش‌های جدید برای دستیابی به اطلاعات استفاده می‌کنند، امنیت سایبری نیز به تکامل خود ادامه می‌دهد.

بهترین مشاغل در حوزه امنیت سایبری شامل موارد زیر می‌شود:

  • هکر اخلاقی
  • تحلیلگر بدافزار
  • مهندس امنیت
  • رئیس دفتر امنیت
ارسال نظر