تولید سیم‌های ارتودنسی با سیم‌های حافظه‌دار در کشور

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس موفق به تولید سیم‌های ارتودنسی با سیم‌های حافظه‌دار شدند.

تولید سیم‌های ارتودنسی با سیم‌های حافظه‌دار در کشور

علی حیدری‌نیا، کارشناس تولید این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت در قالب یک هسته پژوهشی در آزمایشگاه دگرگونی فازی پیشرفته (APTL) در دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران شکل گرفت.

وی زمینه تحقیقاتی این شرکت را مربوط به سال ۸۴ با اجرای طرح‌های پژوهشی در مورد آلیاژ هوشمند نایتینول با ترکیب ۵۰-۵۰ درصد اتمی نیکل و تیتانیوم دانست و اظهار کرد: حاصل این پژوهش‌ها تعداد زیادی پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری و مقالات داخلی و خارجی در مجله‌های معتبر است.

حیدری‌نیا یکی از حوزه‌های کاری این شرکت را تولید سیم‌های ارتودنسی و گاید وایرهای آنژیوپلاستی عنوان کرد و یادآور شد: در سال ۸۸ طرح تولید سیم ارتودنسی با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اجرا شد و نتایج آن بسیار موفقیت‌آمیز است.

این محقق با بیان اینکه تاکنون سیم ارتودنسی در کشور تولید نمی‌شد، خاطر نشان کرد: این محصول دندانپزشکی از کشورهایی چون چین، کره و آلمان وارد می‌شوند.

وی با اشاره به جزئیات این محصول، توضیح داد: سیم ارتودنسی تولیدشده در این شرکت از جنس آلیاژ خاص نیکل-تیتانیوم (نایتینول) و دارای خواص حافظه‌داری است، به گونه‌ای که اگر این سیم تحت تنش قرار گیرد، به شکل اولیه خود باز می‌گردد.

این کارشناس تولید تاکید کرد: برای این سیم‌ها تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دریافت کردیم.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر