جی‌پی‌اس چینی نصف دنیا را تسخیر کرد

سیستم ناوبری ماهواره‌ای ساخت چین موسوم به «بیدو» موفق شده در بیش از نیمی از کشورهای جهان به کار گرفته شود و رقابت جدی با جی‌پی‌اس آمریکایی داشته باشد.

جی‌پی‌اس چینی نصف دنیا را تسخیر کرد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی جی تی ان، یک مقام چینی روز جمعه گفت محصولات سیستم ماهواره ای ناوبری BeiDou (BDS) چین در بیش از نیمی از کشورها و مناطق جهان استفاده می شود.

ران چنگچی، مدیر کل دفتر ناوبری ماهواره‌ای چین و سخنگوی BDS، گفت چین به طور فعال همکاری بین‌المللی را در زمینه BDS انجام داده و برنامه‌های کاربردی آن را در سراسر جهان عرضه کرده است.

ران این اظهارات را در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن بیان کرد که طی آن مقاله‌ای با عنوان «سیستم ماهواره‌ای ناوبری BeiDou چین در عصر جدید» منتشر شد.

چین BDS را یک سیستم ناوبری در کلاس جهانی معرفی کرده و از برنامه ریزی خود برای اصلاح سیستم مذکور از طریق بهبود مدیریت عملیات، ترویج توسعه پایدار برنامه های کاربردی مبتنی بر BDS و ارتقاء حکمرانی در سال های آینده خبر داده است.

چین در سال 1994 شروع به توسعه سیستم ماهواره ای ناوبری اختصاصی خود کرد. سپس بی دی اس 1 وارد خدمت شد و در پایان سال 2000 خدمات موقعیت یابی در چین ارائه کرد. از آن زمان، چین به سومین کشور جهان با سیستم ماهواره ای ناوبری مبدل شد.

بی دی اس 2 در سال 2012 تکمیل شد و خدمات موقعیت یابی را در منطقه آسیا و اقیانوسیه ارائه کرد. بی دی اس 3 در سال 2020، تکمیل شد و به طور رسمی برای ارائه خدمات ناوبری ماهواره ای در سراسر جهان راه اندازی شد. BDS، GPS، GlONASS روسیه و گالیله اروپا، چهار سیستم ناوبری بزرگ جهانی هستند و جی پی اس آمریکا در موقعیت غالب قرار دارد.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

ارسال نظر