شرکت OpenAI روزانه 700 هزار دلار برای هوش مصنوعی ChatGPT هزینه می‌کند

مایکروسافت با تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود قصد دارد تا این هزینه را کاهش دهد.

شرکت OpenAI روزانه 700 هزار دلار برای هوش مصنوعی ChatGPT هزینه می‌کند

با هوش مصنوعی ChatGPT کارهای مختلفی مانند نوشتن نامه و ایجاد برنامه‌های درسی را می‌توان انجام داد، اما شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید انجام این عملکردها برای OpenAI ، شرکت سازنده آن، به دلیل زیرساخت‌های فناوری گران‌قیمتی که هوش مصنوعی باید روی آن‌ها اجرا شود، روزانه تا 700 هزار دلار هزینه به همراه دارد.

«دیلن پاتل»، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی نیمه هادی SemiAnalysis، در مصاحبه با The Information به این موضوع اشاره کرد و به‌عنوان دلیل آن گفت که ChatGPT برای محاسبه پاسخ‌های کاربران، به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد. او در جریان مصاحبه خود گفت:

«بیشتر این هزینه‌ها به سرورهای گران‌قیمتی که موردنیاز است مربوط می‌شود.»

پاتل همچنین در یک تماس تلفنی به اینسایدر گفت که احتمالاً در حال حاضر کار کردن با آن حتی هزینه بیشتری به همراه دارد، زیرا تخمین اولیه او براساس مدل GPT-3 انجام شده است. به گفته او، هوش مصنوعی GPT-4، آخرین مدل معرفی شده توسط OpenAI، حتی پرهزینه‌تر خواهد بود.

پاتل و افضل احمد، یکی دیگر از تحلیلگران SemiAnalysis به نشریه فوربس می‌گویند هرچند اموزش مدل‌های زبان بزرگ ChatGPT احتمالاً ده‌ها میلیون دلار هزینه به همراه دارد، استقرار یک مدل در هر مقیاسی، هزینه بسیار بیشتری را به همراه دارد. آن‌ها گفتند:

«در واقع هزینه‌های بهره‌برداری از هوش مصنوعی ChatGPT از هزینه‌های آموزش آن به‌صورت هفتگی بیشتر است.»

هزینه استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT برای شرکت‌ها

در همین حال، شرکت‌های فناوری برای استفاده از مدل‌های زبان OpenAI باید هزینه‌های زیادی را نیز پرداخت کنند. «نیک والتون»، مدیرعامل استارتاپ Latitude که از هوش مصنوعی برای توسعه داستان یک بازی استفاده می‌کند، گفت که اجرای این مدل (همراه با هزینه‌های مربوط به سرورهای آمازون وب سرویس) برای شرکت او ماهانه 200 هزار دلار هزینه به همراه دارد.

وجود این هزینه بالا همچنین باعث شده تا والتون تصمیم بگیرد از خدمات یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار زبان تحت حمایت AI21 Labs استفاده کند که هزینه‌های هوش مصنوعی شرکت او را به نصف کاهش داده و به 100 هزار دلار در ماه می‌رساند.

اخیراً در گزارشی گفته شده بود که مایکروسافت روی تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود کار می‌کند. گفته می‌شود که غول ردموندی با توسعه این تراشه، تلاش دارد تا هزینه‌های ChatGPT را کاهش بدهد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر