شکایت چین از ایلان ماسک به سازمان ملل برای ماهواره های استارلینک

پس از اینکه چین به دلیل برخورد ایستگاه فضاییش با ماهواره های استارلینک از «ایلان ماسک» بنیانگذار شرکت فضایی اسپیس ایکس شکایت کرد، کاربران رسانه‌های اجتماعی به ایلان ماسک انتقادات زیادی کردند.

شکایت چین از ایلان ماسک به سازمان ملل برای ماهواره های استارلینک

برخورد نزدیک ایستگاه فضایی چین با ماهواره های استارلینک

به نقل از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، پکن مدعی شد که ایستگاه فضایی این کشور، دو «برخورد نزدیک» با ماهواره های استارلینک داشته است. شکایت چین که به آژانس فضایی سازمان ملل ارسال شده، هنوز به طور مستقل تأیید نشده است. استارلینک یک شبکه اینترنتی ماهواره‌ای است که توسط شرکت فضایی اسپیس ایکس اداره می‌شود.

بر اساس سندی که چین در ماه جاری میلادی به دفتر امور فضایی سازمان ملل ارسال کرده است، این حوادث در تاریخ یکم ژوئیه و ۲۱ اکتبر رخ داده است. پکن در سند منتشر شده در وب‌سایت این سازمان اعلام کرد که به دلایل ایمنی، ایستگاه فضایی چین کنترل پیشگیری از برخورد پیشگیرانه را اجرا کرد.

اسپیس ایکس به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداد.

پس از علنی شدن این شکایت، ماسک، پروژه استارلینک و آمریکا به شدت در پلتفرم میکروبلاگینگ Weibo چین مانند توییتر مورد انتقاد قرار گرفتند.

یکی از کاربران ماهواره‌های استارلینک را «تنها انبوهی از زباله‌های فضایی» توصیف کرد.

سایر کاربران نوشتند: «این ماهواره‌ها «سلاح‌های جنگ فضایی آمریکایی» هستند و ماسک یک «سلاح» جدید است که توسط دولت و ارتش آمریکا ساخته شده است.»

در پیام دیگری آمده است که: «خطرات استارلینک به تدریج آشکار می‌شود، کل نژاد بشر هزینه فعالیت‌های تجاری آن را پرداخت خواهند کرد.»

محققان در مورد خطرات برخورد در فضا ابراز نگرانی کرده‌اند و از دولت‌های جهان خواسته‌اند تا اطلاعاتی را در مورد ۳۰ هزار ماهواره برآورد شده و سایر زباله‌های فضایی که در مدار زمین در حال چرخش هستند، به اشتراک بگذارند.

اسپیس ایکس تاکنون تقریباً هزار و ۹۰۰ ماهواره را به عنوان بخشی از شبکه استارلینک پرتاب کرده است و قصد دارد هزاران ماهواره دیگر را مستقر کند. ماه گذشته، سازمان فضایی آمریکا «ناسا»، به دلیل نگرانی از برخورد زباله‌های فضایی به‌طور ناگهانی یک پیاده‌روی فضایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی را به تعویق انداخت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر