نسخه‌ چینی هوش مصنوعی ChatGPT در راه است

براساس گزارشهای جدید،Baidu قصد دارد نسخه‌ی چینی ChatGPT را منتشر کند.

نسخه‌ چینی هوش مصنوعی ChatGPT در راه است

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرد Baidu در ماه مارس از چت‌بات هوش مصنوعی خود رونمایی خواهد کرد. گفته می‌شود این ابزار که نامش هنوز فاش نشده است، با سرویس‌های اصلی شرکت چینی یعنی موتور جستجوی آن ادغام خواهد شد.

شرکت‌های فناوری چینی طی سال‌های گذشته کار روی ابزارهای هوش مصنوعی مشابهی را آغاز کرده‌اند اما حضور شرکت بزرگی مثل Baidu می‌تواند نقطه‌ی عطف جدیدی در روند توسعه‌ی هوش مصنوعی چینی باشد و پتانسیل زیادی برای ایجاد تغییرات چشم‌گیر در صنایع دیگر دارد.

به گفته‌ی بلومبرگ، Baidu درحال‌حاضر سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای توسعه‌ی سیستم Emie انجام داده است. شرکت مذکور کار روی این ابزار را از چندسال قبل آغاز کرده است؛ پروژه‌ای که درواقع پایه‌ و اساس نسخه‌ی چینی ChatGPT خواهد بود.

OpenAI که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا قرار دارد، ChatGPT را توسعه داده و فناوری پایه‌ی آن را وارد سطح کاملاً جدیدی کرده است. این ابزار که چه چند ماه پیش برای عموم دردسترس قرار گرفت با حجم بسیار زیادی از داده‌های وب آموزش دیده و ازطریق بازخوردهای انسانی اصلاحاتی روی آن انجام شده است. این هوش مصنوعی اکنون می‌تواند با روشی طبیعی و مکالمه‌محور، پاسخ‌های خلاقانه و نسبتاً جامعی به درخواست‌های کاربران ارائه دهد.

اگرچه درحال‌حاضر محدودیت‌هایی در عملکردهای ChatGPT وجود دارد اما پتانسیل‌ جایگزین‌شدن با وکلا، معلمان، نویسندگان و غیره را دارد. این ابزار حتی می‌تواند کدهای کامپیوتری ایجاد کند و بنابراین برنامه‌نویسان باید توجه ویژه‌ای به آینده‌ی شغلی خود داشته باشند. بااین‌حال، امکان دارد این فناوری به‌جای جایگزینی کامل، صرفاً به مشاغل یاد شده کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

ابزارهای هوش مصنوعی مشابه نیز به‌عنوان تهدیدی برای ایجاد اختلال در صنایع خلاقانه درنظر گرفته می‌شوند. به‌عنوان مثال هنرمندان احتمالاً نگران ابزارهای هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر و تبدیل متن به ویدیو مثل Dall-E2 هستند؛ پلتفرم‌هایی که می‌توانند در آینده‌ی شغلی افرادی که ازطریق هنر خود امرارمعاش می‌کنند، تأثیر بسیار بدی داشته باشند.

مایکروسافت نیز اخیراً برای تقویت واحد هوش مصنوعی خود تصمیم گرفته است مبلغ درخورتوجه ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کند.

به‌نوشته‌ی دیجیتال‌ترندز، آلفابت، شرکت مادر گوگل نیز در بحبوحه‌ی نگرانی‌های خود درباره‌ی مایکروسافت که می‌تواند از ChatGPT برای تقویت موتور جستجوی بینگ استفاده کند، سرمایه‌گذاری‌های زیادی را روی توسعه‌ی سیستم‌های رقیب انجام می‌دهد زیرا اقدام مایکروسافت به‌طور مستقیم روی منبع درآمد اصلی گوگل یعنی موتور جستجوی آن، تأثیر خواهد داشت.

با توجه به اینکه Baidu به‌طور جدی قصد دارد وارد فضای چت‌بات‌های هوش مصنوعی شود، احتمالاً در آینده‌ی نزدیک شاهد رقابت سنگین‌تری در این حوزه خواهیم بود و درنتیجه انتظار می‌رود ChatGPT و سایر پروژه‌های مشابه، از نوآوری‌های جدیدی رونمایی کنند تا بتوانند همچنان به‌عنوان یکی از برترین شرکت‌های مهم این حوزه به فعالیت خود ادامه دهند.

منبع: زومیت

ارسال نظر