هکرها دسترسی روسیه به ماهواره‌های جاسوسی‌اش را قطع کردند؟

گروه هکری NB65 که به Anonymous وابسته است، ادعا کرده که ماهواره‌های جاسوسی روسیه را خاموش کرده و مرکز کنترل فضایی این کشور را هک کرده است.

هکرها دسترسی روسیه به ماهواره‌های جاسوسی‌اش را قطع کردند؟

حمله سایبری به مرکز کنترل آژانس فضایی روسیه حقیقت دارد؟

طبق برخی گزارش‌ها یک گروه هکری با نام NB65 که گفته می‌شود وابستگی‌هایی به گروه مشهور Anonymous دارد، موفق شده مرکز کنترل آژانس فضایی روسیه یا روس‌کوسموس را خاموش کند.

در صورتی که این خبر صحت داشته باشد، روس‌ها دیگر به تجهیزات فضایی و ماهواره‌های جاسوسی خود دسترسی ندارند.

این خبر طی توییتی توسط نتورک بتالین 65 یا به اختصار NB65 که وابسته به گروه هکری انانیموس است پست شد، منتشر گردید. این گروه اعلام کرد که آنها فایل‌های محرمانه مرتبط با تصویربرداری ماهواره‌ای و سیستم نظارت بر خودرو روسکوسموس را دانلود و حذف کرده‌اند.

توییت هکرهای NB65

اما «دیمیتری روگوزین» مدیر آژانس فضایی روسیه، که چندی پیش غربی‌ها را تهدید به رهاسازی ایستگاه فضایی بین‌المللی کرده بود، این ادعاها را غلط خوانده و از دسترسی کامل مرکز کنترل روس‌کوسموس به ماهواره‌ها خبر داده است.

به گزارش سرویس خبری Interfax روسیه، روگوزین گفته: «اطلاعات این کلاهبرداران و دزدهای حقیر درست نیست. همه مراکز کنترل مربوط به فعالیت‌های فضایی ما به صورت نرمال در حال کار هستند.»

او در ادامه افزوده که از سرویس خارج کردن ماهواره‌های یک کشور دیگر، اقدامی خصمانه است و می‌تواند به تنهایی عاملی برای شروع جنگ باشد.

گروه Anonymous در پی حمله روسیه به اوکراین، اعلام کرده بود که می‌خواهد یک حمله سایبری همه جانبه علیه دولت این کشور به راه بیندازد.

همچنین این گروه هکری اعلام کرده که علاوه بر دولت روسیه، بخش‌های خصوصی نیز از این حمله آسیب‌هایی خواهند دید.

هرچند ادعای NB65 احتمالا به صورت کامل درست و قابل ارزیابی نباشد، اما نشان از اراده گروه Anonymous برای ادامه دادن به این حملات سایبری دارد.

حمله هکری یا جنگ سایبری؟

پایگاه خبری مترو در این باره، نظرات «جیک مور» مشاور امنیت سایبری جهانی در شرکت ESET را منتشر کرد که نوشته بود:

«کاری که هرگز نمی‌توانیم انجام دهیم این است که هر یک از طرفین این جنگ سایبری را دست کم بگیریم. اگرچه این ادعای NB65 شکست بزرگی برای روسیه خواهد بود، اما این کار، کار آسانی نیست و احتمالا دستیابی به آن بسیار بیشتر از چند روز از زمانی که گروه هکری انانیموس گفته‌اند درگیر شده‌اند، طول می‌کشد. با این حال، جنگی در رسانه‌های اجتماعی در رابطه با گسترش اطلاعات نادرست وجود دارد که می‌تواند در هر دو جبهه برای کاهش اعتماد یا افزایش طرفداران مؤثر باشد. انتشار چنین خبری دقیقا مانند دستیابی به آن، تاثیرگذار و قدرتمند است.»

اکنون باید دید روسیه که جنگی تمام عیار را در اوکراین پیش می‌برد، چه واکنشی در برابر جنگ سایبری از خود نشان می‌دهد؟

همچنین بخوانید: جایزه میلیون دلاری برای سر پوتین | تاجر روس اعلامیه داد

منبع:

ارسال نظر