کشتی‌های خودران سوار بر موج هوش مصنوعی

در نماشگاه فناوری CES، کشتی‌های بدون ملوان با کمک هوش مصنوعی به سمت بندر هدایت می‌شوند.

کشتی‌های خودران سوار بر موج هوش مصنوعی

به نقل از تک‌اکسپلور، فرقی نمی‌کند صحبت از کشتی‌های تفریحی باشد یا کشتی‌های باری، هوش مصنوعی به ملوان‌ها کمک می‌کند که هنگام غروب آفتاب در آب حرکت کنند یا به سادگی در بندر بدون آسیب‌ دیدن پهلو بگیرند.

در نمایشگاه فناوری CES در لاس وگاس، سازندگان قایق تمرکز زیادی بر فناوری‌ها و هوش مصنوعی دارند که هم برای قایقرانان تفریحی و هم برای ملوانان کارکشته رفتن به دریا را آسان‌تر می‌کنند.

یوهان ایندن(Johan Inden)، رئیس تجارت دریایی شرکت سوئدی ولوو پنتا(Volvo Penta) می‌گوید: هنگامی که روی آب قرار دارید، باد، جریان‌ آب و گاهی امواج وجود دارند و قایق در جای خود باقی نمی‌ماند.

برای بیش از ۱۰ سال، قایق‌های این شرکت به دریانوردان کمک می‌کردند تا با استفاده از یک اهرمک ساده کشتی را در موقعیت خود نگه دارند یا آن را به سمت راست یا چپ حرکت دهند.

به گفته ایندن، ولوو پنتا در سال ۲۰۱۸ از نمونه اولیه‌ای رونمایی کرد که به ملوانان امکان پهلو گرفتن خودکار را می‌داد، اما مشتریان حاضر نبودند کشتی‌های خود را تنها با فشار یک دکمه در بندر پارک کنند.

در ازای آن این شرکت یک سیستم کمکی در اسکله را توسعه داد که به ملوان سطح خاصی از کنترل را هنگام پهلوگیری قایق می‌داد. پهلوگیری یکی از استرس‌زاترین لحظه‌ها در قایقرانی است.

او گفت که به طور کلی، ایده آن‌ها بهبود ایمنی، آسایش، آرامش و در نهایت فراهم کردن امکان قایقرانی برای افراد بیشتر است.

نمونه اولیه این قایق توسط شرکت آمریکایی «Brunswick» بهترین مسیر را برای ورود به بندر، جلوگیری از برخورد و یافتن مکان‌های موجود برای لنگر انداختن قایق بدون دخالت انسان ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از برنامه‌های نرم افزاری ارائه شده توسط هوش مصنوعی آویکوس شرکت هیوندا(Hyundai's Avikus‌)، می‌تواند لذت حضور در دریا را به حداکثر برساند.

یکی از تنظیم‌های این برنامه تضمین می‌کند که قایق در موقعیتی ایده‌آل برای آفتاب گرفتن قرار می‌گیرد یا بهترین نقطه و زمان را برای تماشای غروب خورشید پیدا می‌کند.

به گفته کارل جوهانسون(Carl Johansson)، مدیر اجرایی این شرکت، هدف از این برنامه، صرفه جویی در مصرف سوخت، ایمنی و آرامش خاطر است.

کاهش تعداد خدمه

قایقرانی خودران برای دریانوردی تجاری، در مرحله آزمایشی قرار دارد.

در نروژ، یک کشتی باری الکتریکی خودران از سال گذشته کود را از کارخانه به بندر منتقل می‌کند و هدف آن کاهش ترافیک کامیون‌ها است. در ژاپن نیز یک کشتی خودکار از سال گذشته بین دو جزیره در حال فعالیت بوده است، البته در حال حاضر یک خدمه در کشتی حضور دارد.

جان کراس(John Cross) از دانشگاه مموریال در کانادا می‌گوید که سفر با هدایت رایانه‌ای امکان انجام حمل و نقل بسیار مطمئن‌تری را فراهم می‌کند.

«HD Hyundai» که در نمایشگاه CES از پروژه‌ای برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های حمل و نقل پرده‌برداری کرده است می‌گوید که نرم افزار آن در صورت شلوغی بندر مقصد، سرعت کشتی را کاهش می‌دهد و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

ابزارهای مستقل نیز می‌توانند با نظارت بر وضعیت موتورها یا ملخ‌ها در تعمیر و نگهداری کشتی‌ها مفید باشند.

جان کراس می‌گوید: در بلندمدت، هدف شرکت‌ها «کاهش تعداد خدمه» است. آنها ممکن است آن را راهی برای صرفه جویی در پول و همچنین برای کاهش خطرات بدانند زیرا تصادفات در کشتیرانی همچنان به صورت رایج وجود دارد. این همچنین راهی برای مقابله با پیری دریانوردان حرفه‌ای و مشکلات در جذب نیروی جدید است.

استفاده از قایق خودران در آب‌های بین‌المللی همچنان ممنوع است و پیش‌بینی نمی‌شود که تا پیش از سال ۲۰۲۸ مقررات جدیدی وضع شود.

رودی نگنبورن(Rudy Negenborn) از دانشگاه دلفت(Delft) در هلند می‌گوید که این فناوری‌ها همچنین برای افزایش ایمنی، کاهش مصرف انرژی و تعیین بهترین حسگرها باید بهبود پیدا کنند.

او افزود: در هر صورت همیشه یک انسان حضور خواهد داشت. چه یک ملوان باشد که فعالیت رایانه‌ای را در کشتی دنبال می‌کند یا یک سرپرست در خشکی که چندین قایق را مدیریت می‌کند.

منبع : آخرین خبر

ارسال نظر