کشفی تازه که منجر به انقلاب در پزشکی خواهد شد

ظاهراً یکی از درمان‌های تجربی برای بیماری ام‌اس توانسته است در آزمایش‌ها محققان را شگفت‌زده کند. آن‌ها با انتقال دارو از طریق چیزی شبیه به کوله‌پشتی بر پشت سلول‌ها، توانسته‌اند به بهبود مشکل بی‌حسی شبیه به اسکلروز چندگانه (MS) در موش‌ها کمک کنند.

کشفی تازه که منجر به انقلاب در پزشکی خواهد شد

به گزارش ساینس‌الرت، دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریکا درمان جدیدی را توسعه داده‌اند که از تمایل سلول‌های ایمنی میلوید برای ورود به بافت‌ها بهره می‌گیرد. این سلول‌ها در حالت عادی التهاب ایجاد می‌کنند، اما در این درمان محققان از آن‌ها برای ترمیم سلول‌ها استفاده کرده‌اند.

محققان در این پژوهش برای تبدیل گلبول‌های سفید التهاب‌زا به نیروهای درمانی در بدن، گونه‌ای از سلول‌های میلوید را از موش‌های سالم گرفتند و آن‌ها را در خارج از بدن آن‌ها پرورش دادند. سپس یک شیء دیسکی‌شکل حاوی ریزمواد دارویی را به آن‌ها وصل کردند تا حامل مواد درمانی باشند.

اسکلروز چندگانه یک بیماری خودایمنی است که موجب تحلیل میلین اطراف عصب‌ها می‌شود و ارتباط میان مغز و بدن را مختل می‌کند. درنتیجه حرکت‌کردن در افراد مبتلا به این بیماری دشوار می‌شود. درحال‌حاضر برخی داروهای ضدالتهاب می‌توانند مسیر پیشرفت این بیماری را تغییر دهند.

درمان ام‌اس با انتقال دارو از طریق سلول‌های میلوید

«سمیر میتراگوتری»، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید سلول‌های میلوید بسیار منعطف‌ هستند و می‌توانند به حالت‌های گوناگون دربیایند، به همین خاطر کنترلشان دشوار است. استفاده از کوله‌پشتی‌های دارویی در این سلول‌ها روشی مؤثر برای کنترل آن‌ها در حالت غیرالتهابی است.

پژوهشگران در این تحقیق کوله‌پشتی‌ها را روی نوعی از سلول‌های میلوید به نام «مونوسیت» قرار دادند. این سلول‌ها با قابلیت تهاجم به سیستم عصبی مرکزی (CNS)، نفوذ به ضایعه‌های التهابی و تبدیل‌شدن به ماکروفاژها می‌توانند بسیار مؤثر باشند. مونوسیت‌ها با کمک کوله‌پشتی‌های دارویی همچنین التهاب درون ضایعات را کاهش دادند و واکنش ایمنی بدن را به‌سمت رویکرد درمانی هدایت کردند.

دانشمندان می‌گویند موش‌ها پس از انجام این آزمایش بهبودهای بزرگی را تجربه کردند و صرفاً به‌صورت جزئی در دم خود احساس سستی می‌کردند. این درحالی بود که بقیه موش‌ها در پاهای عقبی خود به‌طور کامل احساس ازکارافتادگی داشتند. به‌علاوه، موش‌های تحت درمان بیشتر از سایر موش‌ها عمر کردند.

محققان حالا می‌خواهند این روش را روی شکل پیشرفته‌تری از ام‌اس آزمایش کنند؛ چرا که در این مطالعه اسکلروز چندگانه صرفاً در موش‌ها شبیه‌سازی شده بود. نتایج تحقیق حاضر در مجله PNAS منتشر شده است.

منبع: اخرین خبر

ارسال نظر