شنل کوانتومی، جدیدترین گجت نامرئی کننده بدن

شرکت آمریکایی هایپراستلث موفق به ساخت گجت نامرئی کننده بدن شده است. این گجت به نام شنل کوانتومی می‌تواند توهم نامرئی بودن اشیاء را در چشم بیننده به وجود آورد.  

شنل کوانتومی، جدیدترین گجت نامرئی کننده بدن

گجت نامرئی کننده بدن

بدون شک همه ما گاهی اوقات آرزو کرده‌ایم که ای‌کاش نامرئی می‌شدیم. خوب، ظاهرا آرزوی ما با پیشرفت در فناوری تا حدی در آن سوی دنیا به واقعیت پیوسته است!

کمپانی بیوتکنولوژیکی کانادایی Hyperstealth چندین سال مشغول مطالعه، ساخت و آزمایش نمونه‌های آزمایشی گجت نامرئی کننده بدن بوده و بالاخره توانسته این گجت را در قالب شنل کوانتومی تولید کند.

قطر این شنل به باریکی یک ورق کاغذ است و به راحتی می‌توان آن را جابجا کرد. این شنل آن‌قدر شیء پشت خود را مات می‌کند که دیگر دیده نمی‌شود.

گجت نامرئی کننده بدن

شاید فکر کنید که تکنولوژی به کار رفته در گجت نامرئی کننده بدن بسیار پیچیده و غیرقابل درک است، اما این شنل طرز کار بسیار ساده‌ای داشته و بر پایه اصول ابتدایی فیزیک (انکسار نور) عمل می‌کند.

شنل پژوهشگران کانادایی پرتوهای نوری را به نحوی منحرف می‌کند که در چشم بیننده نامرئی می‌شود. اما شکست نور تنها یک طرف قضیه است. اگر شکست نور باعث نامرئی شدن اشیاء بشود، پس پریدن به درون استخر نیز باید ما را نامرئی کند!؟

واقعیت این است که شنل مخصوص از لنزهای عدسی (lenticular) برای شکست نور استفاده می‌کند. احتمالا با اثر سه‌بعدی لنزهای عدسی آشنایی دارید.

احتمالا با تصویر بالا یاد خط‌کش‌های زمان بچگی می‌افتید. خط‌کشی که از یک زاویه (مثلا) تصویر پروانه و از زاویه دیگر (مثلا) تصویر سوسک را نشان می‌داد.

صفحه Lenticular مجموعه‌ای از لنزهای باریک است که به طور موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. از آنجا که لنزها تنها در یک جهت عمل می‌کنند، اگر جسمی عمودی را پشت آن‌ها قرار دهیم، آن شیء نامرئی می‌شود!

لنزهای عدسی نه تنها نور را منحرف می‌کنند، بلکه انحراف نور باعث ایجاد نقطه مرده می‌شود. یعنی نور از هوا وارد لنزهای عدسی شده، سپس در جهت مخالف بازتاب می‌کند و نقطه مرده در وسط دو اشعه نور بازتاب شده به وجود می‌آید. بدین ترتیب شیء از چشم بیننده مخفی می‌شود.

البته مفهوم لنز عدسی در این مقاله به طور ساده بیان شده است. اما گجت نامرئی کننده بدن صرفا استفاده از یک لنز عدسی نیست. بلکه چندین لایه عدسی با چیدمان حرفه‌ای و تخصصی در چند مرحله در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا در نهایت نتیجه مطلوب به دست آمده است.

نظر شما درباره این ابداع جالب و اعجاب‌انگیز چیست؟ آیا گجت نامرئی کننده بدن می‌تواند برای مقاصد نیک مورداستفاده قرار گیرد؟ پیامدهای وجود چنین سلاحی در نیروی نظامی چیست؟ دیدگاه‌ها و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر