امروز (29 اکتبر) روز جهانی اینترنت است + تاریخچه و حقایق

امروز ۲۹ اکتبر برابر با ۷ آبان ۱۴۰۰ روز جهانی اینترنت است. اما دلیل نامگذاری و تاریخچه روز جهانی اینترنت چیست؟

امروز (29 اکتبر) روز جهانی اینترنت است + تاریخچه و حقایق

سال ۱۹۶۹ در چنین روزی نخستین پیام الکتریکی از یک رایانه به رایانه‌ای دیگر ارسال شد و به همین دلیل ۲۹ اکتبر به عنوان روز جهانی اینترنت شناخته شد.

در سال ۱۹۶۹ اینترنت با عنوان ARPANET شناخته می‌شد که معنی آن شبکه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته بود.

اولین پیام اینترنتی توسط یک دانشجو به نام چارلی کالین فرستاده شد.

امروز اینترنت به مثابه اکسیژن است

امروزه آنچنان زندگی ما با اینترنت عجین شده که کمتر ممکن است هر لحظه به آن فکر نکنیم. شبیه اکسیژن که دائما در حال استفاده از آن هستیم و تنها زمانی آن را احساس می‌کنیم که قطعی یا سرعت پایین آن به ما احساس خفگی دهد!

این دستاورد آنچنان در زندگی ما تاثیرگذار است که کمتر کسی می‌تواند نقش اینترنت را در تجارت، آموزش (خصوصا در شرایط کرونا!)، ارتباطات و ... انکار کند!

همواره یکی از آرزو‌های بشریت این بوده است که بتواند در یک چشم بهم زدن خودش را در مکان‌های مختلف تصور کند که تمامی این موارد از طریق اینترنت مهیا شده است و می‌توان تنها با چند کلیک به اطلاعات موجود در سراسر جهان دست یافت.

تاریخچه پیدایش اینترنت

آغاز پیدایش اینترنت را می‌توان به دهه ۱۹۶۰ میلادی نسبت دارد که در آن زمان، دولت آمریکا طرحی به نام آرپا برای مرتبط ساختن رایانه‌های سازمانی بزرگ به یکدیگر در دست اجرا داشت.

در ادامه آن در دهه ۶۰ سیستم‌هایی بوجود آمده بودند که امکان ارتباط بین رایانه‌های یک سازمان را از طریق شبکه مختص همان سازمان فراهم می‌کردند. به طوری که رایانه‌های موجود در بخش‌ها یا طبقات مختلف می‌توانستند با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند و امکان ارسال نامه بین بخش‌های مختلف سازمان را فراهم می‌کردند که اکنون به این سیستم ارسال نامه پست الکترونیک می‌گویند.

اما برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های پراکنده که هر کدام به روش خودشان کار می‌کردند استاندار‌های جدیدی توسط کارشناسان وضع شد.

در سال ۱۹۶۱ در ۲ ایالت، ۴ رایانه توانستند به راحتی ارتباط برقرار کنند. در این حین نام آرپا، به آرپانت تغییر یافت.

تا پایان سال ۱۹۷۹ میلادی، پانزده مکان مختلف به آرپانت متصل شده بودند که نشانه بسیار خوبی برای رشد این تکنولوژی بود.

کلمه «اینترنت» نیز در دسامبر سال ۱۹۷۴ آغاز شد و همه برای توصیف شبکه جهانی از این کلمه استفاده کردند.

کلمه اینترنت Internet در واقع از دو کلمه بین المللی International و شبکه Network گرفته شده است و به معنی یک شبکه جهانی شناخته می‌شود و در اصطلاح به آن نت Net نیز می‌گویند و مهمترین خدمات این شبکه، سرویس وب است که مخفف World Wide Web می‌باشد.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی پروتکل‌های جدیدتری توسط رابرت کان (Robert E. Kahn) و وینت سرف (Vint Cerf) تعریف شد و بر روی بسیاری از سیستم عامل‌ها تست شد. تا اینکه در سال ۱۹۸۳ اولین شبکه برپایه بسته پروتکل اینترنت (TCP/IP) با جایگزین شدن پروتکل‌های قدیمی NCP آرپا، شروع به کار کرد.

در سال ۱۹۹۱ یک برنامه‌نویس سوئدی به نام تیم برنرز لی، وب جهان‌گستر (www) را در سال ۱۹۸۹ اختراع کرد و سازمان اروپایی پژوهش درباره ذرات این پروژه را به اطلاع همگان رساند.

موزایک (Mosaic) اولین مرورگری بود که «وب‌گردی» را رواج داد.

رابط کاربری گرافیکی موزایک که در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شد، امکان جست‌وجو در صفحات وب چندرسانه‌ای را برای کاربران فراهم می‌کند.

کمی بعد، توسعه‌دهندگان موزاییک، نت‌اسکیپ نویگیتور (Netscape Navigator) را در سال ۱۹۹۴ راه‌اندازی کردند و ویژگی‌هایی را که امروزه مانند HTTP cookies و JavaScript استفاده می‌شوند، پیشنهاد کردند.

از آن زمان تاکنون اینترنت از بسیاری لحاظ تغییر پیدا کرده است.

اینترنت هم اکنون دارای پروتکل‌های ارتباطی گوناگون است، که بوسیله آن‌ها نوع تبادل اطلاعات در سطح شبکه اینترنت تعیین می‌شود.

برخی حقایق درباره اینترنت

  • بین ۱۶ تا ۲۰ درصد از جستجو‌ها در طول روز درخواستی جدید محسوب می‌شوند که تاکنون پرسیده نشده بودند.
  • در جهان بیش از ۳.۶ میلیارد اکانت ایمیل وجود دارد. روزانه ۲۹۴ میلیارد ایمیل ارسال می‌شود.
  • روزانه در حدود ۱۰۰ هزار ثبت دامین اینترنتی (Domain) جدید انجام می‌شود.
  • هر روز ۳۰ هزار وب سایت هک می‌شود.

اینترنت و میزبانی وب!

برای اینکه بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها امکان دسترسی به اطلاعات و فایل‌ها را در دنیای اینترنت داشته باشند، نیاز به قرارگیری این فایل‌ها بر روی رایانه‌ای که در شبکه اینترنت به عنوان یک هاست (Host) شناخته شده است، می‌باشد. آن رایانه را سرویس دهنده یا سرور (Server) می‌نامند.

سرور‌هایی که به صورت مداوم (۲۴ ساعته ۷ روز هفته) مانند سرور مجازی ایران در محل‌هایی به نام دیتاسنتر به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند، منابع مورد نیاز برای نگهداری و ارایه اطلاعات وب سایت‌ها که هر روز در حال دیدن آن‌ها هستید به بازدید کنندگان و مالک وب سایت‌ها ارایه می‌کند. به این خدمات میزبانی وب - هاست (Web Hosting) می‌گویند که بایستی این ویژگی ر ا داشنه باشند:

اتصال دائم و با سرعت مناسبت به اینترنت

از نظر پردازشی به اندازه کافی قدرتمند بوده تا امکان پاسخگویی به درخواست مراجعه کنندگان را داشته باشد.

نرم‌افزار‌های لازم برای اجرای انواع فایل‌ها از لحاظ نوع برنامه نویسی را داشته باشد.

هر رایانه در اینترنت می‌تواند یک سرور مانند سرور مجازی اورپا باشد، اما با توجه به بالا بودن هزینه‌های قطعات سخت افزاری نیرومند، نیروی پشتیبانی و … راه اندازی یک میزبان‌وب برای هر وب‌سایت به صرفه نیست لذا شرکت‌هایی مانند IRPOWER این مسئولیت را پذیرفته و با فراهم آوردن لوازم کار در سطح وسیع بخشی از فضای دیسک سخت سرور‌های خود را به صورت اجاره‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. به این شرکت‌های ارائه کننده‌ی خدمات میزبانی‌وب در اصطلاح شرکت هاستینگ (Web-Hosting Company) می‌گویند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر