هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از مردم را با خطر آسیب یا مرگ مواجه کند

مدیرعامل سابق گوگل، اریک اشمیت، می‌گوید هوش مصنوعی قادر است بشریت را در معرض ریسک وجودی قرار دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از مردم را با خطر آسیب یا مرگ مواجه کند

«اریک اشمیت»، مدیرعامل سابق گوگل، می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند برای بشریت ریسک‌های وجودی به‌همراه داشته باشد و دولت‌ها باید بدانند که چطور می‌توانند جلوی سوءاستفاده از این فناوری توسط افراد خرابکار را بگیرند. او باور دارد که AI می‌تواند به افراد بسیار زیادی صدمه برساند یا عامل مرگ آن‌ها شود.

اریک اشمیت اخیراً در رویداد CEO Council روزنامه وال استریت ژورنال در لندن درباره هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که این فناوری می‌تواند برای ما ریسک وجودی ایجاد کند. این مدیرعامل سابق گوگل توضیح داد که ریسک وجودی با واردآمدن آسیب به تعداد خیلی زیادی از مردم یا مرگ آن‌ها تعریف می‌شود.

اشمیت گفت: «سناریویی‌هایی نه برای امروز، بلکه برای آینده نه‌چندان دور مطرح است که این سیستم‌ها می‌توانند اکسپلویت‌های روز صفر را در فضای سایبری یا گونه‌های زیستی جدید را کشف کنند. این سناریوها فعلاً تخیلی هستند، اما استدلال پشتشان احتمالاً حقیقت دارد. زمانی که این اتفاق بیفتد، باید آماده باشیم تا بدانیم که چگونه باید جلوی سوءاستفاده از این ابزارها توسط افراد پلید را بگیریم.»

برای هوش مصنوعی احتمالاً رگولاتوری جدید به‌وجود نمی‌آید

او که از سال 2001 تا 2011 مدیرعامل گوگل بود، توضیح نداده است که به‌نظرش چطور باید برای هوش مصنوعی قانون‌گذاری کرد، اما می‌گوید این موضوع باید برای جامعه اهمیت داشته باشد. او پیش‌بینی می‌کند که در ایالات‌متحده احتمالاً نهاد رگولاتوری جدیدی به‌طور اختصاصی برای هوش مصنوعی به‌وجود نخواهد آمد.

«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، چندی پیش به کنگره رفته بود و خواستار تشکیل نهادی جدید برای کنترل هوش مصنوعی شده بود. شرکت سازنده ChatGPT همچنین هفته گذشته اعلام کرده بود که بهتر است نهادی بین‌المللی شبیه به آژانس انرژی اتمی برای AI شکل بگیرد.

اشمیت پیش‌تر عضو کمیسیون امنیت ملی آمریکا در‌زمینه هوش مصنوعی بود. این کمیسیون در سال 2019 مطالعه‌ای را روی این فناوری آغاز کرد تا به بررسی موضوعات مختلف ازجمله نیاز به شکل‌گیری چهارچوب‌های قانونی جدید بپردازد. گزارش این کمیسیون در سال 2021 منتشر شد و هشدار می‌داد که ایالات‌متحده برای دوران هوش مصنوعی آماده نیست.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر