روش‌های مختلف رصد کاربران گوشی های اندرویدی توسط گوگل

بسیاری از قابلیت‌ها و اپلیکیشن های ارائه‌شده توسط گوگل در حقیقت روش‌هایی برای رصد کاربران گوشی های اندرویدی به حساب می‌آیند. البته جای نگرانی نیست، چون داده‌های نزد گوگل محفوظ هستند.

روش‌های مختلف رصد کاربران گوشی های اندرویدی توسط گوگل

رصد کاربران گوشی های اندرویدی

گوشی های اندروید دارای تنظیمات و اپلیکیشن های پیش‌فرضی هستند که امکان نظارت روی کارکرد موبایل را برای گوگل فراهم می‌آورند.

البته این‌طور نیست که گوگل نظر سوئی نسبت به اطلاعات شما داشته باشد. این کمپانی با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده تلاش می‌کند سرویس‌های خود را جهت افزایش رضایت کاربران بهبود بخشد.

با این حال، شما حق دارید بدانید چه اطلاعاتی از طریق گوشی موبایل برای گوگل فرستاده می‌شود. پس با بررسی روش‌های مختلف رصد کاربران گوشی های اندرویدی همراه ما باشید.

1- ردیابی مکان

یکی از روش‌های رصد کاربران گوشی های اندرویدی به وسیله ردیابی مکان است. زمانی که شما لوکیشن گوشی را فعال می‌کنید، اندروید از اطلاعات مکانی شما برای ارائه سرویس‌ها یا نمایش مکان‌های نزدیک استفاده می‌کند.

هر جا که می‌روید، مسیری که در آن حرکت می‌کنید و اماکن مهمی که بازدید می‌کنید، همگی جزو اطلاعات مفیدی هستند که گوگل برای بهبود سرویس‌های خود به آن‌ها احتیاج دارد.

2- دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل نیز در رصد کاربران گوشی های اندرویدی نقش دارد. این سرویس به شما اجازه می‌دهد از طریق فرمان‌های صوتی، دستگاه خود را کنترل کرده و کارهای مختلف را انجام دهید.

دستیار صوتی تقریبا قادر به انجام هر کاری است، ولی در عوض به عمده داده‌های شما دسترسی دارد تا از آن‌ها برای نظارت و تحلیل کارکرد گوشی استفاده کند.

رصد کاربران گوشی های اندرویدی

3- کلمات عبور

قابلیت Password Manager یک ابزار مناسب برای ذخیره کلمات عبور است. هرچند شما می‌توانید از این قابلیت استفاده نکنید. گوگل از طریق پسورد منیجر کلمات عبور شما را مورد تحلیل قرار داده و توصیه‌های لازم برای حفظ ایمنی و حریم شخصی را ارائه می‌دهد.

زمانی که شما کلمه عبور خود را در کروم یا هر اپلیکیشن دیگری مثل فیس‌بوک وارد می‌کنید، گوشی به شما پیشنهاد می‌دهد که آن را ذخیره کنید.

اندروید این کلمات عبور را مورد نظارت قرار داده و پسورد منیجر توصیه‌های لازم برای کلمات عبور تکراری یا ضعیف را به شما نشان می‌دهد. هرچند این روش به نفع کاربر است، ولی باز هم یکی از راه‌های رصد کاربران گوشی های اندرویدی به حساب می‌آید.

4- اپلیکیشن های Dialer، Contacts و Messages

اپلیکیشن های Dialer، Contacts و Messages گوگل به ترتیب اپلیکیشن های پیش‌فرض شماره‌گیر، مدیریت مخاطبین و ارسال پیام روی گوشی های اندرویدی هستند.

برنامه‌های Dialer و Contacts داده‌های مهمی را نظیر مخاطبین، تاریخچه تماس، مخاطبین پرتماس و غیره مورد نظارت قرار می‌دهند. اپلیکیشن Messages نیز قادر به ردیابی پیامک‌ها و مخاطبینی است که بیشترین پیام‌ها را با آن‌ها رد و بدل می‌کنید.

در هنگام همگام‌سازی داده‌ها با حساب کاربری گوگل، اندروید از این داده‌ها برای نظارت روی فعالیت‌های شما استفاده می‌کند. پس این سه اپلیکیشن محبوب نیز جزو روش‌های رصد کاربران گوشی های اندرویدی توسط گوگل به حساب می‌آیند.

ناگفته نماند که همگام‌سازی داده‌ها به نوعی تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم بوده و به طور کلی قابلیت مفید و کارآمدی به حساب می‌آید.

5- شبکه‌های وای فای نزدیک

قابلیت Nearby Wi-Fi Networks به گوشی شما اجازه می‌دهد شبکه‌های وای فای موجود در محدوده را شناسایی کند. این قابلیت امکان اتصال به شبکه‌های وای فای، مخصوصا شبکه‌های باز و از پیش ذخیره‌شده را فراهم می‌آورد.

ولی این قابلیت نیز یکی دیگر از روش‌های رصد کاربران گوشی های اندرویدی محسوب می‌شود. دستگاه شما از سرویس‌های مکانی برای ردیابی ناحیه و جستجوی شبکه‌های وای فای موجود در آن استفاده می‌کند. به بیان بهتر، سرویس گوگل با نظارت روی دستگاه شما، به شبکه‌های نزدیک وصل شود.

6- اپلیکیشن Photos

گوگل فوت وز یک اپلیکیشن ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو است. این اپلیکیشن، یک نسخه پشتیبان از تصاویر و ویدیوهای شما را در سرورهای گوگل ذخیره می‌کند. گوگل نیز از محتوای شما برای بهبود سیستم‌ها و هوش مصنوعی خود بهره می‌گیرد.

البته این محتوا در دست سایرین قرار نمی‌گیرد. گوگل از داده‌های شما برای آموزش سیستم هوش مصنوعی و بهبود عملیات مختلف مثل اسکن، تشخیص چهره، ایجاد آلبوم و غیره استفاده می‌کند.

به علاوه، اپلیکیشن فوتوز همچنین از داده‌های GPS برای برچسب‌گذاری مکان تصویر استفاده کرده و بدین ترتیب، مکان شما را مورد ردیابی قرار می‌دهد.

7- تقویم

به یکی دیگر از روش‌های رصد کاربران گوشی های اندرویدی می‌رسیم. تقویم گوگل که به طور پیش‌فرض روی موبایل نصب شده دارای ویژگی‌های متعدد برای حفظ حریم شخصی است. اما سرویس‌ها و اپلیکیشن های گوگل می‌توانند از داده‌های تقویم برای تحلیل کارکرد گوشی استفاده کنند.

در حقیقت گوشی شما داده‌های تقویم را با سرورهای گوگل همگام‌سازی می‌کند. دستیار صوتی گوگل نیز به زمان‌بندی‌ها و رویدادهای شما دسترسی دارند.

8- تنظیمات و تاریخچه مرورگر کروم

مرورگر کروم یکی از پرحاشیه ترین روش‌های رصد کاربران گوشی های اندرویدی است. گوگل با تحلیل تاریخچه کروم و تنظیمات آن، پیشنهادات مرتبط را جهت بهبود تجربه کاربری ارائه می‌دهد.

کروم می‌تواند لینک‌ها، تصاویر، کش و سایر منابع ذکرشده در تاریخچه را ذخیره کرده و از آن‌ها برای بهبود عملکرد مرورگر استفاده کند.

رصد کاربران گوشی های اندرویدی

در حالت استاندارد، تمام تاریخچه مرورگر و فعالیت‌های شما با حساب کاربری گوگل همگام‌سازی می‌شوند. اگر مایل به اشتراک اطلاعات خود نیستید، از حالت Incognito استفاده کنید.

همچنین بخوانید: چرا نباید از گوگل کروم استفاده کنیم؟

9- ردیابی گوگل آنالیتیکس در اپلیکیشن ها

گوگل آنالیتیکس یک ابزار SEO و مارکتینگ برای تحلیل کارایی یک اپلیکیشن یا وب‌سایت است. داده‌های مربوط به برنامه‌های اندرویدی، الگوی کارکرد و تاریخچه فعالیت‌ها، همگی در اختیار گوگل آنالیتیکس قرار می‌گیرند.

عامل‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی گوگل مسئول جمع‌آوری داده‌ها برای سرویس Analytics هستند. کد گوگل آنالیتیکس تقریبا در تمام اپلیکیشن ها تعبیه شده است. بنابراین این ابزار نیز جزو روش‌های رصد کاربران گوشی های اندرویدی محسوب می‌شود.

10- پشتیبان گیری از تنظیمات و داده‌های اپلیکیشن

تنظیمات و داده‌های اپلیکیشن در هنگام پشتیبان گیری روی فضای ابری گوگل و سرورهای آن ذخیره می‌شود. بنابراین گوگل به راحتی قادر به رصد داده‌های آن‌ها است.

گوگل با نظارت روی داده‌ها سعی می‌کند امنیت آن‌ها را بهبود بخشیده و داده‌های مخرب را شناسایی و حذف کند. البته این اطلاعات پیش از انتقال به فضای ابری، توسط سیستم امنیتی اندروید مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که جمع‌آوری داده‌ها همیشه به معنی تهدید امنیت و حریم شخصی نیست، چون اعتبار و اطمینان‌پذیری گوگل بارها ثابت شده است. گوگل قوی‌ترین تیم امنیت داده‌ها را در اختیار داشته و از افشای اطلاعات کاربران خود جلوگیری می‌کند.

با آگاهی از روش‌های رصد کاربران گوشی های اندرویدی می‌توانید انتخاب کنید که چه داده‌هایی با گوگل به اشتراک گذاشته شوند.

ارسال نظر