از جنجال نسخه 97 گوگل کروم چه می‌دانید؟

نسخه 97 گوگل کروم از یک واسط برنامه‌نویسی کاربردی خاص و بحث‌برانگیز برای کیبورد استفاده می‌کند که حریم خصوصی کاربر را به خطر می‌اندازد.

از جنجال نسخه 97 گوگل کروم چه می‌دانید؟

مشکلات نسخه 97 گوگل کروم

نسخه 97 گوگل کروم به تازگی منتشر شده و از طریق سیستم به‌روزرسانی خودکار مرورگر در دسترس کاربران قرار گرفته است.

ولی نکته بحث‌برانگیزی در نسخه جدید کروم وجود دارد که به عرضه Keyboard Mao API ربط دارد. برخی اپلیکیشن های وب خاص از این API پشتیبانی نمی‌کنند، چون قابل‌استفاده در iframes نیست.

مثلا اپلیکیشن های وب مایکروسافت آفیس نمی‌توانند از این API برای تشخیص فشار کلید روی طرح کیبورد استفاده کنند. طرح کیبورد (ترتیب چینش کلیدها روی صفحه کیبورد) بسته به ناحیه و زبان متفاوت است. ولی تغییرات اخیر، امکان استفاده از این API برای اپلیکیشن های وب درون iframes را نیز میسر ساخته است.

تابع ()getLayputMap در کنار سایر کدها، مشکل شناسایی کلیدهای فشرده‌شده در طرح‌بندی مختلف کیبوردها را حل می‌کند. ولی از آنجا که این تابع درون iframes کاربرد ندارد، اپلیکیشن های وب آفیس مثل اکسل، ورد، پاورپوینت و غیره، نمی‌توانند از این API استفاده کنند. این مشکل با افزودن کیبورد مپینگ (نگاشت کیبورد) حل می‌شود.

نسخه 97 گوگل کروم

موزیلا، اپل، بریو و سایر توسعه‌دهندگان وب درباره تغییرات جدید ابراز نگرانی کرده اند. حل مشکل API به روش فوق از جنبه حفظ حریم شخصی قابل‌قبول نیست. در واقع از نگاشت کیبورد می‌توان برای مقاصد انگشت‌نگاری استفاده کرد!

ناگفته نماند که منظور از انگشت‌نگاری (Fingerprinting) شناسایی کاربری است که از وب‌سایت‌ها بازدید می‌کند. انگشت‌نگاری می‌تواند امنیت و حریم شخصی کاربران را به خطر بیندازد.

موزیلا به طور کلی API نگاشت کیبورد را به لیست APIهای مخرب اضافه کرده و به هیچ وجه در مرورگر وب فایرفاکس از آن استفاده نمی‌کند.

با این وجود، این API به کروم اضافه خواهد شد، هرچند بسیاری از مرورگرها، حتی مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم حاضر به پیاده‌سازی آن نیستند و یا این ویژگی را غیرفعال می‌کنند.

ارسال نظر