چرا نباید از گوگل کروم استفاده کنیم؟

گوگل قصد دارد برای افزایش امنیت، حریم شخصی و کارایی، از راهبردهای جدیدی در پیاده‌سازی کروم استفاده ‌کند. ولی این استراتژی مثبت، دارد به مهم‌ترین نقطه‌ضعف کروم تبدیل می‌شود!

چرا نباید از گوگل کروم استفاده کنیم؟

چرا نباید از گوگل کروم استفاده کنیم؟

گوگل سال گذشته برای بهبود امنیت، حریم شخصی و کارایی، راهبردهای Manifest V3 یا به اختصار، MV3 را برای افزونه‌های کروم عرضه کرد. منیفست V3 نظارت سفت و سختی روی افزونه‌ها دارد.

توسعه‌دهندگان از نسخه 8 کروم به بعد، می‌توانند افزونه‌های مختلفی را در فروشگاه کروم قرار دهند. در این میان، افرادی نیز پیدا می‌شوند که با سوء نیت، افزونه‌هایی را ایجاد می‌کنند که امنیت مرورگر را به خطر می‌اندازد.

منیفست V3 برای جلوگیری از این اقدامات و محدودسازی قابلیت افزونه‌های مرورگر وب طراحی و عرضه شده است. شاید همه‌چیز خوب و مطلوب به نظر برسد، ولی این سکه روی دیگری نیز دارد.

افزونه‌های متعددی وجود دارند که میلیون‌ها کاربر از آن‌ها استفاده می‌کنند، مثل افزونه‌های مسدودسازی تبلیغ (ad blocker) یا افزونه‌های ضد ردیابی (anti-tracking). ظاهرا گوگل فکری به حال این حجم عظیم از کاربران نکرده، چون با ورود MV3 این افزونه‌ها از کار می‌افتند!

واضح است که وقتی افزونه‌ها در کروم از کار بیفتند، کاربران به‌سمت مرورگرهای دیگری می‌روند. مگر استفاده از مرورگر بدون مسدودکننده تبلیغات امکان‌پذیر است؟!

چرا نباید از گوگل کروم استفاده کنیم؟

همچنین بخوانید: ۵ افزونه کروم که بهتر است هرچه زودتر آن‌ها را حذف کنید

نقض حریم شخصی کاربر در منیفست V3 کروم

منیفست V3 بر خلاف رسالت اصلی، حریم شخصی را نیز به خطر می‌اندازد. بسیاری از کاربران از افزونه‌ها برای منع ردیابی توسط سایت‌های مختلف و حفظ محرمانگی داده‌های خود استفاده می‌کنند، ولی MV3 روی این افزونه‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد. آیا منیفست V3 می‌تواند حریم شخصی کاربر را تضمین کند؟

البته حالت Incognito کروم هرگونه قابلیت ردیابی را منع می‌کند، ولی قادر به مسدودسازی تبلیغات (بی‌خطر و خطرناک) نیست.

سختگیری MV3 تنها باعث عذاب کاربران نمی‌شود، بلکه توسعه‌دهندگان را نیز با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌کند. تغییر در منیفست V3 نه تنها ساخت افزونه‌های مخرب را متوقف نمی‌کند، بلکه مانع خلاقیت و کاهش قابلیت‌های افزونه‌ها شده و به کارایی آن‌ها در دنیای واقعی لطمه می‌زند.

گوگل حق دارد کدهای از راه دور را ممنوع کند، اما ارائه این‌گونه راهبردهای سخت‌گیرانه که قابلیت‌های افزونه‌های جانبی را محدود می‌کند، شیوه درستی برای انجام کار نیست.

منیفست V3 توسعه‌دهندگان را وادار می‌کند روی دو پایگاه کد کار کنند، یکی برای کروم و دیگری برای مرورگرهای دیگر. واضح است که دولوپرها زیر بار این پیشنهاد نمی‌روند و به تدریج کروم را کنار می‌گذارند.

ارسال نظر