معرفی سیستم عامل جدید مک مانتری 2021 | قابلیت «کنترل جهانی» اضافه شد

در مراسم Apple Unleashed اخیر، کمپانی کوپرتینویی علاوه بر معرفی دستگاه‌های مک بوک پرو و تراشه M1X از سیستم عامل جدید مک مانتری 2021 با ویژگی‌های جذاب و کاربرپسند متعدد رونمایی کرد.

معرفی سیستم عامل جدید مک مانتری 2021 | قابلیت «کنترل جهانی» اضافه شد

سیستم عامل مک مانتری 2021

سیستم عامل مک سال گذشته با نام Big Sur به طور قابل‌ملاحظه‌ای ارتقا پیدا کرد و تجربه مک بیش از همیشه به تجربه iOS نزدیک شد. با این حال، اپل دائما در حال بهبود این سیستم عامل بوده و نسخه جدید آن را در تاریخ 18 اکتبر در رویداد Apple Unleashed معرفی کرده است.

سیستم عامل جدید مک مانتری 2021 با ویژگی‌ها و امکانات بسیاری همراه است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دستگاه‌های زیر قابل ارتقا به نسخه جدید سیستم عامل مک هستند:

  • آی مک اواخر سال 2015 و مدل‌های جدیدتر
  • آی مک پرو 2017 و مدل‌های جدیدتر
  • مک بوک ایر اوایل سال 2015 و مدل‌های جدیدتر
  • مک بوک پرو اوایل سال 2015 و مدل‌های جدیدتر
  • مک پرو اواخر سال 2013 و مدل‌های جدیدتر
  • مک مینی اواخر سال 2014 و مدل‌های جدیدتر
  • مک بوک اوایل سال 2016 و مدل‌های جدیدتر

ویژگی‌های جدید در سیستم عامل مک مانتری 2021 به لطف کاربرد تراشه M1X به راحتی و با سرعت قابل‌تحسینی به اجرا درمی‌آیند.

گزیده‌ای از ویژگی‌های سیستم عامل جدید مک

سیستم عامل جدید مک مانتری 2021 به طور قابل‌ملاحظه‌ای به‌روزرسانی شده و اپلیکیشن ها و سرویس های جدیدی را به دستگاه‌های اپل اضافه می‌کند.

مرورگر سافاری (Safary)

طراحی جدید سافاری، کاربران را به دو دسته راضی و ناراضی تبدیل کرده است. سافاری جدید به نحوی طراحی شده که نوار زبانه (تب) و نوار URL را با یکدیگر ترکیب می‌کند. البته این نوار ترکیبی به عنوان یک گزینه اختیاری در دسترس کاربران قرار گرفته است و هیچ اجباری به استفاده از آن نیست.

مک مانتری 2021

قابلیت کنترل جهانی (Universal Control)

یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های مک مانتری 2021 افزودن ویژگی کنترل جهانی است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد از کیبورد و ماوس خود برای کنترل سایر کامپیوترها و آیپدهای مبتنی بر سیستم عامل مک استفاده کنید. این ویژگی جذاب و کارآمد احتمالا به iOS 15.1 یا iOS 15.2 منتقل می‌شود.

قابلیت تمرکز (Focus)

با استفاده از این قابلیت می‌توانید پروفایل‌های متفاوت را برای مشاهده نوتیفیکیشن‌ها و اعلان‌ها تنظیم کنید. مثلا با تعیین پروفایل کاری، تنها ایمیل‌ها و پیام‌های کاری به نمایش درمی‌آیند و باقی به طور موقت مسدود خواهند شد.

قابلیت ایرپلی (AirPlay)

با قابلیت AirPlay می‌توانید از مک خود به عنوان یک نمایشگر استفاده کنید، یعنی محتوای صوتی و تصویری روی آیفون، آیپد یا حتی یک لپ‌تاپ دیگر را روی مک خود به نمایش درآورید. این ویژگی به طور بی‌سیم و یا از طریق کابل USB-C عمل می‌کند.

همچنین بخوانید: رویداد اپل 2021 را چطور نگاه کنیم؟

حفظ حریم شخصی نامه‌ها (Mail Privacy Protection)

در سیستم عامل macOS Monterey جدید، حریم شخصی کاربر در برابر ردیابی ایمیل‌ها بهبود یافته است. قابلیت Mail Privacy Protection آدرس‌های IP کاربران را مخفی کرده و در نتیجه فرستنده نمی‌تواند فعالیت آنلاین کاربران را ردیابی کند و از مکان آن‌ها باخبر شود. این ویژگی همچنین پیکسل‌های ردیاب را مسدود می‌سازد.

رله خصوصی (private Relay)

در نسخه جدید مانتری، اشتراک iCloud به iCloud+ تغییر یافته است. مشتریان iCloud حالا می‌توانند به رله خصوصی دسترسی پیدا کنند. این قابلیت عملیات مرور در سافاری را به طور کلی رمزگذاری کرده و آن‌ها را از طریق دو رله اینترنتی تجزیه می‌کند. بدین ترتیب، ردیابی آدرس‌های IP کاربران، مکان آن‌ها و غیره امکان‌پذیر نیست.

مک مانتری 2021

میانبرها (Shortcuts)

اپلیکیشن Shortcuts بالاخره به سیستم عامل مک اضافه شد. این برنامه به کاربر اجازه می‌دهد میانبرهای مخصوص به مک را ایجاد کنند. میانبرها از طریق نوار منو، داک، اسپات لایت یا سیری قابل‌اجرا هستند. به علاوه، می‌توان از میانبرهای ساخته‌شده روی مک در گوشی آیفون نیز استفاده کرد و بالعکس.

به‌روزرسانی اپلیکیشن های متعدد

در نسخه جدید سیستم عامل مک مانتری 2021 اپلیکیشن ها و سرویس‌های متعددی به‌روزرسانی شده‌اند.

به عنوان مثال، حالت جدید Portrait به اپلیکیشن فیس تایم (FaceTime) اضافه شده است که پس‌زمینه ویدیو را مات می‌کند. در ضمن، پشتیبانی جدید از SharePlay به کاربران اجازه می‌دهد تا تجربه خود حین تماشای ویدیو، شنیدن موسیقی یا تماس فیس تایم را با دوستان و اعضای خانواده به اشتراک بگذارند.

اپلیکیشن Maps نیز به طور قابل‌توجهی ارتقا یافته است. این سرویس حالا نقشه‌های سه‌بعدی ارائه می‌دهد و از لاین ها (حین رانندگی)، خطوط عابر پیاده و غیره پشتیبانی می‌کند.

بد نیست به اضافه شدن ویژگی Quick Note نیز اشاره کرد که در آیپد وجود دارد. برای ساخت یک یادداشت سریع، تنها کافی است نشانگر ماوس را به گوشه پایین سمت راست صفحه ببرید تا آیکون نوشته برای شما ظاهر شود.

ارسال نظر