سافاری اپل جلوی کوکی های سمج را می گیرد!

رسانه کلیک - در مراسم رونمایی از آیفون های جدید شرکت اپل، مشخصات جدیدی از این مدل‌ها آشکار شد. اما یکی از معدود مواردی که کمتر به آن توجه شده، مرورگر سافاری این شرکت است که به سیستم ضد ردیابی مجهز شده است.

سافاری اپل جلوی کوکی های سمج را می گیرد!

سیستم ضد ردیابی سافاری (Safari) که تحت عنوان Intelligent Tracking Prevention شناخته می‌شود، از سیستم یادگیری ماشینی بهره می‌برد تا عوامل ردیابی کننده را تشخیص دهد. این سیستم به کاربران کمک می‌کند تا زمانی که وب‌سایتی را باز می‌کنند، توسط کوکی‌های تبلیغاتی ردیابی نشوند و در نتیجه پنجره‌های تبلیغاتی مختلف برایشان باز نشود.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، بسیاری از سازمان‌های تبلیغاتی به دلیل رویکرد یک جانبه این شرکت در رعایت حریم خصوصی کاربران، اعتراضات خود را آغاز کرده‌اند. شش سازمان بزرگ تبلیغاتی در متنی مراتب اعتراض خود را اعلام کردند که به گفته آن ها این سیستم، در آینده موجب پدید آمدن قوانین بسیاری می‌شود که استفاده از کوکی‌های سایت‌های اصلی (first party) را محدود می‌کند.

کوکی‌های سایت‌های اصلی، کوکی‌هایی هستند که با ورود به سایت و توسط دامنه آن سایت، بر روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود. حال، با حذف آن توسط سیستم سافاری، سایت‌های اصلی برخی از کارایی‌های خود را از دست می‌دهد، بدون اینکه حتی کاربران متوجه شده باشند. این سازمان‌ها در ادامه اعلام کردند با حذف کوکی‌ها، اطلاعات مشتریان از سایت‌ها پاک می‌شود و در نتیجه بر تجربه افراد از سایت، تأثیر منفی می‌گذارد. این بحث به خصوص در سایت‌هایی که خدمات آنلاین ارائه می‌دهند، بسیار مشهود است.

از سوی دیگر اپل معتقد است که سیستم مفیدی برای کاربران خود طراحی کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرکت اپل معتقد است حریم خصوصی کاربران باید به معنای واقعی حفظ شود. سافاری اولین مرورگری بود که کوکی‌های شرکت‌های توسعه‌دهنده شخص ثالث (third party) را مسدود کرد. حال با استفاده از Intelligent Tracking Prevention، متدهای پیشرفته‌تری در حفظ حریم خصوصی افراد به کار گرفته می‌شود.»

شرکت اپل در خصوص نحوه عملکرد Intelligent Tracking Prevention افزود: «با استفاده از این سیستم، کوکی‌هایی که متعلق به دامنه سایت اصلی - first-party- باشند، ظرف مدت ۳۰ روز روی دستگاه‌ کاربران باقی می‌مانند که در صورت عدم بازگشت کاربران به آن سایت، کوکی‌ها پس از ۳۰ روز پاک می‌شوند. کوکی‌های شرکت‌های توسعه‌دهنده جانبی -third-party- تنها ۲۴ ساعت اطلاعات کاربران را در اختیار دارند پس از آن به مدت ۳۰ روز ذخیره و در صورت عدم بازگشت کاربر به سایت، این دسته از کوکی‌ها نیز حذف می‌شوند».

البته بسیاری از توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند به جای اینکه مرورگرها از این سیستم استفاده کنند، کاربران خود تصمیم‌گیرنده باشند. اپل اعلام کرده راه‌هایی وجود دارد که طی آن می توان Intelligent Tracking Prevention را غیر فعال کرد.

جالب است بدانید نه تنها اپل، بلکه گوگل نیز تا سال آینده میلادی، برنامه Chrome ad-blocker را معرفی می‌کند که از این طریق، کاربران کروم می‌توانند دسترسی خود را به پاپ‌آپ‌ها و ویدئوهای که پخش اتوماتیک دارند، مسدود کنند.

ارسال نظر