آزادسازی قیمت خودرو با مخالفت کمیسیون صنایع مجلس مواجه شد

رسانه کلیک - روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز مخالفت با روش فعلی وزارت صنعت در خصوص آزادسازی قیمت خودرو ، اظهار داشت که شکایات متعددی در این باره گزارش شده است.

آزادسازی قیمت خودرو با مخالفت کمیسیون صنایع مجلس مواجه شد

به گزارش رسانه کلیک به نقل از پرشیین خودرو، روح‌الله ایزدخواه درباره تصمیم اخیر شورای رقابت پیرامون آزادسازی قیمت خودرو بیان داشت: آزادسازی قیمت خودرو به این معناست که قیمت خودرو ناگهان به قیمت بازار برسد، کاری که دوره‌های قبلی انجام شده و تورم آنی و نارضایتی مردم را ایجاد می‌کند و امکان دارد حتی آسیب اجتماعی داشته باشد. بنابراین روشی دولت جدید نیست، قبلا انجام شده و با ورود نهادهای نظارتی از آن ممانعت به عمل آمده است.

رییس کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که خودرو با قیمت تمام‌شده در بورس عرضه شود و با فرایند عرضه و تقاضا توسط مشتری قیمت‌گذاری نهایی شود. تقاضا را هم کنترل می‌کنیم و فقط مصرف‌کننده واقعی می‌تواند خودرو بخرد، روی فروش هم مالیات قرار می‌دهیم که این مالیات تنظیمی جلوی مالیات مکرر را می‌گیرد. جزییات این طرح در هفته آتی به صحن مجلس ارائه می‌شود.

کمیسیون صنایع مجلس با آزادسازی قیمت خودرو به روش وزارت صمت مخالف است وی ادامه داد: ما با روش وزارت صمت در آزادسازی قیمت خودرو مخالفیم و سازمان بازرسی هم حق داشته که ورود کند. آقای ایزدخواه درباره قیمت‌گذاری فولاد و اختلاف وزارت صنعت و بورس کالا بیان داشت: ما با قیمت‌گذاری دستوری مخالفیم، زیرا تولید رانت کرده و بازار دوگانه ایجاد می‌کند. دولت باید در پایان زنجیره به تولیدکننده و مصرف‌کننده کمک کند نه در ابتدای آن. با قیمت‌گذاری دستوری بازار دوگانه‌ای ایجاد می‌شود که کسانی که مصرف‌کننده و تولیدکننده واقعی نیستند وارد می‌شوند و اثر تورمی برای جامعه باقی می‌گذارند.

وی افزود: کسی که بتواند به قیمت پایین بخرد حتما در بازار سیاه به قیمت بالاتر خواهد فروخت. بنابراین تولید رانت می‌شود و تورم ثانویه‌ ایجاد می‌کند که دامن همه مردم را می‌گیرد. بنابراین با بورس کالا بیشتر موافق هستم.

ارسال نظر