وزیر صمت: افزایش قیمت خودرو کمتر از تورم بود | گزینه منطقی، افزایش 40 درصدی بود

وزیر صمت با اشاره به اصلاحات نرخ خودرو گفت افزایش قیمت خودرو کمتر از تورم بود و اگر می‌خواستیم طبق تورم حرکت کنیم، باید قیمت خودرو را هم 40 درصد افزایش می‌دادیم.

وزیر صمت: افزایش قیمت خودرو کمتر از تورم بود | گزینه منطقی، افزایش 40 درصدی بود

هفته گذشته و بعد از مدتی گمانه‌زنی، قیمت خودرو رسما افزایش پیدا کرد و جدیدترین قیمت رسمی محصولات ایران خودرو و سایپا درب کارخانه اعلام شد.

در همین رابطه سیدرضا فاطمی امین ، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص افزایش قیمت 10 تا 18 درصدی محصولات خودروسازان اظهار کرد: «ستاد تنظیم بازار در این زمینه یک مصوبه داشت که البته به معنای افزایش قیمت نبود. باید توجه داشت که در چند ماه گذشته یعنی از اردیبهشت‌ماه تا امروز قیمت خودروها تثبیت شده و افزایشی نداشت، اما از طرف دیگر قیمت مواد اولیه و ملزومات تولید افزایش یافته بود. یک روالی از قبل در کشور وجود داشت که هر 6 ماه یک‌بار این آثار تورمی در قیمت خودرو تعدیل شود.»

وی افزود: «آنچه که بر مردم تأثیر دارد، قیمت‌های بازار است و نه قیمت‌های کارخانه. یک شکاف قابل توجه بین قیمت‌های کارخانه و بازار وجود دارد که در واقع یک رانت است. کسی که خودرو را از خودروساز می‌خرد، بین 50 تا 150 میلیون تومان منفعت به دست می‌آورد.

قول تحویل 260 هزار خودرو تا پایان سال

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای عرضه خودرو و کنترل قیمت‌ها در بازار تصریح کرد: «با برنامه‌ای که تنظیم شده، از این هفته به طور مرتب هر هفته در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پیش‌فروش خواهیم داشت؛ یعنی یک روز ایران خودرو و یک روز سایپا پیش‌فروش خواهند داشت. بنابراین تا پایان امسال بیش از 130 هزار دستگاه تحویل داده خواهد شد و به همین میزان هم برای سال آینده پیش‌فروش می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «اصلاحات در قیمت بسیار کمتر از تورم بوده‌ است. تورم کشور ما بالای 40 درصد است، ولی از ابتدای سال تا امروز تنها 18 درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم؛ به عبارتی اصلاح قیمت خودرو به میزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار و کالاها وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که میزان گردش مالی در خودروسازی افزایش یافته و تا حدی از زیان آن‌ها کاسته شود. امیدوارم این 260 هزار دستگاهی که تا پایان سال عرضه خواهد شد، بازار را متعادل کند.»

ارسال نظر