بهترین زمان تعویض ضدیخ ماشین و بایدها و نبایدهای آن

ضدیخ از جمله بایدهای ضروری استفاده از خودرو در فصل‌های سرد سال است که احتمال حادثه را برای راننده و خودروی او کاهش می‌دهد. بنابراین ضروری است بهترین زمان تعویض ضدیخ ماشین و بایدها و نبایدهای آن را بدانید.

بهترین زمان تعویض ضدیخ ماشین و بایدها و نبایدهای آن

ضدیخ چیست؟

ضدیخ ماده‌ای است که نقطه انجماد آب را کاهش می‌دهد و از خودروی شما در برابر اثرات سوء تشکیل یخ محافظت می‌کند. در واقع همان‌طور که دمای خارج خودروی شما از گرم به سرد تغییر می‌کند، ضدیخ در سراسر قطعه موتور پمپ می‌شود تا دمای یکنواخت را حفظ کند. همچنین ضدیخ با حفظ سطح مناسب مایعات، به جلوگیری از خوردگی نیز کمک می‌کند.

بهترین زمان تعویض ضدیخ ماشین

ضدیخ‌ها ترکیباتی مانند اتیلن‌گلیکول یا پروپیلن‌گلیکول دارند که معمولا در سیستم‌های خنک‌کننده اتومبیل به آب اضافه می‌شوند تا مانع از آسیب رادیاتورها شوند. مواد افزودنی برای جلوگیری از یخ‌زدگی آب در بنزین معمولا حاوی متانول یا ایزوپروپانول هستند و دلیل متفاوت بودن رنگ ضدیخ‌ها از همدیگر همین است.

بهترین زمان تعویض ضدیخ ماشین چه موقعی است؟

در حالت کلی، ضدیخ‌ها از نظر کیفیت در ۲ دسته تولید می‌شوند؛

  • ضدیخ‌های با پایه معدنی
  • ضدیخ‌های با پایه آلی

ضدیخ‌های پایه معدنی، عمده‌ترین نوع ضدیخ بازار هستند و مناسب‌ترین زمان تعویض آن‌ها دوره‌های سالیانه است؛ یعنی هر یک‌سال یک‌بار، بهترین زمان تعویض آن است.

ضدیخ‌های پایه آلی دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه زمان تعویض آن‌ها، بازه‌ای حدودا ۳ ساله است.

بایدها و نبایدهای استفاده از ضدیخ

میزان ضدیخ و آب و نسبت آن، از جمله موارد مهمی است که هنگام استفاده از ضدیخ باید به آن دقت کرد. اگر میزان ضدیخ بیش از حد لازم باشد، علاوه بر آن که عملکرد ضدیخ مختل می‌شود، منجر به افزایش استهلاک قطعات خودرو هم خواهد شد.

از سوی دیگر چنانچه میزان ضدیخ کمتر از مقدار لازم باشد، دیگر نمی‌توانید خنک‌کنندگی لازم را از ضدیخ انتظار داشته باشید و خوردگی قطعات نیز افزایش پیدا می‌کند.

بهترین زمان تعویض ضدیخ ماشین

در نظر داشته باشید که میزان ضدیخ و آب برای هر خودرو متفاوت است و این مقادیر توسط سازنده خودرو اعلام می‌شود. با این حال نسبت ضدیخ و آب، در اکثر خودروها 50 به 50 یا 60 به 40 است. اگر به هر دلیلی به مقادیر اعلام شده توسط سازنده خودرویتان دسترسی ندارید، نیمی از مایع داخل رادیاتور را آب و نیم دیگر آن را ضدیخ ماشین بریزید. همچنین خواندن راهنمای روی ضدیخ هم می‌تواند به شما کمک کند.

نکات مهم در مورد ضدیخ خودرو

به طور کلی در استفاده از ضدیخ در خودرو، این نکات را مورد توجه داشته باشید:

  • آب مورد استفاده باید دارای سختی بسیار پایینی باشد و به اصطلاح دی‌یونیزه باشد.
  • توصیه می‌شود که از ضدیخ به‌تنهایی در رادیاتور خودرو استفاده نکنید، زیرا مایع ضدیخ قابلیت چندانی در برابر انجماد یا پخش کردن گرما در سیستم خنک‌کننده ندارد. با این حال بعضی از شرکت‌ها مانند شرکت پریستون، نسبت 50 به 50 آب و ضدیخ را در محصولات خود رعایت کرده‌اند و در نتیجه دیگر نیازی به اضافه کردن آب به سیستم رادیاتور نیست.
  • در حالت کلی رنگ ضدیخ ارتباطی با کیفیت آن ضدیخ ندارد و از روی رنگ نمی‌توان کیفیت آن را قضاوت کرد.
  • ضدیخ‌های سازنده‌های مختلف را به هیچ عنوان باهم مخلوط نکنید، حتی در صورتی که رنگشان یکسان است. این کار ممکن است به سیستم خنک‌کننده خودرو آسیب وارد کند.
  • ضدیخ خوب باید در برابر حریق مقاوم باشد و راحت‌ آتش نگیرد.
  • بوی نامطبوع ضدیخ می‌تواند نشانگر خراب شدنش باشد.
  • چنانچه در رادیاتور خودرویتان کف وجود دارد، ابتدا باید رادیاتور را تخلیه کرده و پس از آن کلیه‌ قطعات و لوله‌های رابط را بررسی کنید؛ زیرا ضدیخ کف ایجاد نمی‌کند.
  • استاندارد GS1 یکی از معتبرترین استانداردهای جهانی در حوزه تولید ضدیخ است و سازندگانی که این استاندارد و گواهی را دارند، کیفیت محصولشان تا حدود زیادی مورد اطمینان است.

شما بهترین زمان تعویض ضدیخ ماشین را چه زمانی می‌دانید و در چه فواصلی نسبت به تعویض آن اقدام می‌کنید؟ برایمان بنویسید.

ارسال نظر