تولید کدام خودروها در ایران متوقف شده است؟

رسانه کلیک - تولید خودرو در ایران در ماه های گذشته با کاهش روبه‌رو شده است. علاوه بر این موضوع، شاهد توقف تولید 8 خودرو نیز هستیم.

تولید کدام خودروها در ایران متوقف شده است؟

با پایان ماه شهریور و ورود به مهر ماه، شرکت های تولیدکننده خودرو در گزارشی خبر از میزان تولید محصولات خود می دهند. بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده، تولید انواع خودروی سواری در 6 ماه نخست سال 1398 برابر با 376 هزار دستگاه بوده که کاهش 30 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از خود نشان می دهد. در کنار کاهش تولید خودرو در ایران، شاهد خروج 8 خودرو از خط تولید نیز هستیم.

بر اساس گزارش های جدید، تولید خودروهای سراتو، آریو، سوزوکی گرند ویتارا، تندر 90 ایران خودرو، تندر 90 پارس خودرو، ساندرو، پارس تندر و اچ سی کراس در شهریور ماه متوقف شده است. در گذشته شرکت کیا همکاری خود با شرکت سایپا را قطع کرده بود که این موضوع، توقف تولید سراتو را در پی داشت ( تولید کیا سراتو متوقف شد؛ شوک جدید به صنعت خودروی ایران ). در اقدامی عجیب و برخلاف انتظار بازار، با توقف تولید این خودرو قیمت آن در بازار کاهش پیدا کرد. در حال حاضر قیمت کیا سراتو در بازار نسبت به قیمت نمایندگی، نزدیک به 10 میلیون تومان کمتر است ( قیمت خودروهای داخلی ).

در گزارش های منتشر شده، شرکت های مختلف میزان تولید محصولات خود را اعلام کرده اند. در این میان، سایپا با تولید 179 هزار و 813 دستگاه در مقام اول قرار گرفته است. علت اصلی این میزان فروش را باید مربوط به تحویل خودروهای دارای کسری قطعه جستجو کرد. در حقیقت سایپا در ماه های گذشته با تامین قطعات و همچنین طرح های فروش فوری، توانسته تعداد بالایی خودرو به خریداران تحویل دهد.

توقف تولید خودرو سوزوکی گرند ویتارا

ایران خودرو به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور توانسته در 6 ماهه ابتدایی سال، تولیدی برابر با 158 هزار و 617 دستگاه داشته باشد. این میزان تولید در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهشی 40 درصدی را نشان می دهد. در این میان تولید برخی محصولات متوقف شده است. با توجه به خروج شرکت رنو از ایران به علت تحریم های ایالات متحده آمریکا، توقف تولید محصولات این برند فرانسوی منطقی به نظر می رسد.

یکی از مواردی که در گزارش ایران خودرو جلب توجه می کند، توقف کامل تولید خودروی H30 کراس در شهریور ماه امسال است. به نظر می رسد دانگ فنگ نیز به جمع تحریم کنندگان صنعت خودروی ایران پیوسته و دیگر برای ایران خودرو قطعات ارسال نمی کند. با توجه به احتمال خروج دانگ فنگ از بازار ایران، شاید شرکت های چینی دیگر نیز چنین رویه ای را در پیش بگیرند و بازار ایران را ترک کنند.

ارسال نظر