دلایل خروج دود سفید از اگزوز خودرو

گاهی اوقات خودروی بی‌زبان علامت‌هایی را به شما نشان می‌دهد که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید. خروج دود سفید از اگزوز نیز یکی از همین علائم است که به عیب‌یابی و رسیدگی فوری احتیاج دارد.

دلایل خروج دود سفید از اگزوز خودرو

خروج دود سفید از اگزوز

خودروی معیوب به شیوه‌های مختلفی با راننده صحبت می‌کند که یکی از آن‌ها رنگ دود اگزوز است. در واقع رنگ دودی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات احتمالی موتور باشد.

با پشت سر گذاشتن فصل گرما و کاهش تدریجی دمای هوا، ممکن است دود سفیدی از اگزوز خودروی شما خارج شود. اما این دود سفید چیست و به چه مشکلی اشاره می‌کند؟

در بهترین و بی‌ضررترین حالت، دود سفید به وجود بخار آب اشاره می‌کند. به طور خاص در فصل سرما، سیلندرها و موتور بسیار سرد هستند. پس از روشن کردن خودرو، این قطعات گرم شده و به خاطر وجود آب در جداره سیلندرها، بخار آب در قالب دود سفیدرنگ و بی‌بویی از اگزوز خارج می‌شود.

در این صورت جای هیچ نگرانی نیست، چراکه پس از مدت کوتاهی رنگ دود اگزوز به حالت طبیعی (بی‌رنگ) برمی‌گردد. اما اگر خروج دود سفید ادامه یافت، با مشکل بزرگی روبه‌رو هستید.

واشر سر سیلندر قطعه‌ای است که به عنوان یک عایق بن موتور و سر سیلندر قرار می‌گیرد. اگر این واشر به هر دلیلی آسیب دیده یا خراب شود، مایع خنک‌ساز موتور به محفظه احتراق راه پیدا می‌کند. بدین ترتیب ماشین اصطلاحا آب و روغن قاطی کرده و مشکل جدی‌تری به وجود می‌آید.

در این حالت باید قسمت‌های معبر مایع خنک‌کننده را مورد بررسی قرار داده و خیلی زود به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید، چون تعویض واشر سر سیلندر یک فرایند ماشین‌کاری حساس است که باید با دقت انجام شود.

همچنین بخوانید: آشنایی با گران ترین خودروهای 2021

یکی دیگر از دلایل خروج دود سفید از اگزوز، به سر سیلندر مربوط می‌شود. سر سیلندر در مرکز فرایند احتراق قرار داشته و یک قطعه بسیار مهم و حیاتی در خودرو به حساب می‌آید. سر سیلندر معیوب موجب کاهش تراکم در موتور و عدم استارت خوردن ماشین می‌شود.

همان‌طور که قبلا گفته شد، سر سیلندر در مرکز فرایند احتراق قرار داشته و اگر سیستم خنک‌کننده به درستی عمل نکند، فشار زیادی بر این قطعه فلزی وارد شده و باعث ترک برداشتن، تابیدن و سوختن آن می‌شود. ترک سر سیلندر به نوبه خود باعث نشت مایعات به محفظه احتراق می‌شود.

خروج دود سفید از اگزوز

داغی بیش‌ازحد سر سیلندر همچنین خرابی واشر سر سیلندر را به همراه خواهد داشت. برای تعمیر یا به بیان بهتر تعویض سر سیلندر آسیب دیده حتما باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: چه چیزی موتور ماشین را نابود می‌کند؟

آخرین دلیل خروج دود سفید از اگزوز چندان محتمل نیست، اما هیچ جای اصلاحی ندارد! محفظه یا همان بلوک موتور دربردارنده سیلندرها و قطعات متعدد بوده و از جنس آهن، چدن یا آلومینیوم ساخته شده است و به همین خاطر مقاومت بسیار زیادی دارد.

اما این قطعه نیز ممکن است به دلایل مختلفی مثل سرد و گرم شدن بیش‌ از حد خراب شد. خرابی بلوک موتور نیز در نهایت موجب جاری شدن مایع خنک‌کننده در محفظه احتراق و سوختن آن به همراه بنزین می‌شود. بلوک موتور در صورت خراب شدن قابل تعمیر نیست و باید به طور کامل تعویض شود.

به بیان کلی، نشت مایع خنک‌کننده به هر طریقی در محفظه احتراق باعث خروج دود سفید از اگزوز خودرو می‌شود. در صورت مشاهده این موضوع خیلی سریع به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و از هر گونه اهمال جدا خودداری کنید.

ارسال نظر