سایپا آریا به عنوان نخستین کراس اوور گروه سایپا روی خط تولید قرار گرفت

رسانه کلیک- سایپا آریا که طی مرداد ماه 99 به طور رسمی مورد رونمایی قرار گرفت، حالا ظرف مدت کمتر از شش ماه روی مدار تولید قرار گرفته و فرایند مونتاژ اولیه آن آغاز شده است.

سایپا آریا به عنوان نخستین کراس اوور گروه سایپا روی خط تولید قرار گرفت

به گزارش رسانه کلیک به نقل از ایران جیب، در حال حاضر با شروع تولید اولیه کراس اوور کوچک آریا، رکورد سریعترین فرایند رونمایی یک خودرو داخلی تا ورود به خط تولید، برای کراس‌اوور جدید سایپا به ثبت رسید. جالب است بدانید قبل از این مورد بسیاری از خودروهای داخلی با فاصله زمانی هشت ماه تا دو سال پس از رونمایی، وارد خط تولید آزمایشی شده بودند.

از چند روز قبل پروفیل‌های بدنه کراس‌اوور سایپا آریا وارد خط تولید بدنه خانواده پلتفرم SP100 (پلتفرم خودرو شاهین) شده و ساخت اتاق این خودرو کلید خورده است.

سایپا آریا با عنایت به موضوع اشتراک فنی و بدنه‌ای کراس اوور آریا با سدان شاهین که هر دو بر پلتفرم SP100 توسعه یافته‌اند، اجزای مشابه زیادی در قسمت‌های گوناگون این دو خودرو وجود دارد و همین نکته موجب شده تا تولید اولیه آریا سریعتر انجام شود.

به احتمال قوی پیشرانه و گیربکس اولین کراس اوور سایپا نیز با شاهین یکسان باشد. بنابراین فعلا شاهد حضور موتور هشت سوپاپ M15T یعنی نسخه توربوشارژ موتور تیبا با قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 165 نیوتن متر روی این خودرو کراس اوور خواهیم بود.

همچنین گفته می‌شود امکاناتی نظیر: دیلایت، اتولایت، فرمان برقی، دوربین و حسگر پارک عقب، کلید کنترل سیستم صوتی روی فرمان، نمایشگر کامپیوتر سفری، سنسور فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی داشبرد، رهیاب، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، رینگ آلومینیومی، استارت دکمه‌ای، دو عدد کیسه هوا، ترمز ABS، EBD و ترمز کمکی BAS برای خودرو شاهین در نظر گرفته شده است.

طبق اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر تولید ۲۶ دستگاه آریا در خط تولید آغاز شده تا عوامل خط هماهنگی لازم جهت مونتاژ این خودرو را به دست آورند.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های شرکت سایپا، از نیمه اول سال 1400 تولید انبوه این کراس‌اوور زیبای ایرانی به صورت رسمی آغاز می‌شود و در سال ۱۴۰۰ شاهد حضور آریا به عنوان یک کراس اوور سابکامپکت (سگمنت C) در جاده‌های کشور خواهیم بود.

ارسال نظر