سبقت ریویان خودروساز نوپای امریکایی از فورد و جنرال موتورز

ارزش شرکت خودروساز الکتریکی آمریکایی ریویان (Rivian) که هفته پیش سهامش را در بازار بورس نیویورک عرضه کرد با استقبال خوب خریداران، از صد میلیارد دلار عبور کرد.

سبقت ریویان خودروساز نوپای امریکایی از فورد و جنرال موتورز

ارزش خودروسازی ریویان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار شد

شرکت خودروسازی ریویان که نسبت به سایر برندهای حاضر در عرصه کمتر شناخته شده، هم‌اکنون ششمین خودروساز باارزش دنیاست؛ چرا که در طول یک شب با عرضه اول سهام و استقبال بسیار خوب مواجه شد و ارزش این کارخانه به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

این کمپانی آمریکایی که با نماد RIVN وارد بازار سرمایه نزدک شده کمتر از ۶۰ دستگاه خودرو در کل این ماه‌ها تولید کرده اما ارزش آن با نوسانات مختلفی همراه بوده و اکنون بسیار ارزشمند است!

برای مقایسه باید گفت ارزش برخی شرکت‌ها همچون تسلا حدود ۱.۱ تریلیون دلار، تویوتا ۲۴۷ میلیارد دلار، فولکس‌واگن ۱۴۰ میلیارد دلار، BYD حدود ۱۳۸ میلیارد دلار و دایملر ۱۰۹ میلیارد دلار گزارش شده است.

ارزش ریویان از کدام خودروسازها بیشتر است؟

نکته جالب اینکه ارزش ریویان بیشتر از خودروسازان مطرحی همچون جنرال موتورز (۸۶ میلیارد دلار)، فورد (۷۷ میلیارد دلار)، ب ام و (۶۹ میلیارد دلار)، استلانتیس (۶۳.۲ میلیارد دلار) و فراری (۶۴ میلیارد دلار) است.

ارزش هر سهم این شرکت تازه‌نفس در ابتدا برابر با ۷۸ دلار بود که تا زمان نگارش مقاله به ۱۱۹.۳۸ دلار نیز رسید.

در حال حاضر ارزش سهم ریویان برابر با ۱۰۱.۹۳ دلار بوده و به همین خاطر ارزش بازاری این شرکت به ۹۸.۶۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

در کل باید گفت سرمایه ریویان با فروش ۱۵۳ میلیون سهم (حدود ۱۲ درصد کسب‌وکار این شرکت) به ۱۱.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

این کمپانی قبلاً گفته انتظار ضرر در آینده نزدیک را دارد، اما واضح است که با سرمایه‌گذاری صنعت خودرو روی محصولات الکتریکی و افزایش تقاضا برای این دسته از خودروها شاهد افزایش ارزش سهام ریویان خواهیم بود.

خودرو الکتریکی پیکاپ R1T

تولید خودرو الکتریکی پیکاپ R1T توسط ریویان

ریویان در حال حاضر یک پیکاپ الکتریکی دو کابین با نام R1T را تولید می‌کند. یک شاسی‌بلند با همین پلتفرم نیز تولید خواهد شد که R1S نام دارد.

آمازون در حال حاضر مالک ۲۲.۴ درصد از سهام ریویان بوده و سفارش خرید ۱۰۰ هزار دستگاه ون بدون آلایندگی را به این شرکت داده است.

قرار است اولین نمونه‌های این قرارداد شامل ۱۰ هزار دستگاه ون تا پایان سال ۲۰۲۲ به دست آمازون برسند. سخنگوی ریویان قبلاً گفته این شرکت به دنبال عرضه محصولات در بازارهای گوناگون می‌باشد.

نکته پایانی اینکه لوسید موتورز که به تولید خودروهای الکتریکی در آمریکا اشتغال دارد به‌صورت مشابه روانه بازار سرمایه شده و ارزش کنونی آن برابر با ۷۲.۲ میلیارد دلار است.

جالب است بخوانید: آشنایی با گران ترین خودروهای 2021

منبع: پدال

ارسال نظر