معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود ناشی از گرانی خودرو در جیب دلالان

رسانه کلیک - آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان طی مصاحبه‌ای بیان داشت: بر اساس محاسبات صورت گرفته توسط این انجمن، مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که توسط مردم در یک سال گذشته پرداخت شده است.

معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود ناشی از گرانی خودرو در جیب دلالان

به گزارش رسانه کلیک به نقل از ایرنا، محبی‌نژاد در صحبت‌هایش افزود: انجمن خودروسازان ایران طی پژوهشی مشابه این رقم را بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که فقط به جیب دلالان رفته و مقایسه آن با رقم ۸۰ هزار میلیارد تومانی زیان زنجیره خودرو و قطعه سازی، نشان از عمق فاجعه دارد.

این کارشناس صنعت خودرو و مقام صنفی پیرامون طرح کشف قیمت خودرو در بورس و تحول بازار و صنعت خودرو نیز تصریح کرد: طرح مذکور توسط کمیسیون صنایع مجلس ارائه شده و بر اساس آن قیمت گذاری خودرو از حالت دستوری خارج شده و بهای این محصول در بورس مشخص می‌شود. به گفته وی این طرح عملا با مشکلاتی روبرو است که به سرانجام رسیدن آن را دشوار می‌کند. البته او معتقد است که اگر خودرو وارد بورس شود به قیمت واقعی خواهد رسید اما پیرامون مابه‌التفاوت قیمت مصوب خودرو و قیمت کشف شده در بورس اختلافاتی وجود دارد.

به نظر ایشان طرح عرضه خودرو در بورس تا رسیدن به صحن علنی مجلس و تصویب شدن راه درازی در پیش دارد و تا آن زمان پیشنهاد می‌شود به عنوان یک راهکار موقت، خودرو در حاشیه بازار عرضه شود تا به این ترتیب قیمت‌های کاذب بازار بشکند و سفته بازی در این بخش کاهش یابد. همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو با اشاره به اختلاف بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار اظهار داشت: وقتی بتوان حتی قسمتی از این تفاوت قیمت را اصلاح کرد به طوری که کارخانه دار، خودروساز و قطعه‌ساز ضرر نکند، شمار تولید و در نتیجه عرضه افزایش یافته و با کاهش تقاضای کاذب، التهاب از بازار دور شده و صنعت خودرو نیز به تدریج از زیان خارج می‌شود.

‌او تاکید کرد ترجیح فعالان صنعت خودرو بر قیمتگذاری در حاشیه بازار به جای کشف قیمت در بورس است. زیرا حضور خودرو در بورس نخستین تجربه از نوع خود در جهان است که با پیچیدگی های خاص خود همراه خواهد بود. با این وجود بورس هم راهکاری خاص است، زیرا شرایط اقتصادی کشورمان خاص بوده و بورس کالا در این زمینه و تامین زیرساختهای لازم آمادگی خود را اعلام کرده است.

محبی‌نژاد اظهار امیدواری کرد که با کشف قیمت خودرو در بورس در ماه‌های آینده صنعت خودرو و قطعه سازان از زیان خارج شوند.

ارسال نظر